het ritselt ervan iemand die een bedrijf wil beginnen op eni gerlei wijze bij een bank terechtkomt. Dus dat is dan een geschikte ingang. Het is in ieder geval een onderwerp waar wij bij voorbeeld nog op zitten te puzzelen.' En aan wat denkt u danEen apart potje? 'Ik vind het te vroeg om daar nu wat over te zeggen. Maar ik wilde nog een opmerking maken. 'Er is een enorme samenhang van factoren rondom de problematiek van hoe krijg je de mensen weer aan de gang. Want het is toch zo dat het klimaat in ons land voor on dernemers, waarin van elke gulden die wordt verdiend 60 cent naar de collectivi teit gaat, geen bijster wenkend perspectief is. Er is naar mijn mening nu eenmaal een grote samenhang tussen de vraag: hoe aantrekkelijk, ook in materieel opzicht is het perspectief voor een ondernemer die het goed doet? En anderzijds de vraag: hoe comfortabel is het alternatief in termen van hoe goed is een loontrekker verzorgd, hoe goed zijn de sociale voorzieningen? 'Ik heb in dit verband wel eens ervaringen gelezen met Vietnamese vluchtelingen. Wat blijkt nou? Het eigen initiatief van die mensen, die toch plotseling in een heel an dere omgeving komen, blijkt veel groter te zijn als ze in een samenleving terechtko men, zoals in de Verenigde Staten, waar ze veel meer op zichzelf zijn teruggeworpen en waarin ze hun lot in eigen hand moeten nemen, dan wanneeer ze in een maat schappij als de onze terechtkomen, waar de verzorgingsstructuren als het ware klaarliggen om je op te vangen. En mijn stelling is dan ook, dat als we werkelijk op het particulier initiatief willen mikken om ons uit het economisch slop te trekken, dat dat dan ook consequenties heeft voor de manier waarop we onze maatschappij inrichten.' Van Zeil: 'Ik ben blij met het positieve ont haal door de heer Wijffels van de verbete ringen in de Kredietbeschikking en met zijn opmerkingen over de particuliere initiatie ven die nog moeten worden genomen. Mijn beleidslijn is trouwens dat het ver strekken zélf van kredieten aan starters en aan gevestigde ondernemers een zaak van de banken en niet van de overheid dient te zijn. We willen dan ook af van initiatieven, zoals in Rotterdam, waar renteloze lenin gen door de gemeente worden verstrekt. De overheid is niet voldoende bij machte om een ondernemingsplan op zijn waarde te toetsen. Bovendien werken dit soort ini tiatieven concurrentievervalsend naar de gevestigde ondernemers toe. 'Ja, en dan die kwestie van de instanties, waar ondernemers bij te rade moeten kunnnen gaan. We merken inderdaad nog vaak dat de mensen de weg niet weten. Op het ogenblik licht McKinsey het huidige advies- en voorlichtingsapparaat door. Ik zal daarna opnieuw overleg voeren met KNOV, NCOV, VNO, NCW en andere naar aanleiding van het rapport van McKinsey, waarbij ik hoop en verwacht een open overleg te kunnen voeren. We hebben in ieder geval goede, bekende en dicht in de buurt aanwezige wegwijzers nodig voor beginnende en gevestigde ondernemers.' Deregeluring, een toverwoord zo langzamerhand in politiek Den Haag. Volgens het KNOV zet het deregule- ringsbeleid van de staatssecretaris het specifieke beleid voor het MKB op de helling. Eén van de kanten van de dere gulering is de privatisering van over heidsactiviteiten. In gesprekken met ondernemers hoor je wel eens dat de overheid alleen de onrendabele taken wil privatiseren. Hoe zit het daarmee? Van Zeil: 'Ik ben blij dat u die KNOV-kritiek nog even noemt. Ik heb hun rapport gele zen. En wat dan opvalt is dat er niet één concreet voorbeeld in staat. Een verzame ling algemeenheden, onzorgvuldigheden en halve waarheden! Dat er ombuigingen zijn, ja natuurlijk, waarom zou het MKB daarvan worden uitgesloten. In het regeer akkoord is maar één sector uitgesloten. En dat is de ontwikkelingssamenwerking. 'Waar gaat het bij deregulering om? Kijk, ook het bedrijfsleven wil verlaging van de collectieve lastendruk en terugdringing van het financieringstekort in verband met de rentestand. Men wil voorts lastenver lichting. Maar dat moet dan wel ergens vandaan komen. En als je dan een subsi dieregeling opheft, of inkort, omdat je bin nen die regeling per geval maar een subsi die van beperkt bedrag kunt geven, waar een geweldige administratieve rompslomp aan vastzit, nou, dan is het veel beter om het in fiscale lastenverlichtingen te stop pen, dan zo'n regeling te handhaven, waar mee je misschien maar twee honderd mensen per jaar kunt helpen. En dat nog afgezien van het feit, dat zeer vele onder nemers de regelingen niet kennen, respec tievelijk niet weten of men er voor in aan merking komt. 'Privatisering, daar zijn we ook mee bezig. Ik ben het er mee eens dat het geen goede zaak zou zijn, als het daarbij zou gaan om zaken die voor de overheid maar ook voor de particulier niet kostendekkend kunnen gebeuren. Want dan ben je erg goedkoop bezig. Maar de heer Wijffels heeft al dat voorbeeld van de huisdrukkerij genoemd. Stel een gemeente heeft er een die maar twee vijfde deel van de tijd gebruikt wordt. halve waarheden

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1983 | | pagina 17