Ondersteuning bankbedrijf Op weg naar een informatiesysteem Schaken met de tijd Filosofie achter het automatiseringsplan heeft ons inderdaad gelijk gegeven. De administratieve imputverwerking, dus het back-office-verkeer is de technische bottle neck in het automatiseringsproces. Andere banken die de overtypeprocedures centrali seerden en daarmee werk van de kantoren weghaalden, zijn nu bezig dat werk weer naar de basis terug te brengen. Intussen wordt ons concept wereldwijd gevolgd. Het plaatsen van de computerapparatuur, geschikt voor het toepassen van KTS- functies gaat in een gestaag tempo door. Het ligt in de lijn der verwachting dat in 1 985 alle Rabobanken de beschikking zul len hebben over een computer. Daarnaast gaan ook steeds meer banken over op KIK- toepassingen. Een uitermate belangrijke vraag die dan actueel wordt is: wat ga je precies met die computer verder doen? Het gaat immers niet om de computer zelf, maar om de toepassingen ter ondersteu ning van het bancaire bedrijf. 'Stel dat alle banken zijn uitgerust met een computer, dan komt onmiddellijk de vraag bovendrij ven of de verwerkingsprocessen die nu nog plaatsvinden in de centrale computer niet naar de lokale banksystemen moeten wor den overgeheveld. Dan krijgen we te maken met het fenomeen dat er niet louter meer gegevensverwerkende systemen zijn, maar ook systemen die tegelijkertijd actuele infor matie kunnen doorgeven,' aldus Van Din- ten. Het zijn natuurlijk retorische vragen die hij stelt. In werkelijkheid wordt al sinds jaar en dag nagedacht over verdere toe passingen. Wel geeft hij hiermee aan dat er op dit vlak knelpunten zitten: 'We heb ben daartoe een logische systeemarchitec tuur ontwikkeld. Hiermee kunnen we de verschillende systemen verdelen over alle computers en aangeven wat de relatie moet zijn tussen al die systemen. Het klinkt alle maal zeer abstract, maar ik bedoel er mee te zeggen dat het uiteindelijk leidt tot herpro grammering van alle systemen en ook de bestaande nummerstelsels zullen moeten worden veranderd of uitgebreid. Natuurlijk kan het niet sprongsgewijs. Geleidelijk zul len de wijzigingen worden aangebracht over een reeks van jaren. Om dit te kunnen bereiken is het noodza kelijk dat alle lokale computers met elkaar kunnen communiceren; een volgende fase waarvan de proefneming binnenkort zal starten. Het is de RTN-fase, het Rabobank Terminal Netwerk of Rabobank Telecom municatie Netwerk, waardoor alle compu ters via het openbare Datanet I van de PTT met elkaar worden verbonden. Dit jaar nog zullen 300 banken hierop worden aange sloten. Het is een vooral technische aange legenheid. Door de computers met elkaar te verbinden, wordt het mogelijk dat plaat selijke banken gegevens gaan uitwisselen met de computercentra in Zeist en Eindho ven. Bovendien kunnen zij onderling be richten uitwisselen en informatie opvragen uit de centrale computerbestanden of communiceren met Maretel via KIK appa ratuur. De infrastructuur van dit Rabobank Termi nal Netwerk is een noodzakelijke voor waarde om te komen tot de RTI-fase. RTI staat voor Real Time Informatie. Is bij de KTS en KIK-fasenog steeds sprake van een verbetering en versnelling van de inputver- zorging, de stap naar RTI betekent een be langrijke sprong naar een echt informatie systeem, waarbij centraal beschikbare in formatie rechtstreeks ter beschikking kan komen aan de lokale bank. De vraag waarmee de automatiserings mensen werden en worden geconfron teerd is: gaat het tempo van de technologi sche vernieuwingen wel zo snel als in onze beleidsplannen is ingecalculeerd? Tot nu toe blijkt dat nog steeds het geval te zijn geweest. Een van de manieren waarop de Rabobankorganisatie zich heeft inge dekt tegen tegenvallers is het feit dat zij in zee is gegaan met twéé computerleveran ciers. 'Wij reduceren hiermee de ontwik kel risico's, hoewel niet gezegd kan worden dat deze manier van werken goedkoper is. Maar als een van de leveranciers bij het ontwikkelen in moeilijkheden komt, dan hoeft dit bij ons niet te leiden tot stagnatie. Die zekerheid hebben we. Op deze manier minimaliseren we de risico's. Reeds twee maal hebben we de vruchten daarvan ge plukt. De eerste keer toen een van de leve ranciers niet in staat bleek tijdig aan de eisen van KTS te voldoen, de andere keer bij het aanbieden van de kleinste KTS computer voor alle banken. Op zulke momenten gaan we tijdelijk met één leverancier verder. De ander haalt de achterstand meestal binnen een jaar weer in. Derhalve ondanks de extra kosten levert het per saldo voor de organisa tie winst op, want er treedt geen stagnatie op', aldus Van Dinten, die uitvoering van het automatiseringsplan vergelijkt met 'schaken met de tijd'. CdZ Het computersysteem in Best. Een KTS-beeldstation of bankterminal. Diskette: kleine, gemakkelijk hanteerbare magnetische geheugenschijf.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1984 | | pagina 22