Monetaire compensaties sleutel andbouwcommentaar De prijsvoorstellen voor het seizoen 1984-1985 die de Europese Commissie op 12 januari voorlegde aan de Minis terraad vertonen de eerste kenmer ken voor een compromisoplossing. Be houd van de vrije markt en het terug brengen van de kosten van het land bouwbeleid zijn de ingrediënten van het hoofdmenu. Het systeem van de objectieve methode waarbij de kosten ontwikkeling op de agrarische bedrij ven a/s richtsnoer geldt is verleden tijd. Dat is geen verrassing. Ook buiten de landbouw, bij bijvoorbeeld loonon derhandelingen, worden automatische aanpassingsmechanismen in rustposi- ties gesteld. Dus geen gemiddelde aan passing van de landbouwprijzen voor de Europese Gemeenschap met 3,9 zoals volgens de objectieve methode berekend kan worden, maar een ge middelde verhoging van 0,8 Ir. J. H. Egberink voor de landbouw te compenseren van devaluaties en re valuaties van de munten van de verschillende landen van de Gemeenschap. Landen met sterke munten hebben positieve monetaire grenscompensaties. Landen met zwakke munten negatie ve. Nederland behoort met West-Duitsland, Engeland en Denemarken tot de groep landen met positieve grenscom pensaties. Bij export van bijvoorbeeld varkensvlees naar Frankrijk ontvangt de Nederlandse exporteur een toeslag. Althans wanneer de handelsverhoudingen genormali seerd zijn en niet zoals in de afgelopen periode door acties aan de grens de handel onmogelijk wordt gemaakt. Halveren Door de onevenwichtigheid in de valuta-ontwikkelingen van de afgelopen jaren geldt er momenteel een positief monetair compenserend bedrag van 5,8% voor Neder land, 9,8% voor West-Duitsland en 7,6% voor Groot - Brittannië. Bij export van Nederland naar West-Duitsland Deze gemiddelde verhoging is er dank zij de wat grotere aanpassingen voor enkele produkten waarvan de EG een grote importeur is en produkten die alleen in zuidelijke produktiegebieden van belang zijn zoals tabak, harde tar we voor de Italiaanse meelprodukten en rijst. In het voor stel blijven de interventieprijzen van granen die de over heid hanteert bij aankopen op de markt onveranderd, voor suiker wordt een verhoging van 1 voorgesteld. De aan koopprijs voor boter wordt in de voorstellen met meer dan 1 0% verlaagd. Tegelijk wordt de aankoopprijs voor de an dere component van melk, de zogeheten magere melk poeder, met circa 10% verhoogd. Hieruit resulteert voor melk een kleine verlaging, want boter weegt het zwaarst. Deze onderdelen van het prijzenvoorstel vormen niet het meest interessante onderdeel van het prijzenpakket. Al thans wanneer we dit bezien vanuit de positie van de Ne derlandse agrarische producent of vanuit het gezichts punt of er overeenstemming mogelijk zal zijn in de Euro pese Ministerraad. Belangrijker lijken de voorstellen ten aanzien van grensheffingen en -toeslagen om de gevolgen moet de Nederlandse exporteur dus een saldoheffing be talen van 4%. Overigens is het systeem nog ingewikkelder doordat bij de vorige Europese prijsonderhandelingen kleine verschillen zijn aangebracht in de compenserende bedragen die gelden voor de verschillende produkten. De Europese Commissie stelt nu voor de helft van deze po sitieve monetaire compensaties af te breken. Dit houdt dan in dat de aanpassing voor de prijzen voor de land bouwproducenten in Nederland, Engeland en West- Duitsland een aantal procenten lager uitpakt dan het ge middelde in de Europese Gemeenschap. Voor ons land komt dit uit op een verlaging van gemiddeld 3 a 4%. Lan den met zwakkere munten vertonen het omgekeerde beeld. De boeren in Frankrijk en Italië kunnen rekenen op een kleine prijsstijging. Het totale plaatje dat zo ontstaat komt aardig overeen met de verschillen in kostenontwik keling in de uiteenlopende landen. De prijsvoorstellen te zamen met het voorstel ten aanzien van de monetaire grenscompensaties heeft de nodige reacties opgeroepen. Dat geldt vooral voor West-Duitsland waar de boeren met

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1984 | | pagina 32