Afslanking
gevallen waarin van een strafrechtelijk
(voor-)onderzoek sprake is. Mede deze
overwegingen hebben er in het verleden
toe geleid, dat beperkingen op deze ruime
bevoegdheden werden overeengekomen
tussen overheid en de gezamenlijke ban
ken.
Hoe belangrijk deze bevoegdheidsbeper
kingen, neergelegd in het Gentlemen's
Agreement van 1 948, waren blijkt ook uit
het feit dat op basis van deze afspraken
meer dan dertig jaren kon worden gewerkt.
Niettemin moet geconstateerd worden,
dat het uitgangspunt was en bleef een ver
zamelen van gegevens buiten het ge
zichtsveld van de belastingplichtige.
Het zeer beperkte gebruik dat van de inza
gemogelijkheid in de jaren zestig en zeven
tig is gemaakt, deed de vraag naar een
heroriëntatie uitblijven. Anders was dit in
het begin van 'de tachtigers'.
Een toenemende behoefte aan middelen
van de overheid had een strenger belas
tingregiem tot gevolg. Dat dit strenge re
giem weer ontduikingen opriep lag voor de
hand. Eveneens lag voor de hand dat een
toenemend gebruik gemaakt ging worden
van het gegevensverzamelen buiten de
belastingplichtige om. En toen bleek wel
dat een regeling uit 1948 niet het meest
geëigende instituut was voor probleembe
handeling in deze tijd.
Overleg tussen overheid en bankwezen in
de afgelopen maanden, een overleg dat
binnenkort afgerond zal worden, zal leiden
tot een gedragscode die meer van deze tijd
is en de eerste verantwoording legt waar zij
thuis hoort: bij de belastingplichtige.
Deze moet de benodigde gegevens aan de
fiscus aanleveren. Beschikt hij daar niet
meer over dan is hij in eerste instantie
de aangewezene om de ontbrekende stuk
ken zelf te verzamelen en zijn informatie
plicht tegenover de belastingdienst na te
komen. Eerst nadat deze twee trappen van
de fiscale raket zijn uitgebrand, kan de in
specteur zelf bij de bank informatie inwin
nen. Deze stap zal dan voor de cliënt geen
verrassing meer zijn, omdat de belasting
dienst zich eerst tot hem heeft gewend
Een stuk privacybescherming en een vol
wassen behandeling van de cliënt door de
fiscus zal van deze nieuwe code het resul
taat zijn, een resultaat dat past in de opvat
tingen van dit moment over de bescher
ming van de burgers.
Ook de nieuwe code kent uitzonderingsge
vallen, waarin bijvoorbeeld een FIOD be
voegd blijft een inval te doen om gegevens
te verzamelen, maar er wordt wel naar ge
streefd deze mogelijkheden met de nood
zakelijke waarborgen te omgeven en mede
daardoor tot een minimum te beperken.
Het afgelopen jaar stond bij Rabobank
Nederland voor een belangrijk deel in
het teken van het project Opvoering
Toegevoegde Waarde. En ook het ko
mend jaar zal dit niet anders zijn. Een
betere greep op de kostenontwikkeling
en meer doelmatigheid van het hele ap
paraat, daar gaat het om bij OTW, zoals
deze operatie in de wandeling ge
noemd wordt. Een en ander vergde van
veel eenheden binnen onze centrale
bank ook de nodige besparingen.
Daaraan heeft het maandblad Rabo
bank zijn steentje eveneens bij moeten
dragen. Behoud van kwaliteit was
daarbij evenwel het uitgangspunt. De
redactie meent dit ondanks een gerin
ge afslanking van het aantal pagina's
en een lichte beperking ten aanzien
van het kleurgebruik te kunnen realise
ren.
Voortaan zal 'Rabobank' dan ook geen
40 maar 36 pagina's gaan omvatten.
Mede als gevolg daarvan, maar ook ten
einde de lithokosten voor het afdruk
ken van kleurenfoto's enigszins te kun
nen beperken, zal de rubriek Her en Der
in zijn vroegere vorm niet terugkeren.
Daarvoor in de plaats zullen verspreid
over elk nummer eventueel korte be
richten komen.
Tevens zal de rubriek Geld- en kapitaal
markt komen te vervallen. Hieraan ligt
ook de overweging ten grondslag dat
het voor ons maandblad - gezien de
noodzakelijke produktietijd - extra
moeilijk is de ontwikkelingen op de fi
nanciële markten, die tegenwoordig
nogal snel plegen te gaan, te volgen.
Wel stellen wij ons voor enkele keren
per jaar de ontwikkelingen en de
trends op dit gebied in overzichtsarti
kelen te behandelen. Het eerste daar
van staat op pagina 34.