achter het automatiseringsplan innige reus schaakt met de tijd Een blik terug en vooruit Coöperatiestempel Tegendraadse reus zmnw lid van de hoofddirectie, benadrukte dat onlangs nog in een toespraak ter gelegen heid van de ingebruikneming van de 500ste KTS op Rabobank Aalst: 'Nu wordt het onze taak om de sinds 1977 geauto matiseerde systemen geschikt te maken voor de toekomst. Een toekomst die in banktermen wordt geschetst als 'het cliënt gericht bankieren Belangrijkste doelstel ling is om de systemen als KTS en KIK om te bouwen naar systemen die niet alleen de ingevoerde gegevens verwerken, maar vooral ook direct omzetten in onmiddellijk beschikbare management- en cliënteninfor matie. Dat is een uiterst belangrijk aspect met het oog op de toekomstige concurren tiepositie van de organisatie. Aan de vooravond van deze belangrijke fa se in het automatiseringsproces blikt Van Dinten terug op de voorbije jaren en laat hij zijn licht schijnen over toekomstige ont wikkelingen. Het beleid dat de Rabobank- organisatie in 1977 formuleerde, stond in zekere zin haaks op de algemeen gangbare meningen. Dat kwam voor een belangrijk deel door de toekomstvisie van de samen stellers. Maar het lag ook aan het specifie ke karakter van de coöperatieve organisa tiestructuur. 'Ons concept', aldus Van Din ten, 'was het ontwikkelen van een strategie waarin de computer een belangrijke rol zou gaan spelen op de plaatselijke banken zelf. Wij maakten een duidelijke keuze voor de decentralisatiegedachte. Dat was indertijd in de automatiseringswereld nieuw en uniek. De trend die andere bankinstellingen volgden was: een centrale computer die via telefoonlijnen kon communiceren met over al in het land opgestelde terminals. Daarbij werd alle inputverwerking geconcentreerd op één plek, namelijk daar waar de centrale computer stond. Natuurlijk waren voor deze organisatiewijze goede argumenten aan te voeren. Wij kozen hier echter niet voor. Wij anticipeerden op de verdere ontwikkeling van de elektronica. Wij gingen ervan uit dat dit zou leiden tot computersystemen die op den duur ook voor de allerkleinste banken rendabel zouden zijn om aan te schaffen. Maar ook het coöperatieve karakter van de organisatie drukte een stempel op de be leidsuitgangspunten. Elke bank had als autonome instelling de verantwoordelijk heid voor de kwaliteit van de eigen invoer- gegevens. Concreet betekende het, dat er - in tegenstelling tot het beleid bij andere bankinstellingen - geen werk van de eigenlijke werkplek werd weggehaald. De enige verandering die plaatsvond was dat de handmatige verwerking van de gege vens werd vervangen door een geautoma tiseerde verwerking. Bovendien zou het vergroten van computerkracht op centrale plekken een sterke centralisatie en dus een versterking van de hiërarchie met zich mee hebben gebracht. Dat is iets dat slecht past binnen de Rabobankorganisatie. Zo kwam de eerste fase van het automatiseringsplan tot stand: de implementatie van KTS. De lokale banken leggen op een eigen compu ter de mutaties vast, die vervolgens op hanteerbare magnetische geheugenschij ven worden weggeschreven ter verdere behandeling in de grote computers te Zeist of Eindhoven. 'Met dit uitgangspunt voor ogen is het niet meer dan logisch, dat je de apparatuur die in de bank staat opge steld, in functies gaat uitbreiden. Niet al leen meer de girale overboekingen, maar ook de transacties aan de balie,aldus Van Dinten, die hiermee de tweede fase van het plan aanduidt: KIK. Beeldschermen en printers aan de balie zorgen ervoor dat kas transacties direct in het geheugen van de lokale computer worden vastgelegd. Een dergelijke fasering is een tweede uniek uitgangspunt in het automatiseringsbe leid van de 'tegendraadse' reuzenorgani- satie. Terwijl andere instellingen begonnen met de automatisering van het baliever- keer, meende de Rabobankorganisatie er goed aan te doen het 'back-officeverkeer' in de eerste fase van de automatisering te betrekken. Van Dinten: 'Het voert hier te ver om precies uit te leggen waarom die keuze is gedaan. Laat ik volstaan met de opmerking dat een ketting zo sterk is a/s de zwakste schakel. In de systemen bij aange sloten banken is dat de snelheid waarmee boekingen kunnen worden ingetypt én het totale functierepertoire op de terminals. De ervaring die anderen hebben opgedaan Zeer bijzonder van vorm is deze zakca/culator met logaritme- en worteltrekfuncties. In 1885 kwam WiHiam S. Burroughs met deze telmachine. EN!AC, een elektronische rekenautomaat.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1984 | | pagina 21