World Flower Trade Center staat 'natuurlijk' in ons land Vorig jaar zette de Bloemenveiling Aalsmeer ter gelegenheid van het bereiken van de jaaromzet van meer dan één miljard gulden de internationale ontwikkelingen in de bloemisterij deskundig op een rij. In het boek 'Bloemengrenzeloos' wordt vastgesteld, dat de in ternationale bloemen- en plantenhandel bijzonder omvangrijk is. Wereldwijd gezien wordt jaarlijks voor een bedrag van veertig tot vijftig miljard gulden aan snijbloemen en kamer planten geconsumeerd. 17 In het jaarverslag over 1982 van het Produktschap voor Siergewassen lezen we, dat de siergewassentuinbouw in Nederland, bezien vanuit het marketingperspectief, één van de sterkste bedrijfstakken is die ons land nog rijk is. De ex port van siergewassen bedroeg dat jaar ruim 3,5 miljard gul den, waarvan 2,5 miljard bloemen en planten, 0,7 miljard bol len en 0,3 miljard boomkwekerijprodukten. In de directe pro- duktiesfeer spreken we dan over 30 000 manjaren werkge legenheid en in de indirecte sfeer alleen al voor de snijbloe men en kamerplanten over 40 000 manjaren. Voegen we hieraan toe, dat van elke drie snijbloemen die in de wereld de grenzen overgaan er maar liefst twee uit Neder land komen, dan hoeft het geen verbazing te wekken dat bin nenkort binnen onze grenzen een World Flower Trade Cen ter actief handelsondersteundend zal trachten die vooraan staande positie van de branche verder te versterken. In dit artikel volgt een schets van de internationale bloemen en p/antenbranche, van de centrale rol die Nederland daarin speelt en van de betekenis die wordt verwacht van een World Flower Trade Center, dat 'natuurlijk' in het Japan van het Westen staat. Nederland heeft zich vooral in de jaren zeventig en tachtig ontwik keld tot het belangrijkste snij bloemen- en potplantenexporterende land ter wereld. We geven ook wat betreft de consumptie het goede voorbeeld. Neder landers houden van bloemen. Per jaar wordt per hoofd van de bevolking voor 1 20 gulden gekocht. Niemand doet ons dat na, hoewel de Westduitsers en Zwitsers goed volgen. De bloemrijke success-story van Holland- Bloemenland trekt nationaal en internatio naal steeds meer de aandacht. Welke rapporten en studies er ook verschijnen, steeds hebben de conclusies iets te maken met het woord samenwerking, met coöpe ratie en met innovatie. Op alle niveaus bestaat er samenwerking H. v. d. Zande Bureau Horticon

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1983 | | pagina 17