- - --
m* - -
^»Sa6j
In de koffervissen] hebben
momenteel nogal wat
bedrijven moeite om aan al
hun verplichtingen te
voldoen. De afgelopen
jaren is de vlootinzet
aanmerkelijk toegenomen.
De opbrengsten van de
gevangen vis hebben
hiermee geen gelijke tred
gehouden. Per schip was
de besomming in 1982 in
de meeste gevallen lager
dan in 1981. De eerste
helft van dit jaar geeft in
het algemeen eerder een
verslechtering dan een
verbetering te zien.
24
Financiering investeringen
Enkele totaalcijfers voor de kottervisserij (in min. gld
1
JB iet in alle geledingen van de kot-
Ê\m tersector zijn de liquiditeitspro-
m W blemen nijpend. De bedrijven in
het zuiden staan er niet zo ongunstig voor
Drs. W. P. Davidse
Afd. Visserij en
Bosbouw van het LEI
als die in het noorden, waarvan Urk de
voornaamste thuishaven is.
De kottervisserij is in 1 982 in een dal geko
men, waarin zij zich nu nog steeds bevindt.
Het totale nettoresultaat van de kotters,
dat in 1 981 nog niet ver beneden de nullijn
lag (- f 3,8 min.) zakte in 1 982 ineens tot
- f 42,1 min. Dit was niet het gevolg van
een gedaalde opbrengst van de gevangen
vis, doch van een scherpe stijging van de
totale kosten. Hierbij speelde weer de
prijsontwikkeling van gasolie een ongun
stige rol. Voorts trad een sterke stijging op
van de capaciteitskosten als gevolg van
een toegenomen vlootinzet. De totale be
somming hield hiermee geen gelijke tred,
waardoor per schip in doorsnee een op
brengstdaling optrad in 1982.
Deze terugval deed zich niet in gelijke mate
voor bij de verschillende categorieën be
drijven. De zuidelijke kotters hadden niet
zo'n slecht jaar als de noordelijke groep en
de CAO-kotters (hoofdzakelijk uit Katwijk).
De gang van zaken in dit jaar geeft nog
geen grond voor de verwachting dat 1 983
minder ongunstig zal uitkomen dan 1 982.
Het totale beeld wordt eerder slechter als
gevolg van een voortzetting van de op
brengstdalingen. De aanvoeren blijven
schraal en de grote scholvangsten die van
biologische zijde voorspeld zijn, hebben
zich nog niet voorgedaan. Het najaar kan
misschien nog wel wat goed maken, zo
leert het nabije verleden.
In de tabel wordt een aantal kerncijfers
voor de kottervisserij weergegeven.
De bouwtijd van een nieuw kotter bedraagt
doorgaans wel een jaar. Daardoor kan het
gebeuren dat in een slecht jaar nog erg
veel nieuwe schepen aan de vloot worden
toegevoegd. Dat was in 1982 het geval en
ook in dit jaar kwamen nog nieuwe kotters
in de vaart. De bouwopdrachten zijn dan in
het algemeen verleend in 1981, een jaar
1980
1981
19821)
Aantal schepen per ultimo
535
563
576
Besomming
440,2
523,2
542,7
Netto-resultaat
- 1,9
- 3,8
- 42,1
Berekende afschrijving en rente
+71,3
+88,1
1 10,2
Bruto kasstroom
69,4
84,3
68,1
Aflossingen en betaalde rente2)
-46,2
-73.3
-89,2
Netto kasstroom uit exploitatie
+23,2
11,0
-21,1
1) Voorlopige cijfers.
2) Aflossingen berekend o.b.v. een krediettermijn van 10 jaar voor een nieuw en 8 jaar voor
een tweedehands gekocht schip.