Tumult en consternatie Sociologen en het abstracte denken Techniek en sociaal beleid Het tumult en de gevolgen Het was daarom niet vreemd dat er een enorm tumult ontstond toen op een ge denkwaardige november-vrijdagavond in 1 977 het automatiseringsplan in volle om vang op het NOS-journaal wereldkundig werd gemaakt. Waarschijnlijk had iemand binnen de organisatie het stuk aan de vakbeweging doorgespeeld, die het be langrijk genoeg achtte het onmiddellijk in de openbaarheid te brengen. Binnen de Rabobankorganisatie ontstond grote consternatie. In de eerste plaats om dat de plannen waren uitgelekt. In de twee de plaats omdat men nauwelijks raad wist met die grootschalige en intense publici teit. Men was er niet voldoende voor toege rust en niet op voorbereid. Belangrijker echter was de schok die maat schappelijk teweeg werd gebracht. Het was de eerste onderbouwde studie, waarin duidelijk werd aangetoond dat de dien stensector niet verder in arbeidsplaatsen zou groeien. Tot dan toe leefde men met de gedachte dat de uitstoot van arbeidskrach ten, die door de automatisering in de in dustrie plaatsvond, wel kon worden opge vangen door uitbreiding van de diensten sector. De studie van de Rabobankorgani satie toonde aan, dat men zich daarover niet al te veel illusies moest maken. 'ledereen had de techniek wel zien groeien in ai die jaren', aldus Van Dinten in een po ging het schokeffect te analyseren, 'maar toen pas, in 1977, realiseerde men zich dat die technologie een factor werd in bancaire ondernemingsprocessen, die je niet langer naast je neer kon leggen. Het directe gevolg van ai die publiciteit was dan ook dat in ban cair Nederland de automatiseringsproble- matiek een veel grotere aandacht heeft gekregen. De maatschappelijke discussie over auto matisering en vooral over de sociale conse quenties barstte vervolgens in alle hevig heid los. Volgens Van Dinten was het wel teleurstellend dat het indertijd onmogelijk bleek om op langere termijn te praten over de gevolgen van automatisering. 'Natuur lijk werd er wei over gepraat, maar toch kon er nauwelijks over de invulling worden ge sproken. Het bleef voortdurend beperkt tot de vraag of de sociale factoren wei voldoen de aandacht kregen. Er bestond toen een enorme discrepantie tussen de realiteit en hetgeen men wenste. De vakbeweging dacht nog steeds dat technologie iets was, waar je 'neetegen kon zeggen. Pas de laat ste jaren zien we dat de opvattingen hier over in brede zin worden omgebogen. De bewustwording dat de technologie in steeds sterkere mate een niet te onder schatten factor in het maatschappelijk be stel ging worden heeft tot gevolg gehad dat bij de ontwikkeling van de systemen binnen de Rabobankorganisatie van meet af aan sociale wetenschappers zijn betrok ken. Anno 1 984 vraagt Van Dinten zich af of het wel zinvol is geweest de sociologen, psy chologen, ergonomen en organisatiedes kundigen in zo'n vroeg stadium van ont wikkeling erbij te betrekken. 'Systeemont wikkeling is een heel abstract proces, dat toch concreet is. Het is denken op een hoog abstractieniveau waar sociale weten schappers wat minder voor zijn toegerust. Daarom heeft het ons veel tijd gekost. Als voorbeeld noemt Van Dinten de ont wikkeling van balieterminalsystemen, waarbij een vertraging van anderhalfjaar is ontstaan. De MTA-man betreurt die vertra ging vooral vanwege de nadelen die het in bedrijfseconomisch opzicht teweeg heeft gebracht, anderzijds heeft het de accepta tie voor de huidige ontwikkeling sterk ge stimuleerd. 'In de praktijk', zegt hij, 'is ook gebleken dat men pas na de ontwikkeling van een sy steem in staat is om functies, mensen en omgeving daaraan aan te passen. Kenne lijk is dat een proces achteraf. Als we het van tevoren hadden geweten, dan hadden we eerst een produkt, een systeem ontwikkeld, getoetst en ingericht, zodanig dat het aan de meeste verlangens en wensen was tege moet gekomen. Dat had ons in ontwikke lingsinspanning aanmerkelijk gescheeld. Probleem wat dan overblijft is, of men zulke systemen dan ook in hetzelfde tempo als nu zou hebben kunnen implementeren. Daarin speelt ook de verandering van de maatschappelijke context een rol die zich moeilijk laat voorspellen. Zijn het woorden van een technocraat pur sang, die alleen maar systemen wil ontwik kelen zonder zich te storen aan de mogelij ke sociale gevolgen? 'Nee', zo verdedigt Van Dinten zich, 'het is waar dat het auto matiseringsplan in eerste instantie louter de effecten van de techniek op het bedrijfsre sultaat becijferde. Belangrijkste doelstelling was het inschatten en het plannen van een ondernemingsproces en het beantwoorden Een verzekeringskantoor rond 1930. De techniek deed verder zijn intrede aan het einde van de jaren vijftig.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1984 | | pagina 20