S E N P A R Vervallen spaarvormen Het spaaradvies Spaarbankbeleid grondig herzien Samengevat ziet het produktenpakket er als volgt uit: Spaarvorm Spaarmotief a. Beschikbaarheid hoog Spaar-Vrij-Rekening Spaar-Groei-Rekening Spaar-Plan- Rekening -► onvoorzien en reserveren -► koopdoelsparen op korte termijn; overbrugging Spaar-Vrij en Spaar-Plan koopdoelsparen op lange termijn b. Beschikbaarheid laag (rendement) Spaar-Vast-Rekeningen met een looptijd van 2 t/m 6 jaar met diverse uitbetalingsmogelijkheden Spaardeposito's één jaar Termijndeposito's Als aanvulling voor bijzondere wensen van de spaarder zijn aansluitend aan dit pakket nog beschikbaar: termijnplanbrieven voor beleggers op langere termijn; het Rabobank Woonspaarplan voor het eigen huis-sparen. De Rabobankorganisatie is een van de be langrijkste partijen in de woninghypothe- kenmarkt. Vanuit die invalshoek wil het Rabobank Woonspaarplan het sparen voor een eigen huis stimuleren. Voorts gaat er voor de bank zelf een hypotheek- wervende impuls vanuit. Behalve een aan trekkelijke rente (op het niveau van de Spaar-Groei-Rekening) wordt bij aankoop van een eigen huis een premie van 25% over het genoten rentebedrag gegeven (maximum premie f 1 250,-). Wanneer de spaarder zijn hypotheek afsluit bij de Rabobankorganisatie loopt de premie zelfs op tot 50% van het genoten rentebedrag (met een maximum van f 2 500,-). Logische consequentie van deze ver nieuwde inrichting van de Rabobank- spaarbank is, dat enkele bestaande spaar vormen komen te vervallen. Het betreft de Spaar-Direct-Rekening, de Spaar-Premie- Rekening, alle rekeningen met opzegter mijnen en het 1 jaar Vaste Termijn Sparen. De duidelijkheid wordt hierdoor bevor derd, omdat produkten die min of meer doublerend zijn, uit het pakket zijn ge schrapt. Bovendien sloten deze spaarvor men niet of niet voldoende aan bij de spaarmotieven van de cliënten. sparen voor later en aanvulling maandelijks inkomen belegging liquiditeitenbeheer en belegging Doelstelling van de 'Nieuwe Kijk op Spa ren' is - zoals gezegd - het scheppen van zodanige condities dat het spaarbankbe leid van de Rabobankorganisatie een clièntgerichte benadering in zich draagt. Beperking van het aantal spaarvormen, het schematiseren van de keuzemogelijkhe den en het standaardiseren van de voor waarden waren in die zin noodzakelijk om de spaarcliènt duidelijkheid en inzicht te verschaffen. Van even grote betekenis is de wijze van adviseren van de spaarder. De cliënt kan worden geholpen bij het inventa riseren van zijn spaarmotieven en de daar bij passende spaarvorm(en). Hij dient be kend te worden gemaakt met de voorwaar den en de voor- en nadelen van de gekozen spaarvorm. Bovenal moet de cliënt een zodanige rol in het keuzeproces kunnen vervullen, dat zijn eigen voorkeur tot een bewuste keuze leidt. Vandaar dat in het kader van de hermodellering van de spaar bank een aantal activiteiten is ontplooid om de adviesfunctie naar de spaarder toe te optimaliseren. Zo is er een nieuw opleidingspakket ont wikkeld voor personeelsleden van de aan gesloten banken. In dit pakket zijn de ach tergronden van het gewijzigde spaarbank model opgenomen en wordt aandacht ge schonken aan een aangepaste cliëntbena dering. Ook is ten behoeve van het balie- personeel een zogenaamde balie-advies- map geïntroduceerd. Deze map dient als hulpmiddel om het adviesgesprekte struc tureren: inventariseren spaarmotieven, spaarvoorwaarden, bewuste keuze spaar vorm. De map is zodanig ingericht (visueel aantrekkelijk, kernachtige teksten), dat op een eenvoudige wijze een dialoog tussen cliënt en spaarder kan ontstaan. Bovendien is het folderbeleid drastisch gewijzigd. Het grote aantal folders is vervangen door één brochure. Deze brochure is bedoeld als hulpmiddel voor de cliënt, als een eer ste oriëntatie door de spaarder. In de bro chure wordt aandacht gevraagd voor zijn spaarmotief en welke spaarvorm zou daar bij kunnen passen. In de brochure zijn daartoe onder meer de voornaamste ken merken van de verschillende spaarvormen opgenomen. De rente-informatie wordt af zonderlijk in de vorm van een 'prijslijst' be schikbaar gesteld. Heeft de spaarder uit eindelijk een keuze gemaakt, dan ontvangt hij voor de door hem gekozen spaarvorm een gebruiksaanwijzing. In deze 'handlei ding' vindt de spaarder informatie over de relatie van zijn keuze met het spaarmotief, over de mate van beschikbaarheid, de ren te, de bijzondere voorwaarden van de be treffende spaarvorm en hoe deze Rabo- bankspaarrekening te gebruiken. Het moge duidelijk zijn dat de Rabobank organisatie de persoonlijke advisering van uit haar uitgebreide vestigingennet hoog in het vaandel heeft geschreven. Een goed spaaradvies met een weloverwogen spaar- vormkeuze door de spaarder is daarbij een van de voornaamste doelstellingen. De grondige studies die zijn verricht, de wijze waarop in overleg met banken en cliënten daarvan de uitwerking heeft plaatsgevonden en het aansluiting creëren aan de spaarmotieven en liquiditeitsfre quenties van de spaarders, rechtvaardigen de verwachting dat het nieuwe spaarbank model en de aangepaste advisering bij een breed publiek instemming zullen vinden.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1984 | | pagina 12