ieuws van her en der f f Komkommertijd Bij het afsluiten van deze rubriek heerste nog volop de komkommertijd. Deze slaat elk jaar in de vakantieperiode toe en leidt er bij de schrijvende pers soms toe dat rela tief onbelangrijke berichten die het anders nooit verder brengen dan een éénkolom- mertje bij gebrek aan beter nieuws tot ope ning van de krant, compleet met chocola de-kopletters, worden opgeblazen. Ook deze rubriek lijdt onder de komkom mertijd. Dit jaar is het echter wel heel erg, want noch van Her noch van Der werd ons veel Nieuws aangeboden. We waren dan ook erg blij met een stukje van Hans Schmidt, een PR-collega, die zich in klom pen verdiept bleek te hebben. Wij voelden zo te zeggen op onze klompen aan, dat on ze banken daarin, gezien hun historische affiniteit met dat deel der natie, wat zich vanouds van dit schoeisel bedient, best eens geïnteresseerd zouden kunnen zijn. De klomp als beeldmerk heeft immers in belangrijke mate bijgedragen aan de suc cesvolle promotie van de Nederlandse agrarische export. En dat is weer een sec tor in onze economie, waarmee onze Rabobankorganisatie zo nauw verweven is. Ten slotte blijkt ook de klomp zelf in be scheiden mate voorwerp van de export te zijn. Schmidt concludeert: de klomp zit weer in de lift! De klomp in de lift (1 Nauwelijks zeventig klompenfabrikanten zijn in 1983 goed voor een jaarproduktie van drie miljoen paar. De vijftienhonderd die er in de jaren vijftig nog waren hadden een niet veel hogere produktie. Daaruit zijn direct al twee conclusies te trekken: dat de klompenfabricage dus dui delijk flink geautomatiseerd is en dat de populariteit van dit oude klassieke Neder landse schoeisel er blijkbaar niet onder ge leden heeft. Oud, zegt u dat wel. Aan de hand van histo rische afbeeldingen heeft men globaal 1 450 als geboortejaar van het eerste paar klompen kunnen aanwijzen. De drie mil joen paren, die er ruim vijf eeuwen later nog ieder jaar uit de fabrieken komen, be wijzen wel dat die eerste klompenmaker iets ontdekt moet hebben, wat men tegen woordig een gat in de markt noemt. Een analyse van de klompse pluspunten leert, dat het er heel wat zijn die de eeuwen getrotseerd hebben. In willekeurige volg orde: de gemakkelijke verkrijgbaarheid van grondstoffen (populieren- en wilgenhout), het lichte gewicht, de zegenrijke orthopae- dische pasvorm van goed gemaakte klom pen, die ook bij urenlang gebruik ver moeidheid eerdertegengaan dan bevorde ren, het draaggemak (zo aan en uit), de mi nieme onderhoudsplicht (onder de kraan houden en laten drogen), het comfort (warm in de winter, ventilerend in de zo mer) en ten slotte de prijs, want ook van daag de dag behoeft een paar blank ge schuurde klompen in een courante maat nog geen 25 gulden te kosten. De klomp in de lift (2) Heeft de vorm van houten klompen eeu wenlang geen grote wijzigingen onder gaan, de produktiemethoden hebben dat wél, vooral de laatste decennia. Na de oor log is de klompenfabricage ambacht-af geraakt en tot een moderne industrie ge worden. De klompenmaker als solist met de beitel is bijgezet in de annalen der fol klore. De klompenfabricage verloopt nu vrijwel automatisch. Frezen, gecomman deerd door een voeler die een plastic mo-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1983 | | pagina 20