Interview met Van Zeil en Wijffels Dan zeg ik: gemeente hef hem nou op en breng hem onder bij de particuliere druk ker ter plaatse, of geef een starter de kans het werk te gaan doen! Dat soort activitei ten.' Maar iemand die een drukkerij over zou nemen van de gemeente kan met aanloopverliezen te maken krijgen. Zijn er dan wel voldoende instrumen ten om die problemen op te vangen? 'Ook daarover was de miljoenennota dui delijk. Er komt een voorlopige carry-back- beschikking, waardoor verliezen sneller kunnen worden gecompenseerd in cash geld, zodat de liquiditeitsproblemen min der worden. Er komt een verlenging van de termijn voor de achterwaartse verliescom pensatie en ook wordt de omwisseling van verliesjaren mogelijk. Allemaal zaken waardoor het declareren van verlies via de fiscus, het met één, twee, of drie verliesja ren beginnen, wordt vergemakkelijkt.' Is deregulering een onderwerp dat ook de heer Wijffels sterk aanspreekt? 'Ja, dat klopt. Het signaal dat van het thema deregulering naar het land en de be volking gaat is ten principale juist. Het ge voel bij ambtenaren hier in Den Haag dat, als er in een tapijt achter Doetinchem nog ergens een plooi zit, dat ze die dan glad moeten strijken met een wet of zo, om het maar even plastisch uit te drukken, dat ge voel moet absoluut weg. Op dat gebied heb ik een hele diepe overtuiging, die wel licht meer met mijn politieke opvattingen te maken heeft, dan met mijn bancaire in valshoek. 'Maar ik vind wel dat we moeten oppassen alleen in termen van deregulering te pra ten. Eigenlijk moet je eerder spreken van her-reguleren, re-reguleren, waarbij je sommige dingen afschaft, sommige din gen op een andere manier regelt en som mige dingen nieuw regelt. Om een voor beeld van het laatste te geven, zou ik me kunnen voorstellen dat je het financieel participeren van werknemers in hun eigen onderneming fiscaal aantrekkelijk maakt. Dat zou een stukje nieuwe regulering zijn waar ik een groot voorstander van ben, omdat zoiets er namelijk toe zou bijdragen dat mensen meer verantwoordelijkheid op zich nemen voor hun eigen toekomst en voor hun eigen lot.' Van Zeil:' De interpretatie van de heer Wijf fels onderschrijf ik volledig. Ik wil er nog aan toevoegen dat het signaal, waarover hij sprak, zich niet alleen tot rijksniveau mag beperken. Het moet ook worden uit gezonden naar de Europese Gemeenschap en naar onze provincies en gemeenten, want met name op het gebied van het midden- en kleinbedrijf zijn er regionaal en lokaal natuurlijk ontzaglijk veel regels en procedures, waar de mensen iedere keer weertegen aanlopen. In dit verband pleit ik er ook voor, dat op basis van de gemeente wet in elke gemeente een commissie voor het midden- en kleinbedrijf komt, zodat al lerlei regels niet plotseling over de onder nemers heenkomen, zonder dat ze er zelf bij betrokken zijn geweest.' Laatste vraag, in eerste instantie aan de staatssecretaris, hoewel de heer Wijffels, als politiek geïnteresseerd burger daar ook wel een gedachte over zal hebben. Maar eerst even een aan loopje. Het financieel-economische over heidsbeleid van de laatste jaren staat vooral in het teken van de exportgroei en versterking van onze concurrentie positie op de buitenlandse markten. Loonmatiging en bezuinigingen op de collectieve uitgaven ter versterking van het particuliere (export)initiatief waren en zijn daarvoor de middelen. Maar de schaduwzijde, met name voor het midden- en kleinbedrijf is, dat dit voor veel koopkrachtverlies heeft ge zorgd. De miljoenennota spreekt trou wens over een consumptiedaling vol gend jaar van 2 procent. Leidt dit export-scenario niet tot een sanering in het midden- en kleinbe drijf? En is de staatssecretaris bereid voor ondernemers die eigenlijk geen behoorlijke bestaansmogelijkheden meer hebben, maar er nog niet goed mee op durven te houden, een behoor lijke saneringsregeling te treffen? Van Zeil: 'Allereerst dit, het MKB is zeer pluriform, zeer gevarieerd van samenstel ling en het probleem dat u schetst doet zich met name voor bij bedrijven die op de binnenlandse markt opereren, of... De winkel op de hoek? 'Ja, bijvoorbeeld. Ik zeg dat maar even, omdat ik deze geluiden ook elke keer hoor in gesprekken met de MKB-organisaties. Je hebt tenslotte ook midden- en kleinbe drijven die exporteren, of die toeleveran cier zijn voor grote bedrijven die wel expor teren. Dus de situatie is niet éénsluidend. Bovendien is de zaak binnen de, zeg maar, consumentgerichte handel, het ambacht en de dienstverlening ook nog weer sterk gevarieerd. Goed, er is de afgelopen jaren steeds sprake geweest van een consump tiedaling en volgend jaar zal die 2 procent bedragen. 'Maar wat zie je dan ook in de cijfers? Dat bijvoorbeeld de autoverkopen de laatste tijd sterk zijn gestegen. Maar ook de woon lasten, de kosten voor eigen en openbaar vervoer en de medische kosten zijn de af gelopen jaren flink omhooggegaan. Er heeft dus een grote consumptieverschui ving plaatsgevonden in de achter ons lig gende jaren. Ik zeg ook altijd maar tegen KNOV en NCOV: je moet niet alleen kijken naar het directe overheidsbeleid richting detailhandel of ambachtelijk bedrijf, want zelfs als er geen consumptiedaling zou zijn geweest in de afgelopen jaren, dan nog zouden de ondernemers in die sector het op grond van de genoemde kostenstijgin gen moeilijk hebben gehad. 'Wat we ook in de cijfers zien is dat we, wat de totale consumptie betreft, weer terug zijn op het niveau van 1 976, maar ook dat we eerlijk moeten vaststellen dat we in de achter ons liggende jaren teveel aan het consumeren zijn geslagen en te weinig hebben geïnvesteerd. We zullen een keer van dat hoge niveau van consumptie af moeten komen om ruimte te maken voor investeringen. En dat gaat natuurlijk met pijn gepaard, bij de ondernemers en bij de consument. Maar, als we om die pijn te verdrijven, zeggen dat we het consumptie niveau handhaven, blijven we in het slop zitten. 'Nu zegt u, dat betekent overtolligheid van zelfstandige ondernemers. Wat doen we er aan? We kennen een bedrijfsbeëindigings regeling. Die ga ik wijzigen. Daar is trou wens een hoop commotie over. Maar de regeling blijft, daar waar het gaat om tot een verbetering en versterking van de eco nomische structuur te komen, overeind staan. Dus als men tot het wegnemen van overcapaciteit in een bepaalde bedrijfstak wil komen, dan weet men dat de overheid graag gesprekspartner is. Waarbij ik dan wel veronderstel dat men zelf goeddoor- timmerde plannen op tafel legt. Dan kun nen we ook wat doen. Ik wijs op twee voor beelden. Allereerst de herstructurering van de broodbakkerijen. Er zijn er teveel. Dus zullen er regels voor capaciteitsbeheersing moeten komen. Bakkers kunnen zich straks melden om met hun bedrijf op te houden. En verder, ik ben met mijn collega van Verkeer en Waterstaat in gesprek om te komen tot een regeling voor binnen schippers die er vanwege de overcapaci teit mee willen ophouden. In beide geval len willen we komen tot een financiële re geling, waardoor iemand, als hij daar qua leeftijd voor in aanmerking komt, voor eni ge tijd een bepaald inkomen wordt gege ven, zodat hij de overstap naar iets anders kan maken. 'Maar ook de garagehouders zijn bij me

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1983 | | pagina 18