Schaalvergroting Overcapaciteit Concurrentie overheid naar een gemeenschappelijk Eu ropees vervoersbeleid. Een marketingstra tegie is nodig binnen het beroepsgoe- derenvervoer om nieuwe groeikansen aan te grijpen, welke zich immers zullen voor doen bij een herstel van de economie. De gang van zaken in de branche is in het algemeen matig. In een aantal deelmark ten is de situatie ook voor het transportbe drijf erg moeilijk. Gewezen wordt op de kipautosector en de deelmarkt van het bouwmaterialenvervoer, als gevolg van de stagnerende woningbouwmarkt en het te ruglopende volume in de wegenbouw. Het vervoer van landbouw- en chemische pro- dukten is daarentegen toegenomen, terwijl het grensoverschrijdend vervoer minder heeft te lijden van de economische reces sie dan het binnenlands vervoer. Een dui delijke groei vertoont het vervoer van con tainers. Hoewel de container primair ge schikt is voor het vervoer van stukgoede ren, wordt deze tegenwoordig ook ge bruikt voor het vervoer van granulaire en vloeibare stoffen. Containervervoer kan in de meeste gevallen tot een afstand van on geveer 550 km economischer over de weg plaatsvinden. In 1 982 werden in de Neder landse zeehavens bijna 1,6 miljoen contai ners behandeld, ruim 10% meer dan in 1 980. Het aandeel van het wegvervoer in het containervervoer aan de landzijde be droeg ongeveer 70%, ofwel meer dan 1 miljoen containers in 1 982. De bedrijfstak van het beroepsgoederen- vervoer over de weg bestaat momenteel uit ongeveer 7500 ondernemingen, met in totaal circa 775 000 ton vergund laadver mogen. Er werken zo'n 75 000 mensen in deze bedrijfstak. Het wegvervoer is een zeer heterogene bedrijfstak, die verdeeld kan worden in verschillende deelmarkten naar type vergunning, type goederen dat M. J. A. M. Coolen Produktmanagement Financiering Bedrijven Drs. G. L. van Zanten Bedrijfstakonderzoek vervoerd wordt en naar het soort voertuig. Iedere deelmarkt kan weer worden opge splitst in binnenlands en grensoverschrij dend vervoer. Grensoverschrijdend ver voer is vervoer op, vanuit en via Nederland en het derde landenvervoer. Ruim 30% van het vergund laadvermogen is ten be hoeve van het grensoverschrijdend ver voer. Het totaal aantal bedrijven daalt jaarlijks. Daarentegen heeft het totaal vergunde laadvermogen van de ondernemingen een lichte groei te zien gegeven, hetgeen erop duidt dat het beschikbaar gekomen laad vermogen is overgenomen door andere ondernemingen. Het gemiddeld laadver mogen per onderneming is gestegen van 75 ton in 1 976 tot meer dan 1 00 ton in 1983. Een toename van ruim 30% in 7 jaar. Hieruit blijkt dat er sprake is van schaalvergroting in het beroepsgoederen- vervoer. Het beroepsgoederenvervoer over de weg is een belangrijke bedrijfstak in de nationa le economie. Dit is wellicht de reden dat de overheid invloed uitoefent op het aanbod van het beroepsgoederenvervoer. Bij de overheidsbemoeienis staat de wet Auto verkeer Goederen centraal. Daarin is de or ganisatie van de vergunningverlening ge regeld. Voor het beroepsgoederenvervoer is immers een vergunning vereist. Een van de doelstellingen van het overheidsbeleid is 'het bevorderen van een aanvaardbaar evenwicht tussen vraag en aanbod van ver voer'. Dat de invloed van de overheid be perkt is, blijkt onder andere uit de bestaan de overcapaciteit. Met de in 1975 afge kondigde tonnagestop heeft de overheid het capaciteitsprobleem niet kunnen op lossen. Het vergund laadvermogen was in 1982 140 000 ton groter dan het beno digd laadvermogen. Staatssecretaris Scherpenhuizen van Ver keer en Waterstaat heeft dit onderkend en mikt in zijn ontwerpnota over het goede- renvervoerbeleid op een grotere rol van het marktmechanisme, hetgeen vrije keuze van de verlader impliceert en waarbij pri mair de ondernemers de verantwoordelijk heid hebben voor de gang van zaken in de onderneming. De Nederlandse overheid kan niet alleen voor de oplossing van het capaciteitsprobleem zorgen, daar het een internationaal probleem is. De Nederland se regering heeft om te komen tot een in ternationale oplossing initiatieven ten toon gespreid op de onlangs gehouden Europe se topconferentie in Stuttgart met een me morandum inzake het Europese vervoers beleid. Volgens de Nederlandse regering moet het Europese wegvervoer binnen vijf jaar volledig geliberaliseerd worden. De Europese Commissie heeft positief gerea geerd op het Nederlandse memorandum over de noodzaak van een gemeenschap pelijk vervoersbeleid. Met het getoonde initiatief zit de Nederlandse overheid op de goede weg. Belangrijkste concurrenten van de be- roepsgoederenvervoerders over de weg zijn de eigen vervoerders, de binnenschip pers en de Nederlandse Spoorwegen. Daarnaast ondervindt het wegvervoer veel nadeel van oneigenlijke concurrentie, waaronder wordt verstaan het vervoer, ver richt door bedrijven die geen enkele ver gunning hebben en door bedrijven, die ge registreerd zijn bij de Stichting Inschrijving Eigen Vervoer en die vervoer voor derden verrichten. Door de Nederlandse beroepsgoederen- vervoerders is sinds 1975 jaarlijks 245 miljoen ton goederen of meer binnen de landsgrenzen vervoerd. De vrachtauto is voor het binnenlands goederenvervoer verreweg het belangrijkste vervoermiddel. Ruim 80% van het binnenlandse wegver voer wordt namelijk per vrachtauto ver zorgd. Het marktaandeel van het binnen schip is in 1982 gedaald van ongeveer 17% naar 13V2en dat van de trein bedraagt circa 2V2Oorzaak van het hoge marktaandeel van de vrachtauto in het binnenlands goederenvervoer is de ge ringe gemiddelde afstand waarover de goederen vervoerd worden. Bij vervoer over korte afstanden is de vrachtauto na- Binnenlands goederenvervoer in 1982 (x min. ton) Verkeers- Beroeps- Eigen Totaal techniek vervoer vervoer Binnenschip 33,0 13,5 35,4 18,9 68,4 15,8 Spoor 5,7 2,3 - 5,7 1,3 Vrachtauto 205,9 84,2 151,9 81,1 357,8 82,9 Totaal 244,6 100 187,3 100 431,9 100 Bron: CBS

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1983 | | pagina 29