is méér dan gadering 3 'edengids: Identiteit uitdragen I Iedenbetrokkenheid is', aldus Van Verschuer, 'de mate waar in leden belangstelling hebben voor en zich verbonden weten met hun eigen plaatselijke Ra bobank. Die verbondenheid en belangstelling kan onder meer tot uitdrukking komen in het bezoek aan de algemene vergadering. Dat die belangstelling nogal eens te wen sen overlaat is volgens Van Verschuer wel begrijpelijk. 'Er zijn nu eenmaal veel ont- spannings- en ontplooiingsmogelijkheden, die de leden evenzeer of meer waarderen dan het bezoek aan een ledenvergadering van hun bank. Maar dat ontslaat het bestuur en de directie niet van de verplichting de le denvergadering zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Hij voegde er onmiddellijk aan toe, dat het bij ledenbetrokkenheid niet alléén om de algemene vergadering gaat. 'Belangstel ling voor en verbondenheid mét de Rabo bank kan op meerdere manieren blijken. Een belangrijke graadmeter is de mate waarin men het doel van de Rabobank en de rechten en de plichten van de leden kent en onderschrijft. Alle tekenen wijzen erop dat de Rabobank overwegend wordt gezien als een degelijke en solide bank met een breed dienstenpakket en een vriendelijke benade ring van de cliënt. Maar dat zij dit is vanuit een coöperatieve doelstelling, gericht op de belangenbehartiging van haar leden, wordt veel minder bewust ervaren. En dat die le den ook nog rechten en plichten hebben, ontgaat eveneens velen. Wij zijn het aan onszelf verplicht dit onvolledige beeld te wij zigen', aldus Van Verschuer. Hij deed enkele suggesties om in die situa tie verbetering te brengen. In de eerste plaats een beleidsvoering, die laat zien dat de Rabobank haar leden duidelijk voor delen biedt. Niet alleen in materiële zin, bij voorbeeld in de sfeer van de rentetarieven, maar ook op het gebied van het dienstbe toon. 'Intussen heeft het gevoerde beleid ons een zodanige vermogenspositie opgeleverd, dat wij voor de vraag staan of een deel van de toekomstige winst voor een ander doel dan voor reservering kan worden bestemd. Onze organisatie gaat zich daar binnenkort over beraden. Het is echter geen eenvoudige opgave om een systeem te bedenken dat bij elke individuele Rabobank past, maar ik ben ervan overtuigd dat een verdergaande ho norering van het lidmaatschap van belang is voor een sterkere ledenbetrokkenheid. 'In de tweede plaats is het van belang', aldus Van Verschuer, 'om actief te zijn op het ter rein van de communicatie. Meer dan in het verleden, zullen wij onze coöperatieve iden titeit moeten uitdragen. Dat betekent dat wij vooral zullen moeten gaan toelichten, in toe spraken, persberichten, artikelen en adver tenties, waarom en vanwaaruit wij bepaal de beslissingen nemen of een bepaald be leid voeren. Van Verschuer zag hierin een duidelijke taak weggelegd voor bestuur en directie van de plaatselijke banken. Voor hen zag hij nog een belangrijke taak: bijscholing van het personeel. 'Van huis uit kenden de meesten van de medewerkers het bijzondere van een coöpe-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1984 | | pagina 23