26 Hero verweging Voorkomen dubbele werkzaamheden Nieuwe aanpak assurantiebemiddeling Wat de cliènt van een tussenpersoon no dig heeft - en het is dunkt ons onnodig te zeggen dat wij de via onze bemiddeling verzekerden beschouwen als onze cliën ten - is een deskundig en dus betrouwbaar advies. Bij het sluiten en zo mogelijk nog belangrijker: bij het voorvallen van een schade. De prijs van het produkt vormt voor een cliënt echter een steeds belangrij ker wordend element, waardoor hij zijn keus laat bepalen. Bovendien zijn nog andere omstandighe den van belang, die ook ons niet voorbij gaan. Niet alleen de economische terug gang speelt een rol bij de verminderde af zet van verzekeringen. Ook de afgenomen groei van de bevolking doet zijn invloed gelden. Daarnaast is het zo dat voor een deel van de markt, gezien het aantal afge sloten gezinsverzekeringen, van verzadi ging kan worden gesproken en dat groei nog maar in enkele branches mogelijk zal zijn. Zo zal een inboedelverzekering in acht van de tien gevallen aanwezig zijn. De mogelijkheid van het sluiten van opstal verzekeringen bereikt zijn grens voorzover particulieren de eigendom van de door hen bewoonde huizen verworven hebben. Aansprakelijkheidsverzekeringen voor particulieren zijn in zoverre gemeengoed geworden, dat zij in dezelfde mate aanwe zig zullen zijn als de inboedelverzekerin gen. Groeimogelijkheden zijn ervoor levensver zekeringen en rechtsbijstand. Nog enige stijging van het autopark is mogelijk en dus van motorrijtuigverzekeringen. Maar op die posten werpen zich een groot aantal tussenpersonen en maatschappijen (400 schadeverzekeraars en zo'n 80 levensver zekeringsmaatschappijen). Dit betekent dat alle partijen harder zullen gaan vech ten voor het verkrijgen of behouden van hun marktaandeel. Het jaar 1983 heeft daarenboven - en waarschijnlijk met het oog op het boven staande - een paar fusies te zien gegeven van verzekeraars, die in één klap de markt verhoudingen ingrijpend hebben gewij zigd en waarvan de gevolgen nog merk- baar moeten worden. Duidelijk is dat alle marktpartijen bezig zijn hun kaarten opnieuw te schudden. Gewe zen kan ook nog worden op de voorgeno men samenwerking tussen de twee standsorganisaties van tussenpersonen NVA en BVA. Binnen onze eigen organisa tie heeft het relatiebeheer zijn intrede ge daan, waardoor onze commerciële mede werkers een totaalpakket bankdiensten, waaronder dus ook verzekeringen, tot hun verantwoordelijkheid rekenen. Ten slotte kan niet worden voorbijgegaan aan het gegeven, dat de automatisering binnen het bancaire bedrijf een steeds gro tere rol gaat spelen. Het is lang niet uitge sloten dat bij een toenemende ingebruik neming van gelduitgifteautomaten, geau tomatiseerde verwerking van spaarreke ningen en dergelijke werkzaamheden als bemiddeling in verzekeringen, reizen, aan- en verkoop van woningen en andere dien sten belangrijk zullen blijven en worden voor contacten met cliënten. Bovendien is het zo dat de automatisering binnen het verzekeringsbedrijf zélf een ge geven is, dat hulpmiddelen kan aanreiken, om de dienstverlening aan cliënten op ad ministratief gebied te vereenvoudigen en voor hen te vergemakkelijken en het accent van de bemiddelaar meer te leggen op de commerciële aspecten van het verzeke ringsbedrijf. In het licht van het bovenstaande vindt bin nen Rabobank Nederland thans een her overweging plaats omtrent het in de toe komst te voeren beleid ten aanzien van de assurantiebemiddeling binnen onze orga nisatie. Het lijkt ons nuttig te zoeken naar een mo del van assurantiebemiddeling, dat ener zijds aansluit bij onze kostenstructuur en anderzijds past in de commerciële doel stellingen, die wij als bankorganisatie heb ben, d.w.z. te streven naar een professio nele en kostendekkende wijze van bemid deling. Met het oog hierop voeren wij mo menteel gesprekken met een aantal verze keraars van 'onderlinge signatuur', omdat wij ons juist aan hen verwant voelen. In die gesprekken wordt nagegaan of een vorm van samenwerking kan worden ge vonden, waarbij zo mogelijk minimale kos ten optreden en vaardig met beider markt benadering wordt rekening gehouden. Wij denken daarbij aan die verzekeringen, die op het terrein liggen 'rondom het huis' en 'rond het gezin', m.a.w. de verzekerin gen voor particulieren, waarvoor wij reeds de Rabopolis-conceptie kennen. Dat wil zeggen, dat op die polissen waar aan de Rabobank haar label hangt, de maatschappij normaal als risicodrager op treedt en als zodanig duidelijk vermeld wordt, met de aanduiding van de Rabo bank als intermediair. Een en ander geschiedt om de cliënt duide lijk te maken dat de Rabobank bemidde laar is en anderzijds om de identiteit van de verzekeraar te belichten. Het samenstellen van de verzekerings- voorwaarden en de aanpassing daarvan zal in overleg met de deelnemende verzeke raars gebeuren. In deze nieuwe conceptie wordt gedacht aan het verlagen van kosten door een vereenvoudiging van de syste matiek. Door het gebruik van standaardformulie ren en Rabopolissen bij de verzekering van particulieren moet het mogelijk zijn de assurantiebemiddelingsactiviteiten voor de particulieren te verleggen naar de 'rela tiebeheerder particulieren', die als genera list optreedt met, indien nodig, ondersteu ning en technische hulp van de assurantie adviseur als specialist. De reeks Rabopolissen dient dan nog te worden uitgebreid met verzekeringen die alle verband houden met de risico's van de particuliere cliënten. Deze polissen zouden dan worden gevoerd door maatschappijen van coöperatieve structuur. Een tweede middel om tot kostenbespa ring te komen, is het voorkomen van dub bele administratieve werkzaamheden, waaronder mede moet worden verstaan een verkorting van het administratieve tra ject van de verzekeraar naar de cliënt toe. In onze ogen slaan wij daarmee een nieuwe weg in, liggend tussen die van het interme diair zijn, zoals in het verleden en die van vertegenwoordiger van maatschappijen, welke bepaalde delen van hun verkeer met verzekerden langs directe wegen laten lo pen. Uiteraard staat het onze aangesloten ban ken vrij deze conceptie al dan niet tot de hunne te maken. Gezien het feit echter, dat zo'n 65 procent van onze totale particulie re verzekeringsprodukten naar onderlinge maatschappijen gaat en dan de tot nu toe uitgebrachte Rabopolissen in een verheu gende mate aftrek hebben gevonden, heb ben wij zeer goede hoop dat deze concep tie zal aanslaan bij onze aangesloten ban ken.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1984 | | pagina 26