Geen bokkesprongen
E3
nterview
p> Transportondernemer
Ton Koningen:
22
Een grote hal en een
bescheiden kantoor op het
industrieterrein van
Hoofddorp, op een
steenworp afstand van de
rondweg om deze
razendsnel groeiende
gemeente in de
Haarlemmermeer, is de
zetel van Koningen Trans
port BV. Een gezond bedrijf
(20 cabines en 24 man
personeel) in een
bedrijfstak, waarin de
laatste jaren nogal wat
ondernemingen het loodje
hebben gelegd. Volgens
opgaaf van de telefoongids
specialisten in bulk-,
stukgoed-, hout-, volume-en
lengtevervoer.
tVe worden ontvangen door Ton Koningen,
die samen met de boekhouder de zaak in
commercieel en administratief opzicht runt.
Een traditioneel geleid bedrijf, waarin 'baas'
en boekhouder in alles meedraaien en niet
schuwen zelf in de cabine te klimmen, als
door ziekte of vakantie de noodzaak daartoe
aanwezig is. Broer Herman houdt zich meer
bezig met het wagenpark. Samen hebben
Ton en Ton twee derde van de aandelen.
Hun vader Maurits, tevens oprichter van het
bedrijf, bezit de rest. Komt nog wel eens kij
ken, maar bemoeit zich niet actief meer met
de zaak.
'Vader', aldus Ton Koningen, 'komt uit een
melkrijdersfamilie. Was eerst vijf jaar
melkboer, voordat hij direct na de oorlog
met dumpwagens uit het leger begon. Ver
voer van landbouwprodukten: bieten, vlas,
stro, aardappelen! Dat soort zaken. Maar
de laatste twintig jaar hebben we nauwe
lijks nog streekgebonden vervoer. Hoewel,
een jaartje geleden hebben we een foura-
gehandel overgenomen en doen we dus in
'hooi en strooi' voor de landbouw, ook hier
in de Meer.
'We zijn enthousiast bezig. De afgelopen
zeven jaar hebben we drie bedrijven over
genomen. We hebben een grote bloei
doorgemaakt, bijvoorbeeld in het vervoer
HOCFDDt#
C25C: MN 1
van frisdranken, maar ook de neergang
daarin. En dan moetje maar weer proberen
iets anders aan te boren. We hebben de
sprong uit de oude dorpskern pas ge
maakt, toen mijn vader wist dat ik in de
zaak ging meedraaien.'
Is de bank bij die sprong stimulerend of te
rughoudend geweest?
'Noch het één, noch het ander. We komen
eerder zelf met de oplossingen. We heb
ben ook nooit moeilijke financieringscon
structies nodig. Ik moet ook zeggen, dat je
in dit soort van bedrijf geen bokkespron
gen kunt maken. Het is waar dat de schul
denlast van ons bedrijf, sinds mijn vader
het aan ons overlaat, wel wat is gestegen,
maar wij lopen de deur van de bank niet
plat. We hebben wel een heel goede relatie
met de Rabobank hier in Hoofddorp, maar
ze is voor ons toch vooral een praktische
steun op de achtergrond.'
De overheid speelt nogal een stevige rol op
het gebied van het wegvervoer. Lastig? Of
valt het wel mee?
'Nou, meevallen..., neem nou die tonna
gestop. Daar hebben we als groeiend be
drijf toch wel behoorlijk wat last van ge
had. Je kunt namelijk alleen maar uitbrei
den, als je er tonnage bijkoopt. En dat
komt er op neer dat je een bedrijf moet
overnemen. Dat is altijd duurder. Verder
word jein ons bedrijf toch ook wel behoor
lijk beknot door de buitenlandse vergun
ningen, bijvoorbeeld door het systeem van
ritmachtigingen voor Duitsland en Frank
rijk. Daar moet de Nederlandse overheid
op EG-niveau maar eens wat aan doen.
Maar andere zaken, zoals de tachograaf en
de strenge controle op de rijtijden vind ik
prima.'
De ondernemersorganisaties. Nuttig, of
niet?
'We zijn op een gegeven moment in ons
buitenlands vervoer begonnen met het
transport van fietsen uit Frankrijk. Ik moet
zeggen, toen we dat wilden gaan opzetten,
hebben we toch wel wat gehad aan de
Nationale Organisatie voor het Beroeps-
goederenvervoer (Wegtransport NOB).
Maar wat ik nou zo jammer vind, is dat er
ook nog een christelijke bond is. Dat leidt
alleen maar tot versnippering van krach
ten. Je ziet dat bijvoorbeeld bij de toegan
kelijkheid van het uitwisselingsprogram
ma voor vervoersondernemers, Tradicom,
dat via Viditel loopt. Ben je lid van de ene
organisatie, dan heb je geen toegang tot de
gegevens die door de andere club zijn in
gebracht.'
Laatste punt, de ondernemersopleiding.
'De generatie voor ons was daar wat ge
makkelijker in. Die had al de handen vol
aan het laten draaien van het zaakje. Maar
er komt toch heel wat bij kijken, zeker te
genwoordig, om een transportbedrijf goed
te leiden. Een speciale cursus beroepsver
voerder, daar geloof ik niet in. Ik vind een
stevige opleiding met daarin veel aandacht
voor de moderne talen, plus een op de
praktijk gerichte bedrijfseconomische
scholing toch wel het minimum,' besluit
Ton Koningen dit gesprek. JD