het ritselt ervan
iemand die een bedrijf wil beginnen op eni
gerlei wijze bij een bank terechtkomt. Dus
dat is dan een geschikte ingang. Het is in
ieder geval een onderwerp waar wij bij
voorbeeld nog op zitten te puzzelen.'
En aan wat denkt u danEen apart
potje?
'Ik vind het te vroeg om daar nu wat over te
zeggen. Maar ik wilde nog een opmerking
maken.
'Er is een enorme samenhang van factoren
rondom de problematiek van hoe krijg je de
mensen weer aan de gang. Want het is
toch zo dat het klimaat in ons land voor on
dernemers, waarin van elke gulden die
wordt verdiend 60 cent naar de collectivi
teit gaat, geen bijster wenkend perspectief
is. Er is naar mijn mening nu eenmaal een
grote samenhang tussen de vraag: hoe
aantrekkelijk, ook in materieel opzicht is
het perspectief voor een ondernemer die
het goed doet? En anderzijds de vraag: hoe
comfortabel is het alternatief in termen
van hoe goed is een loontrekker verzorgd,
hoe goed zijn de sociale voorzieningen?
'Ik heb in dit verband wel eens ervaringen
gelezen met Vietnamese vluchtelingen.
Wat blijkt nou? Het eigen initiatief van die
mensen, die toch plotseling in een heel an
dere omgeving komen, blijkt veel groter te
zijn als ze in een samenleving terechtko
men, zoals in de Verenigde Staten, waar ze
veel meer op zichzelf zijn teruggeworpen
en waarin ze hun lot in eigen hand moeten
nemen, dan wanneeer ze in een maat
schappij als de onze terechtkomen, waar
de verzorgingsstructuren als het ware
klaarliggen om je op te vangen. En mijn
stelling is dan ook, dat als we werkelijk op
het particulier initiatief willen mikken om
ons uit het economisch slop te trekken,
dat dat dan ook consequenties heeft voor
de manier waarop we onze maatschappij
inrichten.'
Van Zeil: 'Ik ben blij met het positieve ont
haal door de heer Wijffels van de verbete
ringen in de Kredietbeschikking en met zijn
opmerkingen over de particuliere initiatie
ven die nog moeten worden genomen.
Mijn beleidslijn is trouwens dat het ver
strekken zélf van kredieten aan starters en
aan gevestigde ondernemers een zaak van
de banken en niet van de overheid dient te
zijn. We willen dan ook af van initiatieven,
zoals in Rotterdam, waar renteloze lenin
gen door de gemeente worden verstrekt.
De overheid is niet voldoende bij machte
om een ondernemingsplan op zijn waarde
te toetsen. Bovendien werken dit soort ini
tiatieven concurrentievervalsend naar de
gevestigde ondernemers toe.
'Ja, en dan die kwestie van de instanties,
waar ondernemers bij te rade moeten
kunnnen gaan. We merken inderdaad nog
vaak dat de mensen de weg niet weten. Op
het ogenblik licht McKinsey het huidige
advies- en voorlichtingsapparaat door. Ik
zal daarna opnieuw overleg voeren met
KNOV, NCOV, VNO, NCW en andere naar
aanleiding van het rapport van McKinsey,
waarbij ik hoop en verwacht een open
overleg te kunnen voeren. We hebben in
ieder geval goede, bekende en dicht in de
buurt aanwezige wegwijzers nodig voor
beginnende en gevestigde ondernemers.'
Deregeluring, een toverwoord zo
langzamerhand in politiek Den Haag.
Volgens het KNOV zet het deregule-
ringsbeleid van de staatssecretaris het
specifieke beleid voor het MKB op de
helling. Eén van de kanten van de dere
gulering is de privatisering van over
heidsactiviteiten. In gesprekken met
ondernemers hoor je wel eens dat de
overheid alleen de onrendabele taken
wil privatiseren. Hoe zit het daarmee?
Van Zeil: 'Ik ben blij dat u die KNOV-kritiek
nog even noemt. Ik heb hun rapport gele
zen. En wat dan opvalt is dat er niet één
concreet voorbeeld in staat. Een verzame
ling algemeenheden, onzorgvuldigheden
en halve waarheden! Dat er ombuigingen
zijn, ja natuurlijk, waarom zou het MKB
daarvan worden uitgesloten. In het regeer
akkoord is maar één sector uitgesloten. En
dat is de ontwikkelingssamenwerking.
'Waar gaat het bij deregulering om? Kijk,
ook het bedrijfsleven wil verlaging van de
collectieve lastendruk en terugdringing
van het financieringstekort in verband met
de rentestand. Men wil voorts lastenver
lichting. Maar dat moet dan wel ergens
vandaan komen. En als je dan een subsi
dieregeling opheft, of inkort, omdat je bin
nen die regeling per geval maar een subsi
die van beperkt bedrag kunt geven, waar
een geweldige administratieve rompslomp
aan vastzit, nou, dan is het veel beter om
het in fiscale lastenverlichtingen te stop
pen, dan zo'n regeling te handhaven, waar
mee je misschien maar twee honderd
mensen per jaar kunt helpen. En dat nog
afgezien van het feit, dat zeer vele onder
nemers de regelingen niet kennen, respec
tievelijk niet weten of men er voor in aan
merking komt.
'Privatisering, daar zijn we ook mee bezig.
Ik ben het er mee eens dat het geen goede
zaak zou zijn, als het daarbij zou gaan om
zaken die voor de overheid maar ook voor
de particulier niet kostendekkend kunnen
gebeuren. Want dan ben je erg goedkoop
bezig. Maar de heer Wijffels heeft al dat
voorbeeld van de huisdrukkerij genoemd.
Stel een gemeente heeft er een die maar
twee vijfde deel van de tijd gebruikt wordt.
halve waarheden