Ons coöperatieve in een nieuwe brochure 'Thuis bij uw Rabobank' 'Be good and teil it', is een veel gehanteerde uitspraak waarmee het nut en de noodzaak van public- relations wordt toegelicht. In een tijd van toenemende belangstelling en be trokkenheid van de samenleving bij het be drijfsleven is deze uitspraak voor elk bedrijf of organisatie van groot be lang. Zo ook voor de Rabobank. 'Be good and teil it' geldt niet alleen voor onze relaties met externe publieksgroepen. Zij is ook van toepassing op onze relatie met de leden (member relations). Voor alle Rabobanken bij elkaar zijn dat er bijna 1 miljoen. Die leden vormen de basis van onze organisatie. Echter wel een heterogene basis. Teil it Thuis bij uw Rabobank Zo kennen wij zakelijke leden en particuliere leden, debetleden (kredietnemers) en - zij het in veel mindere mate - creditleden (spaarders), actieve en betrokken leden en passieve en ongeïnte resseerde leden enz. Kortom, vo gels van diverse pluimage. Maar één ding hebben zij gemeen: zij hebben voor de Rabobank gekozen vanwege de kwaliteit en de tarieven van de diensten die wij aanbieden. Zo eenvoudig ligt dat, want het is ten slotte voor niemand verplicht om met ons zaken te doen en concurrentie is er genoeg. Elke instelling en zeker een coöperatie zal zich op dat terrein van dienstverlening aan le den en cliënten van dag tot dag moeten blijven bewijzen. Daarin ligt het eerste deel van onze spreuk 'Be good and teil it'. Het tweede gedeelte - 'teil it' - is een voor- lichtings- of public-relationstaak. Hoewel er veel waarheid schuilt in een andere spreuk, namelijk 'Goede wijn behoeft geen krans', kan een bedrijf in deze complexe en overgeïnformatiseerde samenleving niet volstaan met alleen maar zijn best doen. Wie we zijn en wat we doen respectievelijk wat we kunnen moet worden uitgelegd, toegelicht, gecommuniceerd enz. Naar een ieder die het maar horen wil. Doen we dat niet dan wordt ons imago uit het geheugen van onze relaties verdrongen door (soms mooi opgepoetste) indrukken van andere bedrijven. Zo gaat dat nu eenmaal. Dat is een ijzeren wet in de wereld van de massa communicatie. Wij als Rabobank hebben via onze sterke binding met de lokale ge meenschappen een uitstekende basisvoor goede public-relations, wij kennen de mensen, de mensen kennen ons. Via alge mene vergaderingen, voorlichtingsdagen, sponsoring en donaties enz. wordt steeds maar weer blijk gegeven van onze betrok kenheid bij die lokale gemeenschap. Des ondanks is de afgelopen jaren gebleken dat men het coöperatieve van de Rabo bank niet meer zo duidelijk herkent als vroeger. Dat heeft vooral twee oorzaken. De eerste ligt in het al genoemde gegeven dat onze relatiekring veel heterogener is geworden dan vroeger, waarbij onze traditionele achterban in toenemende mate ook door andere banken wordt bediend. De tweede oorzaak betreft onze eigen communicatie en voorlichting. In de afgelopen jaren heb ben wij vooral uitgedragen dat wij een bre de bank zijn, de bank voor iedereen. Dat we daarbij nog steeds coöperatief zijn, heeft in onze voorlichting minder accent gehad. Om dat aspect nog eens extra te belichten verschijnt eind deze maand de brochure 'Thuis bij uw Rabobank'. 'Thuis bij uw Rabobank' is een informatiegids* voor le den en aspirant-leden over het coöperatie ve karakter van de Rabobankorganisatie. Wie zijn wij, hoe zijn wij ontstaan, hoe functioneren wij, hoe werkt ons bedrijf? Deze en andere vragen worden in de infor matiegids beantwoord en toegelicht. Be knopt, maar duidelijk en voor geïnteres seerden aangevuld met een begrippen- lijstje waarin een aantal veel voorkomende bancaire termen wordt toegelicht. Een informatiegids voor leden en aspirant leden dus, met als doel hen via deze infor matie te stimuleren gebruik te maken van de mogelijkheden die er zijn om inspraak in het beleid te hebben. Maar ook niet-leden zoals cliënten, werknemers en andere geïnteresseerden zullen er een handige vraagbaak aan hebben. Van harte aanbevolen!! De gids wordt via de plaatselijke banken verspreid.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1984 | | pagina 19