- - -- m* - - ^»Sa6j In de koffervissen] hebben momenteel nogal wat bedrijven moeite om aan al hun verplichtingen te voldoen. De afgelopen jaren is de vlootinzet aanmerkelijk toegenomen. De opbrengsten van de gevangen vis hebben hiermee geen gelijke tred gehouden. Per schip was de besomming in 1982 in de meeste gevallen lager dan in 1981. De eerste helft van dit jaar geeft in het algemeen eerder een verslechtering dan een verbetering te zien. 24 Financiering investeringen Enkele totaalcijfers voor de kottervisserij (in min. gld 1 JB iet in alle geledingen van de kot- Ê\m tersector zijn de liquiditeitspro- m W blemen nijpend. De bedrijven in het zuiden staan er niet zo ongunstig voor Drs. W. P. Davidse Afd. Visserij en Bosbouw van het LEI als die in het noorden, waarvan Urk de voornaamste thuishaven is. De kottervisserij is in 1 982 in een dal geko men, waarin zij zich nu nog steeds bevindt. Het totale nettoresultaat van de kotters, dat in 1 981 nog niet ver beneden de nullijn lag (- f 3,8 min.) zakte in 1 982 ineens tot - f 42,1 min. Dit was niet het gevolg van een gedaalde opbrengst van de gevangen vis, doch van een scherpe stijging van de totale kosten. Hierbij speelde weer de prijsontwikkeling van gasolie een ongun stige rol. Voorts trad een sterke stijging op van de capaciteitskosten als gevolg van een toegenomen vlootinzet. De totale be somming hield hiermee geen gelijke tred, waardoor per schip in doorsnee een op brengstdaling optrad in 1982. Deze terugval deed zich niet in gelijke mate voor bij de verschillende categorieën be drijven. De zuidelijke kotters hadden niet zo'n slecht jaar als de noordelijke groep en de CAO-kotters (hoofdzakelijk uit Katwijk). De gang van zaken in dit jaar geeft nog geen grond voor de verwachting dat 1 983 minder ongunstig zal uitkomen dan 1 982. Het totale beeld wordt eerder slechter als gevolg van een voortzetting van de op brengstdalingen. De aanvoeren blijven schraal en de grote scholvangsten die van biologische zijde voorspeld zijn, hebben zich nog niet voorgedaan. Het najaar kan misschien nog wel wat goed maken, zo leert het nabije verleden. In de tabel wordt een aantal kerncijfers voor de kottervisserij weergegeven. De bouwtijd van een nieuw kotter bedraagt doorgaans wel een jaar. Daardoor kan het gebeuren dat in een slecht jaar nog erg veel nieuwe schepen aan de vloot worden toegevoegd. Dat was in 1982 het geval en ook in dit jaar kwamen nog nieuwe kotters in de vaart. De bouwopdrachten zijn dan in het algemeen verleend in 1981, een jaar 1980 1981 19821) Aantal schepen per ultimo 535 563 576 Besomming 440,2 523,2 542,7 Netto-resultaat - 1,9 - 3,8 - 42,1 Berekende afschrijving en rente +71,3 +88,1 1 10,2 Bruto kasstroom 69,4 84,3 68,1 Aflossingen en betaalde rente2) -46,2 -73.3 -89,2 Netto kasstroom uit exploitatie +23,2 11,0 -21,1 1) Voorlopige cijfers. 2) Aflossingen berekend o.b.v. een krediettermijn van 10 jaar voor een nieuw en 8 jaar voor een tweedehands gekocht schip.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1983 | | pagina 24