een impasse voorkomen Er zijn vele argumenten waarom het finan cieringstekort van de overheid moet wor den teruggedrongen. Dekking van het te kort leidt, zo niet direct dan toch wel indi rect, tot monetaire financiering waardoor het gevaar van inflatie weer groter wordt. Daarnaast kan financiering van een groot tekort ertoe leiden dat bedrijven op de ka pitaalmarkt door de overheid worden ver drongen waardoor een eventueel investe ringsherstel in de kiem wordt gesmoord. Ook zullen de toenemende rentelasten noodzakelijke begrotingsuitgaven meer en meer gaan verdringen. Maar los van het bovenstaande kan men zich ook afvragen of de overheid wel bij machte zal zijn om grote tekorten te blijven financieren. Op dit moment wordt er door de particuliere sec tor zoveel gespaard, dat het overheidste kort in principe geheel op de binnenlandse kapitaalmarkt kan worden gedekt. Het is echter onwaarschijnlijk dat de binnenland se besparingen over een reeks van jaren deze omvang zullen behouden. Als dat niet meer het geval is en het Rijk noodgedwon gen overgeleverd wordt aan buitenlandse kapitaalverschaffers, dan 'degradeert ons land naar een lagere divisie' met de woor den van Zijlstra. Een economisch herstel zal dan nog moeilijker worden. Daar komt bij dat de overheid behalve ter dekking van het financieringstekort ook middelen moet aantrekken voor de herfi nanciering van de bestaande staatsschuld. De omvang van de staatsschuld is vooral in de afgelopen jaren sterk toegenomen en de gemiddelde looptijd is verkort. Het ge volg hiervan is dat er voor het Rijk enorme aflossingsverplichtingen voor de deur staan. In beginsel kan men stellen dat aan het ka- pitaalmarktberoep uit hoofde van de herfi nanciering weer voldaan kan worden uit het extra aanbod dat ontstaat door herbe legging van de aflossingen. Het is echter allerminst zeker dat de afgeloste bedragen weer opnieuw aan de overheid zullen wor den uitgeleend. Indien de overheid niet in staat zal blijken orde op financiële zaken te stellen, dat wil zeggen het financieringste kort terug te brengen, zal het voor haar zeer moeilijk worden om de staatsschuld te herfinancieren. Daarom zal het financie ringstekort nu moeten worden terugge drongen, zodat de staatsschuld minder snel toeneemt en het vertrouwen in de financiën van de overheid wordt gehand haafd, om in de toekomst een impasse te voorkomen. De jaarlijkse bijeenkomst in Washington onder de vleugels van het Internationale Monetaire Fonds en de Wereldbank is een tomeloze warwinkel. Formeel omvat zij de gezamenlijke jaarvergadering van het IMF en de Wereldbankgroep, welke laatste bestaat uit de Internatio nal Bank for Reconstruction and Development (IBRD) met de daaraan verbonden Internatio nal Finance Corporation en International Development Association. Gezamenlijk spannen die instellingen een netwerk van geldstromen over de wereld, ontwik keld en onderontwikkeld, variërend van betalingsbalansfinanciering tot kredietverlening voor infrastructurele projecten tot ontwikkeling van kapitaalmarkten tot zachte ontwikke lingsfinanciering. Leden van die instellingen zijn ongeveer 150 nationale overheden. Dus vind je delegaties van evenzovele ministeries van Financiën en van Ontwikkelingssamen werking en nationale banken, en daarenboven de stafleden van de vier genoemde instellin gen. En die vergaderen niet alleen met elkaar en over elkaar en zonder elkaar, maar ook in se lecte groepen van rijke en arme en linkse en rechtse en groene en blauwe landen. En daarom heen en daartussendoor bewegen zich vertegenwoordigers van talloze grote en kleine ban ken van allerlei soort uit vrijwel alle landen. En die willen weer spreken, vooral met elkaar, maar ook met hun minister of met hun centrale bank, of andersom, en journalisten weer met hen, of andersom. Naar voorzichtige schatting wemelen daar zo'n twaalfduizend mensen dooreen, allemaal met hun eigen bedoelingen, opvattingen, vragen, antwoorden, plannen en afspraken, met of zonder kouwe drukte. Je ontmoet elkaar op lunches, recepties, diners, in wandelgangen en wachtruimten, in hotels en restaurants, met of zonder afspraak, zelfs in taxi's. Kortom, een vijf dagen durende uitbarsting van contactgeweld, binnen de internationale fi nanciële wereld. In Washington dit jaar. En de neerslag? U hebt er in de kranten over kunnen lezen, zoveel dat daarop ternauwernood nog iets valt aan te vullen. Toch ontmoet je vanzelfsprekend, weer rustig thuisgekomen, de vraag: wat was je indruk? Oorverdovend, denk ik dan altijd, maar daar wordt niemand wijzer van. Welnu dan, heel kort. Nergens beter dan in zo'n jaarlijks monstercongres word je je bewust, letterlijk lijfelijk, hoe menigvuldig en verweven de financiële lijnen zijn waarmee onderne mingen, overheden, internationale financiële instellingen en banken op wereldschaal aan el kaar zijn gebonden. De meeste van al die duizenden partijen in dat gigantische web zijn tege lijk eikaars debiteur en crediteur, verhoudingen die - ook internationaal - in wezen berusten op vertrouwen. En iedereen weet, dat als vertrouwen wordt beschaamd, er iets knapt. Dan springt er een schakel in de keten. Dan worden diepe sporen getrokken die niet gemakkelijk uitwisbaar zijn. Dan kunnen lawine-achtige reacties volgen. De economische en financiële verhoudingen in de wereld staan strak gespannen. Hoe strak precies, is altijd moeilijk meetbaar. Dat kan zelfs wisselen van dag tot dag. Wie in zo'n massaal door-elkaar-heen-praten a/s wederom dit jaar in Washington de trillingsgetallen goed meent te herkennen, kan zich nauwelijks iets geruster voelen. Want op de achtergrond speelde de zoet gevooisde muziek van de weer oplevende economische groei. En die kan waar worden, hopelijk, maar ook veel bemantelen. Mr. H. J. A. M. Klarenbeek

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1983 | | pagina 3