Geen bokkesprongen E3 nterview p> Transportondernemer Ton Koningen: 22 Een grote hal en een bescheiden kantoor op het industrieterrein van Hoofddorp, op een steenworp afstand van de rondweg om deze razendsnel groeiende gemeente in de Haarlemmermeer, is de zetel van Koningen Trans port BV. Een gezond bedrijf (20 cabines en 24 man personeel) in een bedrijfstak, waarin de laatste jaren nogal wat ondernemingen het loodje hebben gelegd. Volgens opgaaf van de telefoongids specialisten in bulk-, stukgoed-, hout-, volume-en lengtevervoer. tVe worden ontvangen door Ton Koningen, die samen met de boekhouder de zaak in commercieel en administratief opzicht runt. Een traditioneel geleid bedrijf, waarin 'baas' en boekhouder in alles meedraaien en niet schuwen zelf in de cabine te klimmen, als door ziekte of vakantie de noodzaak daartoe aanwezig is. Broer Herman houdt zich meer bezig met het wagenpark. Samen hebben Ton en Ton twee derde van de aandelen. Hun vader Maurits, tevens oprichter van het bedrijf, bezit de rest. Komt nog wel eens kij ken, maar bemoeit zich niet actief meer met de zaak. 'Vader', aldus Ton Koningen, 'komt uit een melkrijdersfamilie. Was eerst vijf jaar melkboer, voordat hij direct na de oorlog met dumpwagens uit het leger begon. Ver voer van landbouwprodukten: bieten, vlas, stro, aardappelen! Dat soort zaken. Maar de laatste twintig jaar hebben we nauwe lijks nog streekgebonden vervoer. Hoewel, een jaartje geleden hebben we een foura- gehandel overgenomen en doen we dus in 'hooi en strooi' voor de landbouw, ook hier in de Meer. 'We zijn enthousiast bezig. De afgelopen zeven jaar hebben we drie bedrijven over genomen. We hebben een grote bloei doorgemaakt, bijvoorbeeld in het vervoer HOCFDDt# C25C: MN 1 van frisdranken, maar ook de neergang daarin. En dan moetje maar weer proberen iets anders aan te boren. We hebben de sprong uit de oude dorpskern pas ge maakt, toen mijn vader wist dat ik in de zaak ging meedraaien.' Is de bank bij die sprong stimulerend of te rughoudend geweest? 'Noch het één, noch het ander. We komen eerder zelf met de oplossingen. We heb ben ook nooit moeilijke financieringscon structies nodig. Ik moet ook zeggen, dat je in dit soort van bedrijf geen bokkespron gen kunt maken. Het is waar dat de schul denlast van ons bedrijf, sinds mijn vader het aan ons overlaat, wel wat is gestegen, maar wij lopen de deur van de bank niet plat. We hebben wel een heel goede relatie met de Rabobank hier in Hoofddorp, maar ze is voor ons toch vooral een praktische steun op de achtergrond.' De overheid speelt nogal een stevige rol op het gebied van het wegvervoer. Lastig? Of valt het wel mee? 'Nou, meevallen..., neem nou die tonna gestop. Daar hebben we als groeiend be drijf toch wel behoorlijk wat last van ge had. Je kunt namelijk alleen maar uitbrei den, als je er tonnage bijkoopt. En dat komt er op neer dat je een bedrijf moet overnemen. Dat is altijd duurder. Verder word jein ons bedrijf toch ook wel behoor lijk beknot door de buitenlandse vergun ningen, bijvoorbeeld door het systeem van ritmachtigingen voor Duitsland en Frank rijk. Daar moet de Nederlandse overheid op EG-niveau maar eens wat aan doen. Maar andere zaken, zoals de tachograaf en de strenge controle op de rijtijden vind ik prima.' De ondernemersorganisaties. Nuttig, of niet? 'We zijn op een gegeven moment in ons buitenlands vervoer begonnen met het transport van fietsen uit Frankrijk. Ik moet zeggen, toen we dat wilden gaan opzetten, hebben we toch wel wat gehad aan de Nationale Organisatie voor het Beroeps- goederenvervoer (Wegtransport NOB). Maar wat ik nou zo jammer vind, is dat er ook nog een christelijke bond is. Dat leidt alleen maar tot versnippering van krach ten. Je ziet dat bijvoorbeeld bij de toegan kelijkheid van het uitwisselingsprogram ma voor vervoersondernemers, Tradicom, dat via Viditel loopt. Ben je lid van de ene organisatie, dan heb je geen toegang tot de gegevens die door de andere club zijn in gebracht.' Laatste punt, de ondernemersopleiding. 'De generatie voor ons was daar wat ge makkelijker in. Die had al de handen vol aan het laten draaien van het zaakje. Maar er komt toch heel wat bij kijken, zeker te genwoordig, om een transportbedrijf goed te leiden. Een speciale cursus beroepsver voerder, daar geloof ik niet in. Ik vind een stevige opleiding met daarin veel aandacht voor de moderne talen, plus een op de praktijk gerichte bedrijfseconomische scholing toch wel het minimum,' besluit Ton Koningen dit gesprek. JD

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1983 | | pagina 22