Wob Wob Wob Vakantie en vakantiereizen Met De Zonnebloem op het scherm Klachtenbehandeling We weten het: vakantie móet. Maar we weten ook dat het reizen voor velen helaas meer dan enkele jaren geleden een luxe ar tikel is geworden. Gegeven een zekere da ling van het besteedbare inkomen, is het begrijpelijk dat een dure vakantiereis te genwoordig vaak een trapje op de prioritei tenladder daalt en dat de vakantiegenoe- ,gens meer dan vroeger dichter bij huis ge zocht worden. We merken dat ook aan de geluiden die uit kringen van reisorganisa toren te beluisteren zijn. Hoe is het met onze eigen reisactiviteit? Het doet ons goed, dat een merkbare te rugslag in de reizenverkoop zich bij ons niet heeft voorgedaan. Althans gerekend over het winterseizoen '82/'83 en het zo merseizoen tot eind mei. Er werden boe kingen verricht voor 360 092 personen, hetgeen een toename betekent van 7 Wel kwamen op onderdelen toch wat ver schillen naar voren, die mogelijk ook dui den op een andere (financiële) voorkeur van onze cliënten. Bootreizen 220 en busreizen (+39%) leverden onder de zo genaamde pakketreizen een grote procen tuele toename op. Daartegenover nam het aantal vliegreizen met 8 af en daalde het aantal treinreizen met 21 Maar al deze percentages betekenden wel weer, dat het aantal reizigers, voor wie de Rabobank een pakketreis verzorgde, met 9% steeg, van 11 1 874 naar 122 092. Ook de boekingen van autovakantiereizen toonden een goed beeld. Zij kwamen in aantal van 55 964 op 59 536. Omgere kend naar aantallen personen wil dat zeg gen, dat circa 238 000 personen door be middeling van de Rabobank per auto op vakantie togen. Dat is 6 meer dan in het vorige seizoen. Deze cijfers geven aan hoe het reisseizoen zich tot eind mei ontwikkelde. Het seizoen was toen nog niet afgesloten, maar we hebben er een redelijk betrouwbare indica tie aan, dat onze reisbemiddelingsactiviteit aan een nog steeds stijgende behoefte vol doet. Wellicht mogen we ook zeggen, dat wij in toenemende mate het reizende pu bliek aantrekken, omdat dit de kwaliteit van ons produkt en onze bemiddeling on derkent! Voor onszelf is het mede verheu gend, dat onze voorlopige rentabiliteitscij- fers aanwijzen, dat de opbrengsten van on ze reisbemiddeling een stijgende tendens vertonen. Dit is van belang omdat wij ons, nu de reizenmarkt algemeen gesproken wat minder 'willig' is geworden, onvermin derd op de kwaliteit moeten blijven toeleg gen. Het lopende seizoen wijst erop, dat van die aanpak zelfs in een tijd van beperk te vakantiebudgetten een relatief gunstig resultaat mag worden verwacht. Bij nagenoeg iedereen in den lande zal De Zonnebloem een vertrouwde klank oproe pen. Het is immers de vereniging, die in het bestaan van langdurig zieken zo mogelijk wat zonnefleur wil brengen. Toen wij dan ook als Rabobankorganisatie het verzoek kregen medewerking te willen verlenen aan een grote landelijke inzame lingsactie die door De Zonnebloem en de KRO dit najaar gevoerd zal worden, voel den wij ons daartoe aangetrokken. Het doel is sympathiek: gelden inzamelen voor de bouw en de exploitatie van een motor schip, waarop langdurig zieken van alle ge zindten een vakantie kunnen doorbrengen. Naast dat sympathieke is er nog een over weging, die ons tot medewerking heeft doen besluiten. Zo'n grote actie, die wordt begeleid door een hele serie TV-program- ma's op vrijdagavond, heeft alleen kans van slagen, als er een wijd in den lande ver takte organisatie achterstaat. Dat is nodig voor de distributie van actiekaarten en voor de uitbetaling van de prijzen, die door de deelnemers aan de actie te winnen zijn. De oorspronkelijke initiatiefnemers van De Zonnebloem-actie hebben daarvoor dan ook onmiddellijk aan onze banken en hun organisatie gedacht. Het was ze bekend, dat wij met ons bankbedrijf ook een maat schappelijke functie willen vervullen. Ook dit was een appel, dat ons gezien het doel van de actie aansprak. Wij hebben daarom gemeend van harte bevestigend te moeten antwoorden op het verzoek om onze medewerking. Rabo bank Nederland heeft reeds een krediet toegezegd ter voorfinanciering van de ac tie. Onze banken zullen natuurlijk ieder in hun werkgebied te zijner tijd voor hun deel de concrete medewerking aan de kaartver koop moeten geven. Wij twijfelen er niet aan of dit zal met enthousiasme gebeu ren. We hebben in het recente verleden trouwens al ervaring opgedaan met een dergelijke actie. Onzerzijds zijn wij ons bewust geweest, dat een beroep op onze banken ook be zwaren kan opleveren. Zij moeten achter het doel van de actie staan en zich kunnen verenigen met de wijze van actievoeren. Ook moet de van hun gevraagde medewer king niet een zo grote belasting gaan vor men, dat het dagelijkse werk teveel in de verdrukking komt. Door telefonisch con tact met een groot aantal banken hebben wij ons er echter vooraf van overtuigd, dat in dit geval op hartelijke medewerking kan worden gerekend. Wij hopen dat de inzamelingsactie van De Zonnebloem mede door ons allen een suc ces wordt. En ook dat zeer veel kijkers aan de 13 geplande TV-avonden plezierige uren mogen beleven. De consumentenbond heeft zich, zoals uit de pers bekend is geworden, sterk ge maakt voor het totstandkomen van een soort klachteninstituut in het bankwezen. Dit laatste heeft bij monde van het College van Overleg, de overkoepeling van alle bankinstellingen, daarop te kennen gege ven voorshands niet van de urgentie van zo'n instituut overtuigd te zijn. Naar onze mening zijn er op die uitspraak wel wat al te negatieve reacties gekomen. Men moet er ons inziens niet aan voorbijgaan, dat door de banken tegelijkertijd ook de bereidheid is uitgesproken om te onderzoeken of de methode, volgens welke nu de klachtenbe handeling plaatsheeft, verbetering be hoeft. In het bevestigende geval is er te vens het voornemen uitgesproken om na te gaan op welke wijze die verbetering ware te realiseren. Onzerzijds hebben wij er behoefte aan in het kort ons eigen commentaar aan het ini tiatief-voorstel van de Consumentenbond toe te voegen. Op grond van onze eigen ervaring is ons bekend, dat op de vele miljoenen transac ties, die dagelijks in ons bankbedrijf plaats vinden, het aantal klachten zeer gering is. Als Rabobankorganisatie plegen wij sinds jaar en dag reeds zeer veel aandacht te be steden aan een goede klachtenbehande ling. De cliënt heeft er recht op, dat onzer zijds alles gedaan wordt om, indien daar voor reële gronden aanwezig zijn, tot een voor hem goede oplossing te komen. Soms is dat niet mogelijk, doordat de fout bij de cliënt zelf blijkt te liggen: hij heeft niet opgelet, of hij heeft zijn papieren niet goed gelezen, of hij heeft gewoon geen ge lijk. Een ontevreden cliënt blijft dan helaas een ontevreden cliënt. Ondanks onze oprechte indruk, dat, wat onze organisatie betreft, noch het aantal klachten, noch de wijze waarop die behan deld plegen te worden in redelijkheid tot een klaagobject kunnen worden gemaakt, zijn echter ook wij voornemens te bezien, of en hoe onze klachtenbehandeling beter en dus doeltreffender kan worden opge zet. Wij hebben er geen enkele moeite mee daarbij het belang van onze leden en cliënten te onderkennen.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1983 | | pagina 7