Rectificatie
Rectificatie
beschikken.
Ondertussen is de tweede fase van ons au
tomatiseringsbeleid al in volle gang. Daar
mee wordt ook het balieverkeer direct aan
de computer doorgegeven. Reeds 30 ban
ken hebben de daarvoor nodige KIK-appa-
ratuur in gebruik (KTS inclusief kasver-
keer). De volgende, derde, fase komt ook al
aardig aan de horizon: een Rabobank tele
communicatienetwerk, dat via het openba
re datanet van de PTT in de komende jaren
alle Rabobanken met elkaar moet verbin
den. Onze in 1977 ingeslagen weg blijkt,
zo zei Van Eldik, nog steeds goed aan te
sluiten bij de toekomstige ontwikkelingen!
Maar Van Eldik voegde daar met nadruk
iets aan toe, dat door hem een echt we
zenskenmerk van onze Rabobankorgani-
satie werd genoemd. Daar mag, zo zei hij,
geen enkel misverstand over bestaan. Bij
ons zal de geautomatiseerde dienstverle
ning nooit in de plaats treden van de per
soonlijke dienstverlening. De eerste is aan
vullend en vooral bedoeld om de tweede te
ondersteunen. Onze banken zullen hun le
den en cliënten in persoonlijke zin blijven
bedienen. Juist door de automatisering
zullen onze medewerk(st)ers aan die per
soonlijke benadering meer aandacht kun
nen besteden. Het belangrijkste punt voor
het al of niet invoeren van nieuwe technie
ken blijft voor ons de kwaliteit en de prijs
van de dienstverlening aan onze cliënten.
Dit vond een verrassende bevestiging in de
toespraak van ir. Van Bree, directeur van
Philips (een van de twee leveranciers van
apparatuur): 'de cliëntgerichte opstelling
van de Rabobanken sluit aan bij de Philips-
strategie voor de jaren tachtig: 'Return of
Personal Service in Banking'.
Tot onze spijt is in de WOB 'De Til-
burgsche en wij' van de vorige
maand abusievelijk vermeld dat
de provisie voor nieuwe verstrek
kingen van de RHB Vi °/o zou bedra
gen. Dit moet zijn 1 V4 Met de
bewindvoerders van de Tilburg-
sche was overeengekomen, dat
de provisie op de helft van dit nor
male tarief zou worden gesteld,
derhalve op 3/t°/o. Aan de Tilburg-
sche is dus door de RHB een lager
dan gebruikelijk tarief in rekening
gebracht.
In het oktobernummer van ons maandblad
werd op pag. 33, 34 en 35 het derde
NBW-artikel gepubliceerd onder de kop
'Overdracht van goederen.' Daarin is he
laas een tweetal storende fouten geslopen.
Onder het tussenkopje 'De onwetende der
de', op pag. 35 middelste kolom 2e regel
van onderen, moet het woord 'beschik
kingsbevoegdheid' gelezen worden als be
schikkingsonbevoegdheid. In de derde
kolom is op de 1 6e regel het woordje 'niet'
achter 'Jansen' weggevallen.
Sinterklaas had nog maar nauwelijks zijn rug gedraaid of Rabobank Nederland maakte we
reldkundig dat de lopende gesprekken met de Norddeutsche Landesbank Girozentra/e had
den geleid tot overneming van een 84-procentsbelang in de ADCA-Bank, de A/lgemeine
Deutsche Credit-Anstalt AG. Bij de jaarwisseling zal de ADCA-Bank, met vestigingen in
Frankfurt, Hamburg, Berlijn, Bonn, Düsseldorf, Hannover, München en Stuttgart, haar intre
de doen in de gelederen van de Rabobankorganisatie. Een belangrijke stap op de weg naar
een meer volledige bewerktuiging van de Rabobank als bank voor buitenlandzaken, en dus
van groot gewicht voor ons binnenlandse kern bed rijf. Ik koppel deze beide heel nadrukkelijk.
De aangesloten banken hebben aan het eind van de vorige eeuw een centrale bank in het le
ven geroepen, die hen van dienst moet zijn, juist en vooral als bank. De verrichtingen van die
centrale bank behoren zo nauw mogelijk aan te sluiten bij het bedrijf van de aangesloten ban
ken. Immers, daar wordt het kernbedrijf van onze organisatie uitgeoefend, binnen het werk
gebied van de lokale banken, een overwegend binnenlands gebeuren. Hoe uitsluitend bin
nenlands, dat hangt af van de horizon waarbinnen hun cliënten hun zaken doen. En wanneer
die cliënt (of diens organisatie) met meer of minder regelmaat grensoverschrijdend te werk
gaat, dan moeten onze aangesloten banken niet behoeven af te haken. Dan moet de centrale
bank haar aanvullende en aansluitende taak opnemen. Verzuimt zij dat, dan loopt de aange
sloten bank het risico dat de cliënt bij héér afhaakt. Dat is de negatieve kant van het verhaal.
De positieve zijde leert ons dat, naarmate de centrale bank een betere dienstverlening kan
bieden op haar aanvullende terrein, de lokale bank sterker staat in haar eigen werkgebied,
met meer kracht kan concurreren a/s een meer complete bank. En dat betekent groei voor on
ze coöperatieve bankorganisatie. Dat betekent ook dat de centrale bank wel eens moet
vooruitlopen, terrein verkennen, voorproeven - maar nooit als eenzaam avontuur, integen
deel - steeds bedacht op aankoppelings/ijnen naar het bedrijf van de aangesloten banken en
die ten nutte.
Wie zich heeft verdiept in de nauwe vervlechting van onze Nederlandse economie en de
Westduitse in termen van uitwisseling van diensten en goederen, niet in de laatste plaats
agrarische, die zal beseffen dat onze investering in de ADCA -Bank bepaald niet a/s belegging
is te beschouwen, maar als een ondernemersbeslissing in lijn met onze strategie. Deze
sprong - in goede verstandhouding met het Duitse coöperatieve bankwezen gemaakt -
geeft ons met tijdwinst toegang tot een eigen bancair instrument in ons belangrijkste im- en
exportland. ADCA beschikt over een fraaie geografische spreiding, een goed bruikbaar dien
stenpakket en veel lokale kennis. De bank is niet te groot een balanstotaal van ongeveer
DM 2 miljard) en fors gekapitaliseerd. Zij is van eerbiedwaardige komaf, opgericht in i 856,
heeft in en na de Tweede Wereldoorlog moeilijke jaren gekend en kan een stevige moeder
binding best gebruiken. Wij zullen deze dochter in haar eigen rol moeten bevestigen: Duitse
bank in haar eigen markt en tevens loket en bedieningscentrum voor de zaken die haar vanuit
de Rabobankorganisatie worden toegevoerd.
In het bijzonder voor deze nieuwe taak zal de ADCA-Bank nog wat moeten worden opge
tuigd en bijgeschoold. Wij zijn gelukkig dat met name de heer L J. H. M. Sonnenschein daar
in een leidende rol wit spelen. Na zijn enorme staat van dienst bij de centrale bank was en is
hij sinds 1978 een van de grote motoren, waarachter Van Lanschot zich heeft teruggefietst
naar de kop van het peleton van middelgrote banken. Die ervaring en kunde wil hij in de
ADCA-Bank nog een keer in praktijk brengen. Zijn handen jeuken, om zo te zeggen, maar u
zult hem en de ADCA-ploeg even tijd moeten gunnen.
Wij zijn verder van plan zo rechtstreeks mogelijk lijnen vast te leggen tussen de bijkantoren
van ADCA en de vestigingen van de aangesloten banken. Het zijn immers hun cliënten die
moeten worden bediend, bij voorkeur door middel van directe aankoppeling. Wij hopen daar
toe ook ervaren mensen van aangesloten banken bij ADCA te kunnen inschakelen.
Kortom, wij hebben alle vertrouwen, dat- na een eerste periode van gewenning en omscha
keling deze ondernemingsbeslissing tot een succes is te maken. Succes in dit opzicht is pas
verzekerd, wanneer de cliënten van de aangesloten banken, alsook de klantenkring van
Rabobank Nederland, aan den lijve ervaren, dat de Rabobank hen met ADCA in West-Duits-
Ia nd op de vertrouwde wijze goed en snel bedient, liefst beter dan men elders of voordien ge
wend was. Wij gaan onszelf en de ADCA-Bank nu snel op die taak voorbereiden. Nog even
en het is weer Sinterklaas.
Mr. H. J. A. E. M. K/arenbeek