dan 20 procent per jaar. De kosten per ver- Kostenstijging De kosten van de gezondheidszorg zijn in de jaren zeventig zeer sterk gestegen. De gemiddelde toename van de totale kosten van de intramurale gezondheidszorg be droeg in de periode 1 973-1977 zelfs meer pleegdag in algemene ziekenhuizen zijn gestegen van f 95 in 1970 tot f 458 in 1981. De totale exploitatiekosten van de intramurale instellingen bedroegen in 1981 f 17,5 miljard. Daarvan had meer dan 60 procent betrekking op personeels kosten. De belangrijkste oorzaken van de kosten stijging waren: stijging van de loonkosten ten gevolge van zowel een toename van het aantal per soneelsleden als een verhoging van de lo nen; rentestijging, omdat de intramurale in stellingen voor meer dan 90 procent met vreemd vermogen gefinancierd zijn; overcapaciteit bij vooral de ziekenhui zen, waardoor er onderbezettingsverliezen ontstaan, die in de tarieven doorbere kend worden; ontwikkeling van de medische weten schap en technologie, waardoor er voor aanzienlijke bedragen geïnvesteerd is in apparatuur. Beddenreductie Ook de intramurale gezondheidszorg ont komt niet aan de noodzakelijke ombuigin gen in de uitgaven. De voormalige minister van Volksgezondheid en Milieuhygiëne, mevr. Gardeniers-Berendsen, heeft beslo ten dat er op de totale kosten van de intra murale gezondheidszorg tot 1 987 f 4 mil jard bezuinigd moet worden. Als eerste aanzet om te komen tot ombuigingen in de kostensfeer heeft deze minister een bed denreductieplan voor ziekenhuizen gepre senteerd, teneinde de overcapaciteit te verminderen. Dit plan heeft als uitgangs punt de zogenaamde 3,7 promille-norm en stelt voor 8 000 ziekenhuisbedden in te le veren, hetgeen bereikt kan worden door een aantal ziekenhuizen geheel of gedeel telijk te sluiten. Of hiermee de benodigde bezuiniging van f 800 miljoen tot 1 990 ge realiseerd zal worden, blijft onzeker, omdat deze door het afstoten van een onbezet ziekenhuisbed aanzienlijk lager zal zijn dan de gemiddelde kosten van zo'n bed. Een vermindering van de overcapaciteit door middel van beddenreductie zal namelijk niet leiden tot een vermindering van het aantal opnamen. Door beddenreductie wordt dus alleen een gedeelte van de vaste kosten (zoals afschrijving en huisvesting) lager, terwijl met name de variabele kos ten, die afhankelijk zijn van het aantal ver richtingen, er nauwelijks door beïnvloed worden. Budgettering Omdat onduidelijk is wat beddenreductie aan bezuiniging zal opleveren en omdat door deze maatregel in ieder geval niet ge noeg omgebogen wordt, is de roep om te vens een budgetteringssysteem in te voe ren steeds sterker geworden. Budgettering wil zeggen dat iedere instelling de verant woording krijgt om bij de uitvoering van de aan haar toegewezen taken binnen een vast budget te blijven. Tot nu toe werd er in de gezondheidszorg een richtlijnensy steem gehanteerd. Dit houdt in dat iedere instelling een vergoeding per verrichting ontvangt, die vastgesteld wordt door het Centraal Orgaan Tarieven Gezondheids zorg. Binnen dat systeem zijn dus de totale inkomsten van een instelling afhankelijk van het aantal verrichtingen. In het budget teringssysteem worden de totale opbreng sten afhankelijk van de functie van de be trokken instelling. Budgettering houdt dus een verschuiving in van de opbrengst per verrichting naar een budget dat afhankelijk is van functies binnen de instelling. Doel- Vervolg op pagina 22 Om de noodzakelijke ombuiging in de uitgaven voor intramurale gezondheidszorg mogelijk te maken, zullen nieuwe en bestaande instellin gen zich aan een budgetteringssysteem moeten houden.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1983 | | pagina 19