Aangesloten banken kunnen band met leden strakker aanhalen aandacht aan de algemene ledenbetrokkenheid kennen. Wij zijn eens gaan kijken bij een tweetal banken, die de reputatie hebben van een goede band met de leden. We hebben (tamelijk willekeurig) gekozen voor een grote stadsbank, Eindhoven-Noord, en voor een plattelandsbank, Pijnacker. We hebben met de directeuren en de voorzitters van deze banken gesproken over hun algemene vergaderingen - de opkomst daar vormt immers een belangrijke graadmeter voor de ledenbetrokkenheid - maar ook over een aantal hoogst actuele vragen, die te maken hebben met het coöperatieve karakter van onze banken. Deze zijn nog onlangs op onze algemene vergadering door de nieuwe voorzitter van de Raad van Beheer, mr. O. W. A. Baron van Verschuer, opgeworpen. Moeten er materiële voordelen aan dat lidmaatschap verbonden worden? Moeten de werknemers niet gaan participeren in hun coöperatieve bank? 'Wij zijn de enige bankinstelling in ons land, die zich een organisatie noemt. Het is deze inmiddels gevleugelde uitspraak van oud-voorzitter C. G. A. Mertens van onze Raad van Beheer, waarmee het samenwerkingsverband van onze plaatselijke Rabobanken en Rabobank Nederland zich op wel zeer rake wijze laat typeren. Een organisatie in die betekenis van het woord veronderstelt de aanwezigheid van onderlinge betrokkenheid, saamhorigheid en daadwerkelijke samenwerking bij de deelgenoten. Wat dit betreft is er binnen onze coöperatieve Rabobankorganisatie met haar kleine 1000 plaatselijke coöperatieve ledenbanken, welke samen die grote coöperatie Rabobank Nederland vormen, geen vuiltje aan de lucht. Maar hoe staat het met de betrokkenheid van die aangesloten banken bij hun leden? En wat doen ze er aan? Mertens sprak hierover onlangs nogal harde taal: 'Bij een te groot deel van onze banken is men te weinig attent geweest op het opbouwen en onderhouden van goede contacten met de eigen leden.' Toch zijn er - en ook Mertens toonde zich daar verheugd over - bij verschillende aangesloten banken en bij Rabobank Nederland intussen initiatieven op gang gekomen om de ledenbetrokkenheid op te voeren. Uit een intern rapportje van de centrale bank blijkt dat die betrokkenheid toeneemt, als er bijvoorbeeld wat meer vergadering wordt besteed. Zo werd bij een zevental banken, dat met het oog op die vergadering doelbewust extra activiteiten in de richting van de leden had ontwikkeld, een opkomststijging van gemiddeld 70 procent genoteerd. De aantrekkelijkheid van zo'n algemene vergadering kan bijvoorbeeld aanzienlijk worden vergroot door na het gedeelte met de gebruikelijke agendapunten een interessant 'tweede gedeelte', te vullen door een deskundige spreker, in te bouwen. Maar er zijn natuurlijk meer mogelijkheden. Binnen de afdeling Public Relations van onze centrale bank is men onderwijl hard bezig daarop in te spelen. Er wordt gewerkt aan de aanmaak van een ledengids, die aangesloten banken kunnen bestellen en naar eigen behoefte kunnen aanpassen. Verder staat het beschikbaar stellen van een draaiboek voor het houden van algemene vergaderingen op de planning. Voorts is men bezig met aanbevelingen voor de plaatselijke banken om de jaarverslagen met lokaal nieuws te verlevendigen. Intussen heeft een aantal aangesloten banken zelf reeds het aanhalen van de banden met de leden ter hand genomen, terwijl - en dat mag ook wel eens gezegd worden - er gelukkig ook nogal wat banken zijn, die al een lange traditie van sterke Deze maand komt Eindhoven-Noord aan de beurt. In oktober besteden we aandacht aan de Rabobank Pijnacker, die dan inmiddels ook haar algemene vergadering heeft gehouden.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1983 | | pagina 25