Afslanking gevallen waarin van een strafrechtelijk (voor-)onderzoek sprake is. Mede deze overwegingen hebben er in het verleden toe geleid, dat beperkingen op deze ruime bevoegdheden werden overeengekomen tussen overheid en de gezamenlijke ban ken. Hoe belangrijk deze bevoegdheidsbeper kingen, neergelegd in het Gentlemen's Agreement van 1 948, waren blijkt ook uit het feit dat op basis van deze afspraken meer dan dertig jaren kon worden gewerkt. Niettemin moet geconstateerd worden, dat het uitgangspunt was en bleef een ver zamelen van gegevens buiten het ge zichtsveld van de belastingplichtige. Het zeer beperkte gebruik dat van de inza gemogelijkheid in de jaren zestig en zeven tig is gemaakt, deed de vraag naar een heroriëntatie uitblijven. Anders was dit in het begin van 'de tachtigers'. Een toenemende behoefte aan middelen van de overheid had een strenger belas tingregiem tot gevolg. Dat dit strenge re giem weer ontduikingen opriep lag voor de hand. Eveneens lag voor de hand dat een toenemend gebruik gemaakt ging worden van het gegevensverzamelen buiten de belastingplichtige om. En toen bleek wel dat een regeling uit 1948 niet het meest geëigende instituut was voor probleembe handeling in deze tijd. Overleg tussen overheid en bankwezen in de afgelopen maanden, een overleg dat binnenkort afgerond zal worden, zal leiden tot een gedragscode die meer van deze tijd is en de eerste verantwoording legt waar zij thuis hoort: bij de belastingplichtige. Deze moet de benodigde gegevens aan de fiscus aanleveren. Beschikt hij daar niet meer over dan is hij in eerste instantie de aangewezene om de ontbrekende stuk ken zelf te verzamelen en zijn informatie plicht tegenover de belastingdienst na te komen. Eerst nadat deze twee trappen van de fiscale raket zijn uitgebrand, kan de in specteur zelf bij de bank informatie inwin nen. Deze stap zal dan voor de cliënt geen verrassing meer zijn, omdat de belasting dienst zich eerst tot hem heeft gewend Een stuk privacybescherming en een vol wassen behandeling van de cliënt door de fiscus zal van deze nieuwe code het resul taat zijn, een resultaat dat past in de opvat tingen van dit moment over de bescher ming van de burgers. Ook de nieuwe code kent uitzonderingsge vallen, waarin bijvoorbeeld een FIOD be voegd blijft een inval te doen om gegevens te verzamelen, maar er wordt wel naar ge streefd deze mogelijkheden met de nood zakelijke waarborgen te omgeven en mede daardoor tot een minimum te beperken. Het afgelopen jaar stond bij Rabobank Nederland voor een belangrijk deel in het teken van het project Opvoering Toegevoegde Waarde. En ook het ko mend jaar zal dit niet anders zijn. Een betere greep op de kostenontwikkeling en meer doelmatigheid van het hele ap paraat, daar gaat het om bij OTW, zoals deze operatie in de wandeling ge noemd wordt. Een en ander vergde van veel eenheden binnen onze centrale bank ook de nodige besparingen. Daaraan heeft het maandblad Rabo bank zijn steentje eveneens bij moeten dragen. Behoud van kwaliteit was daarbij evenwel het uitgangspunt. De redactie meent dit ondanks een gerin ge afslanking van het aantal pagina's en een lichte beperking ten aanzien van het kleurgebruik te kunnen realise ren. Voortaan zal 'Rabobank' dan ook geen 40 maar 36 pagina's gaan omvatten. Mede als gevolg daarvan, maar ook ten einde de lithokosten voor het afdruk ken van kleurenfoto's enigszins te kun nen beperken, zal de rubriek Her en Der in zijn vroegere vorm niet terugkeren. Daarvoor in de plaats zullen verspreid over elk nummer eventueel korte be richten komen. Tevens zal de rubriek Geld- en kapitaal markt komen te vervallen. Hieraan ligt ook de overweging ten grondslag dat het voor ons maandblad - gezien de noodzakelijke produktietijd - extra moeilijk is de ontwikkelingen op de fi nanciële markten, die tegenwoordig nogal snel plegen te gaan, te volgen. Wel stellen wij ons voor enkele keren per jaar de ontwikkelingen en de trends op dit gebied in overzichtsarti kelen te behandelen. Het eerste daar van staat op pagina 34.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1984 | | pagina 7