Europese samenwerking nader belicht In interview met mr. Frans Andriessen I L Bij de Rabobankorganisatie bestaat grote affiniteit met de helaas ai jaren in een crisis verkerende Europese Ge meenschap. Maar zeker niet alleen omdat onze banken ruimschoots heb ben gedeeld in de zegeningen van het gemeenschappelijke landbouwbeleid. Want Europa is meer dan een gemeen schappelijke landbouwmarkt. Het is vanuit dat besef, dat men in onze orga nisatie duidelijk zeer positief staat te genover verdere Europese integratie. Het uiteindelijke doel, één grote vrije en gemeenschappelijke markt voor goederen, diensten en kapitaal is van vitaal belang voor Europa, zeker in de handelspolitieke relatie met de Ver enigde Staten en Japan. Onze 'eigen Europeaan', oud-landbouwcommissa ris ir. P. J. Lardinois, kan men de verwe zenlijking van die markt regelmatig ho ren bepleiten. En nog onlangs hield dr. G. J. M. Vlak een pleidooi voor een nieuw Europees elan en een positieve rol van de banken daarin. Een artikel naar aanleiding daarvan verscheen in ons januarinummer. De redactie is voornemens het daarbij niet te laten. Vandaar in dit nummer en in de komen de edities van 'Rabobank' wat meer aandacht voor de rijkgeschakeerde Eu ropese zaak, die overigens op dit mo ment duidelijk aan bloedarmoede lijdt. We hadden daarover in Brussel een ge sprek met de oud-minister van Finan ciën in het kabinet-Van Agt de Neder landse Eurocommissaris voor het me dedingingsbeleid en de betrekkingen met het Europees Parlement, mr. F H. J. J. Andriessen. Dit vraaggesprek begint op de volgen de pagina. g Het Europees Parlement heeft een con trolerende en een raadgevende functie. Het heeft de opdracht toezicht en controle uit te oefenen op het beleid van de Europe se Commissie. De Europese Commissie is de initiatief nemende en uitvoerende macht in de Ge meenschap. De 14 leden van de Commis sie worden door de regeringen van de tien lidstaten, in onderling overleg, voor een periode van vier jaar benoemd. Ze worden geacht onafhankelijk van de nationale overheden op te treden. De Commissie stelt dus voor, maar de Raad van Ministers beschikt. Met dien verstande dat het Parle ment in vele gevallen eerst een advies moet uitbrengen. Behalve op het gebied van de gemeenschapsbegroting heeft het Euro pees Parlement geen wetgevende - mede beslissende - bevoegdheid. Dit budge trecht is overigens nog aan beperkingen gebonden. De Raad van Ministers is het enige or gaan van de EG waarin de regeringen van de lidstaten rechtstreeks zijn vertegen woordigd. Als er beslissingen van alge meen politieke aard genomen moeten worden, zullen over het algemeen de mi nisters van buitenlandse zaken de Raad vormen. In andere gevallen de ministers, die bevoegd zijn voor de onderwerpen die op de agenda staan. Zo komen de land bouwministers bijvoorbeeld in de Land bouwraad samen. De Europese Raad tenslotte - de topcon ferentie van staatshoofden en regerings leiders die voorheen aanzienlijk minder vaak bijeenkwamen - is niet bij het Ver drag van Rome, maar in 1 974 in Parijs op de toenmalige top in het leven geroepen. Zij komt drie keer per jaar bijeen en zou al leen de grote Europese politieke vraag stukken moeten bespreken. In de praktijk is zij de laatste jaren echter steeds meer op het terrein van de Europese Commissie en de Raad van Ministers gekomen. In 1951 werd de kiem gelegd voor de Europese Gemeenschap, zoals we die nu kennen. De Franse minister van Buiten landse Zaken, Robert Schumann stelde voor de produktie van kolen en staal van Frankrijk en Duitsland te bundelen. Andere landen zouden zich daarbij aan kunnen sluiten. In 1951 werd de Europese Com missie voor Kolen en Staal (EGKS) opge richt. Behalve de Fransen en de Duitsers sloten België, Nederland, Luxemburg en Italië zich daarbij aan. Op een conferentie in Messina in 1 955 besloten deze zes lan den tot een verdergaande Europese inte gratie. Daartoe werden in 1957 de Verdra gen van Rome ondertekend, waarbij twee nieuwe Gemeenschappen, de Europese Economische Gemeenschap (EEG) en de Europese Gemeenschap voor Atoomener gie (Euratom), werden opgericht. In 1962 werd het gemeenschappelijke Europese landbouwbeleid geboren. Maar het zou nog tot de Europese topconferentie van 1 969 in Den Haag duren, voordat men het over de financiering eens werd. In die tus senliggende periode was er evenals nu ook een zware crisis. Maar daarover meer op de volgende pagina. Vanaf 1 967 is men de drie Gemeenschappen steeds minder af zonderlijk gaan aanduiden, maar spreekt men van De Europese Gemeenschap. Voordien hadden ze alle drie hun eigen Commissie (bij de EGKS Hoge Autoriteit geheten) en hun eigen Raad van Ministers. Voortaan zou er nog slechts één Europese Commissie en één Raad van Ministers zijn. In 1 968 werden de tolmuren tussen de lid staten geslecht met de invoering van de douane-unie. Tevens werd een gemeen schappelijk buitentarief ingevoerd. Op de top in Den Haag is ook besloten verder met de Europese integratie door te gaan. Er kon worden uitgebreid en er moest een econo mische en monetaire unie komen. Dit had in 1980 gerealiseerd moeten zijn. Maar sindsdien zit er behoorlijk wat zand in het Europese raderwerk. Wat op monetair ge bied wel gerealiseerd is, is de invoering van het Europeees Monetair Stelsel (EMS). Ook is de Gemeenschap uitgebreid. In 1 973 met Groot-Brittannië, Ierland en De nemarken. Griekenland volgde in 1981, zodat we sindsdien spreken van het Euro pa van de Tien. Spanje en Portugal staan op de nominatie. Maar de toetredingson derhandelingen worden door de huidige impasse in de EG vertroebeld. In 1 979 ko zen de burgers voor het eerst rechtstreeks de leden van het Europees Parlement. Dit jaar zijn er ook weer Europese verkiezin gen, en wel van 1 4 tot en met 1 7 juni.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1984 | | pagina 7