Voor zover dat niet het geval is zijn bijstel lingen nodig. bij de cyclische planning gemaakte veron derstellingen niet uitkomen. De vraag is wat te doen als de verwachtingen niet uit komen. Welke onvoorziene omstandighe den zouden zich kunnen voordoen? Wat is de ernst daarvan voor het bedrijf en hoe reageren wij dan? In feite spreken we dan van een emergencyscenario (noodscena rio). Bij de beoordeling of voorbereidingen kan een matrix nodig zijn. zenlijk anders. Met name over het laatste werd in het bankwezen in 1978 nog niet openlijk gesproken. Thans is dat wel an ders. Er wordt overigens ook buiten het bankwezen over gesproken. Alleen, de om vang van de verliezen is niet buiten het bankwezen bekend. En er worden daarnaar dan ook op basis van VAR-dotaties naar stig gissingen gemaakt. Het moet erkend: de cijfers kloppen niet, maar betekent dit nu ook dat de tendens, de richting van ontwikkeling, onjuist is geweest? Nader onderzoek wijst uit van niet. De geleidelijke neergang van de eco nomie was wel degelijk voorzien, alleen niet de mate waarin. En dat betekent dat ook de voornemens die waren gebaseerd op de macro-economische verwachtingen wel degelijk op hun plaats waren. In veel gevallen werd de noodzaak daartoe alleen maar groter. We kunnen constateren dat wij erin geslaagd zijn jaarlijks een voort schrijdend meerjarenplan te maken dat de basis vormt voor bezinning en discussie in onze organisatie en dat richting geeft aan ons handelen. Het planningproces Nadat in 1975 was besloten om tot een geïntegreerd beleid voor onze organisatie te komen, heeft dat door middel van het beleidsplanningproces inhoud gekregen. aan het eind van het jaar. Het is een voort schrijdend systeem, waarbij de richting van ontwikkeling voor de komende vier a vijf jaar wordt vastgesteld en wat uitmondt in concrete activiteiten en resultaten. Dit soort cyclische planning- en budgetsy stemen voldoet vooral wanneer veronder stellingen en voorspellingen ook uitkomen. Een belangrijke verandering in de omge ving of in het bedrijf kan het nodig maken snel te reageren en niet te wachten tot de volgende planningcyclus. Nu de onvoor spelbaarheid en dynamiek in de omgeving toeneemt wordt het niet voldoende geacht om uitsluitend van een cyclisch planning systeem uit te gaan. Naar strategische planning Steeds veelvuldiger gaan bedrijven in plaats van of in aanvulling op het cyclische planningsysteem, over op de introductie van strategische planningsystemen. Stra tegische plannen worden veelal ad hoe opgesteld, in het bijzonder bij een bedrei ging van de continuïteit. Bekend is de door Ansoff beschreven systematiek van het onderkennen van strategische issues (vraagstukken). Het bedrijf dient zowel naar interne als externe signalen te speu ren die duiden op kansen en bedreigingen. kerheid Bestaande overlegkanalen en -organen zijn daarvoor benut. Nadat het beleidsplan in concept (de beleidsvisie) centraal is op gesteld wordt het besproken in de gehele organisatie en door de Raad van Beheer vastgesteld. Daarna vertalen onze banken deze beleidsvoornemens naar de eigen si tuatie en uiteindelijk in concrete actieplan nen. Dit proces vindt jaarlijks plaats. Zeker in de eerste jaren was sprake van een in tensieve discussie over bezinning op de richting waarin onze organisatie zich zou moeten ontwikkelen. Het planningproces verloopt volgens een vast patroon. Het start aan het begin van het jaar met een analyse van de omgeving en de positie van de organisatie en eindigt met het goedkeuren van budgetten voor afdelingen binnen Rabobank Nederland en de begrotingen van aangesloten banken De verantwoordelijkheid voor het gebeu ren moet liggen bij een manager met een grote kennis van de organisatie, de issue manager. Deze heeft tot taak het topmana gement van de onderneming tijdig te at tenderen op relevante ontwikkelingen in de maatschappij. De leiding moet de op lossing van het vraagstuk bij de daartoe meest geschikte eenheid leggen of aan een projectgroep in handen geven. Niet alleen moet er een plan voor een oplossing wor den gemaakt, maar het probleem moet ook worden opgelost. Ook de methodiek van Kami lijkt daarop. Hij propageert een 'early detection' en analysesysteem. Externe ont wikkelingen op sociaal, economisch en technisch gebied moeten worden gesigna leerd en geanalyseerd. Het effect van de gesignaleerde ontwikkeling kan ook hier tweeledig zijn. Er kan sprake zijn van een kans of van een bedreiging. Er is overigens een natuurlijke neiging om ontwikkelingen als een bedreiging te zien. Nadat de rele vante ontwikkelingen zijn gesignaleerd wordt de ernst ervan ingeschat en zo nodig in voorstellen tot actie uitgewerkt via op drachten aan eenheden en/of projectgroe pen. Naast deze systemen kent men ook planningsystemen die ervan uitgaan dat de ernstig <b -CS groot matig as beperkt 3 Os O 25 50 7 5 100% kans op het optreden van het voorval Mogelijke onvoorziene omstandigheden worden aangegeven en afhankelijk van de waarschijnlijkheid en de ernst van de situa tie worden er plannen van actie beraamd. Door het vervaardigen van emergency- plannen wordt beter beseft dat er zich be langrijke afwijkingen ten aanzien van de gemaakte veronderstellingen kunnen voordoen. Bovendien wordt zo paniekvoet bal bij het zich voordoen van die afwijkin gen voorkomen. Er ligt immers een blauw druk voor wat te doen staat klaar. Emergencyplanning en scenarioplanning liggen dicht bijeen. Ook scenarioplanning gaat namelijk uit van meerdere toekomst beelden. Mengvormen Mengvormen van de bovenbeschreven sy- stematieken worden binnen de Rabobank- organisatie toegepast. Ook al omdat een wisseling van systematiek verstarring van het proces voorkomt. Als de komende ja ren even onvoorspelbaar zijn als de laatste jaren, dan zal issuesplanning wellicht de overhand krijgen boven de voortschrijden de meerjarenplanning. Toch zal blijven gel den dat 'hij die de toekomst voorspelt niet wordt geloofd, ook al heeft hij het bij het rechte eind.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1983 | | pagina 9