Nieuw Burgerlijk Wetboek JÊ anpassingen op deelgebieden van de wetgeving, maar ook op ^Hi het totaal van regels die de onder linge verhoudingen in het maatschappelijk verkeer beheersen: het burgerlijk recht. Dat dit laatste een aanzienlijk omvangrijker manoeuvre is dan bijvoorbeeld de wijzi ging van de bevoegdheidsgrenzen van de kantonrechter, ligt voor de hand. Dat ook de gevolgen van zulk een operatie veel groter zijn, ligt eveneens voorde hand. Wijziging van de rechtsregels op het ge bied van het personen en familierecht, de regels geldend voor de rechtspersonen, aanpassing en gedeeltelijk ook wijziging op essentiële punten van het vermogens recht zijn zaken die ons allen in ons dage lijks leven raken, maar daarnaast ook hun sporen trekken in ons bankbedrijf. Vanwege de ingrijpendheid van de gevol gen van deze wetgevingsarbeid willen wij u in de komende maanden in dit maand blad een beeld schetsen van dit nieuwe recht: de in 1 986 plaatsvindende invoe- ring van wederom een aantal nieuwe boe ken van het BW, betrekking hebbend op het vermogensrecht, werpt zo haar scha duwen vooruit. De maatschappelijke leefregels welke in West-Europa zijn ontstaan, golden aan vankelijk in kleine lokale gemeenschap pen. Steden en omliggend gebied kenden hun eigen rechtsregels, vastgesteld door de plaatselijke heer en middels de door of namens hem uitgeoefende rechtspraak, ook door hem gehandhaafd. Bij het ont staan van grotere gemeenschappen volg de een uitbreiding van het werkingsgebied van bepaalde regels tot de uiteindelijke grenzen van de inmiddels ontstane naties. Boven-nationale wetgeving is in onze om geving eerst goed op gang gekomen door de totstandkoming van de Europese Ge meenschap. De voor kleinere gebieden geldende regels waren beïnvloed door het Romeinse recht - het systeem van het vroegere Romeinse Rijk - en de plaatselijk geldende gebruiken en regels. Van deze historische bronnen zijn de restanten ook thans nog zichtbaar in het huidige recht. De eerste poging om te komen tot wetge ving voor een groter gebied dan alleen de eigen volksgemeenschap was de invoe ring van de Code Napoleon in de bezette gebieden in Europa. De vastlegging van rechtsregels in wetboeken, ieder gericht op een bepaald onderdeel van de te rege len materie, werd door Napoleon ter hand genomen als onderstreping van de een heid van Frankrijk, die door de Franse re volutie was benadrukt. In plaats van plaat selijke gebruiken en regels, kwam een voor een ieder geldende wetgeving, waarin op een aantal punten duidelijk afstand werd genomen van voordien geldende regels. Bij de uitbreiding van het gebied waarover de kleine keizer zijn grote macht kon uitoe fenen, groeide ook het aantal burgers, wier leven beheerst werd door het Franse bur gerlijk recht. Op het hoogtepunt van zijn macht golden de Napoleontische regels van de Pyreneeën tot in Rusland. Ook na de bevrijding van de Franse overheersing en zelfs in de nadien gevormde staten bleef de rechtssystematiek van Napoleon zijn in vloed behouden. In Nederland werd de Franse burgerlijke wetgeving in 1838 vervangen door een eigen wetboek, terwijl in de daaropvolgen de jaren de codificatie van het recht tot stand kwam door de inwerkingtreding van de Wetboeken voor Strafrecht, Strafvor dering, enz. De aldus herschreven rechtsregels bepaal den het leven sinds hun invoering, waarbij uiteraard, als gevolg van veranderende opvattingen, op onderdelen wijzigingen of bijstellingen plaatsvonden. Behoefte aan een algehele herziening van deze rechtsre gels werd niet gevoeld, mede omdat de Floge Raad via zijn cassatierechtspraak voor tijdige aanpassing van de wetsuitleg zorgdroeg. Dit hoogste rechtscollege heeft de taak de uitspraken van de lagere rech ters te toetsen aan de strekking van de wetsartikelen, waarbij het feit, dat geen in stantie een bepalende invloed op de uit spraken van dit 'Hof van Verbreking' kan uitoefenen, tot gevolg heeft, dat in vrijheid tot bepaalde door maatschappelijke in vloeden gewenste interpretatie gekomen kan worden. Op deze wijze is het mogelijk geweest an derhalve eeuw de grondgedachten van de wetgeving in stand te houden en toch de noodzakelijke aanpassing aan de verande rende omstandigheden door te voeren. Het gezag - en de macht - van de Floge Raad is zodanig groot, dat de lagere rechters de gewijzigde uitleg van bepaalde artikelen plegen te volgen. De Floge Raad kan haar controlerende functie op de rechtspraak uitoefenen ofwel op verzoek van één van de strijdende partij en, die het vonnis wil laten toetsen aan de meest recente interpretatie, ofwel ambts halve, indien 'in het belang der wet' het Openbaar Ministerie de zaak aan de Floge Raad voorlegt. Een uitspraak in het geval van cassatie in het belang der wet is in zoverre theoretisch, dat die uitspraak geen gevolg heeft voor de verhouding tussen de partijen, waarop het gecasseerde vonnis betrekking had. Wel zullen de rechtspre kende instanties in het vervolg met zulk een uitspraak rekening houden. Door middel van het aldus corrigerende optreden van de Hoge Raad en door inci dentele wetswijzigingen is het rechts systeem in stand gehouden, functionerend in overeenstemming met de maatschap pelijke opvattingen. Na de Tweede Wereldoorlog - en reeds tij dens de oorlogsjaren - ontstond in Neder land het verlangen naar een geheel nieuw

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1983 | | pagina 12