nu door deze gemeentelijke diensten zelf Reactie mevrouw Salomons zond midden- en kleinbedrijf van? Ik be twijfel dat ten sterkste. En ik denk juist dat het MKB alleen belangrijk kan zijn voor on ze economie, als je gezonde en kansrijke bedrijven stimuleert of overeind houdt. An ders wordt het werkverschaffing. Ik zou daarop één uitzondering willen maken, na melijk als het voorzieningenniveau in de knel komt. 'Waar we het MKB echt moeten stimuleren is vooral in de ontwikkeling van technolo gisch hoogwaardige produkten en de ex port daarvan. Daarnaast moet je voor de bestaande ondernemers die in de proble men komen een acceptabel sociaal beleid hebben. Maar als ik naar het kabinets beleid van de afgelopen jaren kijk - het is echt niet alleen dit kabinet - is aan dit alles toch veel te weinig aandacht besteed, juist ten aanzien van het kleine bedrijf. Het begint nu wel wat te komen via de 'transferpunten' bij universiteiten en hoge scholen. Maar ik denk dat we daar veel meer aan zouden moeten doen.' Volgens mevrouw Salomons moet in dit verband binnen het onderwijs meer aan dacht worden geschonken aan het bijbren gen van economisch inzicht en eigen ver antwoordelijkheid. 'Ik denk dat dit veel meer de manier is om te zorgen dat we op grote schaal goede on dernemers krijgen, dan bijvoorbeeld tegen mensen die uit het arbeidsproces gevallen zijn te zeggen: ga nou maar eens beginnen als ondernemers! Het merkwaardige is toch, dat je altijd weer ziet, dat wie slaagt in ondernemersland, vaak mensen zijn die uit die kringen komen. Dat heeft iets met op voeden te maken. Die opvoeding ontbreekt volstrekt in het onderwijs.' Toch hoor je van veel ondernemers, dat ze een opleiding tot ondernemer niet zien zit ten. Een ondernemer ben je, of ben je niet! 'Ik bedoel ook niet dat je ze kunt opleiden tot ondernemer, maar wel dat je de menta liteit zodanig kunt beïnvloeden, dat het ideaal niet meer, zoals dat nu vaak wordt gevoeld, een baan van negen tot vijf in de ambtenarensector is.' De plannen om het MKB meer armslag te geven door uitbreiding van de mogelijkhe den om verliezen bij de fiscus te declare ren, worden door mevrouw Salomons nogal met gemengde gevoelens ontvangen. 'Hoewel ik denk dat de effecten van deze maatregelen op zichzelf genomen margi naal zijn, vind ik het toch een redelijke zaak. Dat geldt met name voor de zelfstan digenaftrek. Het is vanuit overheidsoptiek gewoon verstandig, want er zijn nogal wat bedrijven die in de rode cijfers zitten. Als je die bedrijven te lang daarin laat zitten, zon der vorm van compensatie over een wat langere periode, gaan ze toch over de kop. En dan ben je meer aan overheidsgel den kwijt. 'Maar ik denk toch dat het niet veel effec ten zal hebben. Het uitsmeren van je verlie zen is alleen interessant als er belasting betaald wordt. Maar een groot deel van bij voorbeeld het kleinbedrijf verkeert in zo'n positie, dat er nauwelijks belasting wordt betaald. En bovendien gaat het aandeel wat door de ondernemers aan sociale pre mies moet worden opgebracht ook weer omhoog. En dat treft dan vooral de hele kleintjes, die zowel het werknemers- als werkgeversaandeel in de volksverzekerin gen - denk aan de AAW - moeten betalen. Ik had minstens zo lief het aandeel van de overheid in de premie volksverzekeringen gehandhaafd gezien.' Eenzelfde reserve heeft mevrouw Salomons ten opzichte van de dereguleringsplannen en de overheveling van overheidstaken naar het particuliere initiatief, de zogeheten pri vatisering. 'Het klinkt allemaal mooi: terugtreden van de overheid. Maar ik heb het gevoel, dat er dan een aantal zaken niet alleen niet over genomen gaat worden door het particulie re bedrijfsleven maar zelfs volstrekt niet meer vervuld zal worden. En waarom? Omdat een aantal van die taken, die de overheid tot nu toe op zijn schouders had genomen, helemaal niet zo rendabel zijn dat het particuliere bedrijfsleven interesse kan hebben. 'Bovendien, wat zie je ook, ondanks alle mooie verhalen over deregulering en priva tisering? Dat het overheidsbeleid, bijvoor beeld dat op het gebied van de gemeente- financiën, ertoe geleid heeft dat nogal wat gemeenten, omdat ze geen geld meer hebben, allerlei zaken, die toch typisch tot de sector van het kleinbedrijf behoren, door WSW-ers laten opknappen, zoals het onderhoud van plantsoenen. Het effect is dat de hoveniersbedrijven in de problemen komen. Iets soortgelijks is het gevolg van het inklappen van de bouwsector, waar voor, als ik naar het overheidsbeleid voor 1 984 kijk, weinig kans op herstel is. Vooral bij de grote en middelgrote gemeenten zijn daardoor allerlei diensten, zoals bijvoor beeld ruimtelijke ordening, overbezet. Dus wordt er een heleboel, van wat vroeger werd uitbesteed aan particuliere bureaus, gedaan. 'Bij kleinere, eenvoudiger taken zou de overheid binnen zekere grenzen wel terug kunnen treden. Met name in de verzorgen de sfeer zijn hele dienstenpakketten opge bouwd, waarvan je je wel kunt afvragen, of die allemaal even effectief zijn. Wat ik ook een goede zaak in het kader van de deregu lering vind, is de ruimte die nu in de begro ting van Economische Zaken wordt gege ven aan de banken om in verreweg de meeste gevallen zelf te kunnen beslissen over de verlening van door de overheid gegarandeerde kredieten aan het midden- en kleinbedrijf.' Dat brengt het gesprek op het laatste on derwerp: de rol van de banken bij de stimu lering van het MKB. 'Je ziet vooral de laatste jaren, mede naar aanleiding van een aantal Amerikaanse en Japanse studies waarin de groeipotentie van het MKB nogal wordt opgehemeld, dat men meer belangstelling heeft gekregen voor het midden- en kleinbedrijf, ook in het bankwezen. Ik vind dat ook een heel goede zaak. 'Maar ik hoop wel dat het een blijvende be langstelling is, die niet resulteert in hogere onkostenvergoedingen voor geleverde diensten. Want daar zit natuurlijk de crux. Ik denk dat de kosten per krediet veel hoger zijn. Aan de andere kant geeft het midden- en kleinbedrijf uit een oogpunt van sprei ding toch ook weer minder risico's. Eén klap met RSV is natuurlijk een drama, zo wel voor de werkgelegenheid als voor de financiers, waaronder de overheid, die erin hebben gezeten. Maar bij het MKB kun je dat risico spreiden. En dat lijkt mij uit ban caire overwegingen weer heel interessant!' JD

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1983 | | pagina 20