Internationale cursus de adat en de adat-oudsten maken de dorpssamenleving statisch, niet-ont- vankelijk voor private initiatieven. Ko men toch initiatieven tot stand, dan zet men zich daartegen eerder af in plaats van ze te verwelkomen en na te volgen. het ontbreekt aan goede leiders die het algemeen belang plaatsen boven persoonlijk voordeel. er is gebrek aan inzicht bij de dorpsbe volking in de mogelijke uitwerking van ontwikkelingsgerichte maatregelen. Is het dan toch niet waar dat, zoals is geschreven, de boeren zoeken naar mo gelijkheden voor bestaansverbetering? Ik ben er zeker van dat elke boer het bes te van zijn bedrijfje probeert te maken. Hij schept vreugde in mooi gewas, goede oogst en rijke vrucht. Modernisering of aanpassing van werkmethoden is echter niet iets waar iedere boer snel toe bereid is. Hij wil in dat opzicht eerst zien wat de 'lei ders' doen. Waar stagnatie in ontwikkeling is, kan dat zijn oorzaak hebben in gebrek aan goede voorbeeldmensen. Op het gebied van sparen en krediet is dat niet anders. Ook hier geldt dat voor beeldmensen de kar moeten trekken. Men sen die bovendien het vertrouwen van de dorpsgemeenschap hebben. De idealen waarmee cursisten naar huis gaan, zijn niet altijd gemakkelijk te realiseren. Voor ver anderingen in beleid en structuur is de me dewerking van de beleidsbeslissende or ganen - de top zeg maar - nodig. Maar de top heeft veel andere zaken te regelen dan zich open te stellen voor kritische geluiden van een senior-medewerker. Verder vragen aanpassingen in beleid en structuur de nodige voorbereidingen. Het is maar de vraag of de cursisten, terug in eigen land en werkkring, de tijd en moge lijkheden hebben daaraan de vereiste aan dacht te schenken. Kortom, de doornen en distelen op de weg naar verbetering zijn een reëel ge vaar dat de cursusinspanning niet het gewenste effect krijgt dat, gezien het en thousiasme van de cursisten, er van mag worden verwacht. De cursisten onderken nen dit gevaar ook zelf. Zij zijn het dan ook geweest die gepleit hebben vooreen stevi ge 'follow-up'. Tijdens de sluitingsbijeen komst van de cursus heb ik geprobeerd dat onder woorden te brengen. Verbetering van het resultaat van de al gemene Cursus Landbouwkrediet en Coö peratief Bankwezen kan worden gezocht in een beraad met de top van daar voor in aanmerking komende kredietorganisaties. Verder in de aanbieding van technische trainingen en oriëntaties plus ondersteu ning bij de uitwerking daarvan in ontwikke lingslanden door mensen van de Rabo- bankorganisatie. Dit betekent dat wij den ken aan een programma van technische samenwerking dat aanzienlijk verder gaat dan nu het geval is. Bij alle deelnemende partijen in Nederland is voor deze aanpak in principe belangstel ling getoond. Het bestuur van de cursus, waarin vertegenwoordigd de Nederlandse overheid, het Internationaal Agrarisch Centrum, het Koninklijk Instituut voor de Tropen en Rabobank Nederland, heeft ge vraagd deze gedachten nader uit te wer ken. De hoofdschotel van een verdere ge structureerde aanpak moet komen van de Rabobankorganisatie. Daar moeten de mensen gevonden worden, die het sa menwerkingsprogramma praktische in houd geven. Het beraad hierover binnen Rabobank Nederland is inmiddels op gang gebracht. Een stimulerende invloed van de leiding van het Werkgebied Sociale Zaken is hierbij duidelijk aanwezig. Zien wij naar de herkomst van de deelne mers aan de cursus, dan zijn in hoofdzaak twee groepen landbouwkredietorganisa ties in ontwikkelingslanden te onderschei den: Aan de drie gehouden cursussen is in totaal door 54 personen deelgenomen. Zij waren afkomstig van: Bangladesh Bolivia Botswana Brazilië Etiopië Filipijnen Gambia Ghana India Indonesië Jordanië Kameroen Kenya Liberia Maleisië Nepal Nigeria Noordjemen Pakistan Portugal Roemenië Sri Lanka Soedan Taiwan Tanzania Thailand Uruguay Westsamoa Zambia Bangladesh Jatiya Samabaya Bank Ltd. Federación Nacional de Cooperativas de Ahorro y Crédito de Bolivia Botswana Cooperative Bank Ltd. Banco do Brasil Agricultural and Industrial Development Bank Rural Bank of Talacogon Central Bank of The Philippines Technical Board for Agricultural Credit Central Bank of The Gambia Commercial and Development Bank Agricultural Development Bank National Co-operative Land Development Banks Federation Andhra Pradesh Cooperative Central Agricultural Development Bank Ltd. Bank Rakyat Indonesia Agricultural Credit Corporation Cameroon Cooperative Credit Union League Africa Co-operative Saving and Credit Assoc. Agricultural Finance Corporation Ministry of Co-operative Development Liberia Credit Union National Association Bank Pertanian Malaysia Agricultural Development Bank Department of Co-operatives Nigerian Agricultural and Co-operative Bank Oyo State Investment and Credit Corporation Agricultural Credit Bank Federal Bank for Cooperatives Agricultural Development Bank of Pakistan Instituto Antónia Sérgio do Sector Cooperativo Ministry of Agriculture and Fisheries Bank for Agriculture and Food Industry People's Bank Agricultural Bank of Sudan The Farmers Bank of China Bank of Tanzania National Bank of Commerce Tanzania Rural Development Bank Thai Farmers' Bank Centro Cooperativista Uruguayo Development Bank of Western Samoa Agricultural Finance Company

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1983 | | pagina 36