moet voldoen aan de wettelijke eisen en we moeten weten wat de bevoegdheden van de verschillende organen ten opzichte van el kaar en naar buiten zijn. Vooral ook bij moei lijkheden moet je een stevig juridisch hou vast hebben. Dat geldt voor iedere bank af zonderlijk. Ook voor Rabobank Nederland, die immers een rechtspersoon vormt van meer dan 960 samen coöpererende ban ken. Het is dan ook begrijpelijk, dat ze in Eindhoven en Utrecht van het begin af aan juristen in dienst namen om de vele juridi sche aspecten, die er bij onze banken, orga nisatie en bankbedrijf kwamen kijken, in goede banen te leiden. Heel vroeger werden die juristen zelfs deftig 'rechtsgeleerde beambten' genoemd. Ik durf ook te zeggen, dat vóór het 'economentijdvak' in de jaren '50 a '60 begon, de juridische kant van de coöperatie het grootste deel van onze aan dacht trok. Die aandacht is niet verslapt, ge lukkig niet, maar wel is ai duidelijker gewor den, dat een coöperatieve structuur als de onze en het functioneren daarvan, niet zon der meer uit juridische bewoordingen van wetten, statuten of reglementen vallen af te lezen. Die studente heeft me dat nog eens goed doen beseffen. Ze kwam goed voorbereid met een stel intelligente vragen, waar ik vaak niet zo maar met een juridisch ja of nee op kon antwoorden. Er moest dan een verhaal bij, om de nuancerin gen en de historische ontwikkeling duidelijk te maken. Daar wist ze trouwens al het nodi ge van, want ze had 'gedenkboeken'en ver schillende andere publikaties al bestudeerd. Maar een jurist is nu eenmaal graag puntig. Hoe zit het precies met de 'autonomie', de zelfstandigheid van de aangesloten banken? Of met de - wat minder juridische gekleur de - zelfwerkzaamheid van die banken Dan blijkt dat er gauw misverstanden kun nen komen, als je zulke termen al te juri- disch-technisch wilt gaan duiden. Je moet weten hoe ze in meer dan 85 jaar allengs een eigen Rabo-betekenis gekregen heb ben. Je zou, denk ik wel eens, eigen/ijk een eigen juridische Rabo-terminologie moeten ontwikkelen, althans voor eigen gebruik. In de praktijk redden we ons overigens, want wij weten wel hoe we onze termen moeten verstaan. Een mooi voorbeeld is het woord 'advies'. Strikt genomen is dit juridisch niet meer dan een raad die je gegeven wordt en die je, om dat het 'slechts' een advies is, desgewenst naast je neer kunt leggen. Zelfs als je ver plicht bent 'eerst advies te vragenhoeft dat juridisch niet meer dan een formaliteit te zijn. Bij ons echter heeft dat 'advies'een heel pregnante inhoud. Denk aan de Centrale Kring vergadering! Een advies van dat 'Rabo-parlement' (lees wat Biesheuvel er over zegt) weegt enorm zwaar. Alle, vaak zeer ingrijpende regelingen, die thans mee het leven en werken van onze organisatie bepalen, hebben zo 'n advies tot grondslag. Zouden we dat nu een 'bindendadvies'mo gen noemenNee, ook dat niet, want dan stuiten we weer op een algemeen bekende juridische term, die ook niet precies bij onze eigen Rabo-praktijk past. Laten we bij ge brek aan beter, voor onze CKV (en straks voor de CA AR) maar gewoon onze term 'ad vies' blijven gebruiken. Alleen moet een ju rist dan wel even weten, wat dat binnen on ze organisatie betekent Zelfs voor insiders zit onze organisa tie tamelijk ingewikkeld in elkaar. Een buitenstaander moet er echt in duiken om ze tot in finesses te kunnen ana lyseren. Het statutaire 'gebouw' is mis schien niet eens zo moeilijk, vooral niet om dat het ruim is opgezet, zeg maar volgens forse architectonische lijnen. Maar wie meer inzicht wil hebben, moet er wel onze 'huishoudelijke' regels bij op tafel nemen. Want op velerlei gebied is er keurig volgens de grote statutaire besluitlijnen een netwerk van regelingen ontstaan, dat Rabo-typisch is. Wie als jurist de aansprakelijkheid van de leden van onze coöperatie op de keper wit beschouwen, moet bijvoorbeeld ook de ver eveningsregelingen en de kruislingse garan tieregeling ten deze natrekken. En dan praat ik nog niet eens over andere 'zenuwstelsels waarlangs onze organisatie als ware zij een levend organisme haar prikkels ontvangt en uitzendt. Stelsels die heel prozaïsche namen dragen als liquiditeits- of solvabiliteitsrege- lingen en dergelijke, maar die voor ons func tioneren van levensbelang zijn. Ze lijken wat op de talloze verbindingen die je ontwaart op een mooie vergroting van zo 'n fameuse moderne chip. Voor de leek wonderlijk en onbegrijpelijk, maar het werkt! En toch, wie er echt achter kijkt, zal ontdek ken dat ons Rabo-systeem net als zo 'n chip, in wezen logisch en daarom 'eenvoudig'in elkaar past. Wel moet hij daarbij bedenken, dat je mensen (in ons gevalbestuurders, di rectie, personeel, leden en cliënten) niet maar even in een elektronisch chip-systeem kunt persen. Gelukkig niet, er blijkt bij ons binnen de aanvaarde grote lijnen ruimte voor verbeteringen en (ook dat!) voor men selijk fouten. Anders gezegd: de praktijk spreekt ook zijn woordje mee. Ik wilde, dat ik dat alles in twee zinnen had kunnen duidelijk maken, toen die afstu derende juriste met haar grote vraag op de proppen kwam. Wordt dat Rabo-conglome- raat niet eigenlijk meer en meer - ook juri disch gezien - tot één 'Rabobank'-instel- Hng? Neen, ze sprak wel niet over het be ruchte 'hoofdkantoor en bijkantoor', maar ze speelde kennelijk wel met de gedachte dat ze misschien toch het juridische geheel sterk kon laten prevaleren boven de zelf standige, zelfwerkzame, 'autonome'eenhe den, die coöperatief onze organisatie (inclu sief Rabobank Nederland) vormen. Dat gedachtenspel stond mij niet aan. De sleutel voor het verstaan van de Rabobank- organisatie, zo zei ik op die vraag, ligt -juri disch en ook economisch - bi/ de aangeslo ten banken en niet te vergeten hun leden. Daar moeten we beginnen en eindigen! Maar er is wel ons 'chip-circuit', waardoor wij via Rabobank Nederland door alle moge lijke lijnen aan elkaar verbonden zijn. Die zijn juridisch, voor wie er oog voor heeft, on getwijfeld stuk voor stuk te traceren. Finan cieel en economisch springen die lijnen er vaak nog veel duidelijker uit. Maar ook dan komen de eindjes toch weer bij elkaar in al die afzonderlijke banken met al die leden en cliënten. Eén voorbeeld moge ik daarvan ge ven. Onze pas geïntroduceerde Rente Sta biel Hypotheek is geboren uit een veelheid van ideeën en niet de minst belangrijke daarvan kwamen van aangesloten banken, die hun cliënten een nieuwe passende hypo- theekvorm wilden bieden. Dat is een soort 'samenspel', dat zelfs in geen enkele juridi sche regeling is te vatten! JRH

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1983 | | pagina 5