Wob Een groot aantal journalisten bezocht op maandag 7 maart onze jaarlijkse persconferentie, waarop de jaarcijfers over 1982 be kend gemaakt werden, in het hart van dit nummer publiceren wij de tekst van het perscommuniqué waarin deze cijfers en de toelichtin gen daarop zijn vervat. De daad bij het woord Wat ons bezighoudt (Vervolg van pagina 3) Voorts zal een stimulans uitgaan van het subsidiëringsbeleid door de overheid en de te verwachten huurontwikkeling. Direct te koppelen aan de ontwikkelingen in de markt voor koopwoningen is die van de markt voor woninghypotheken. Sedert 1 978 daalde deze in bedragen van om en nabij f 38 mld. naar f 16 mld. in 1982 en in aantallen van 349 000 naar 1 65 000 in 1 982. Door de terugval in de markt heeft de concurrentiestrijd zich niet alleen verhard maar ook toegespitst op prijs en kwaliteit. Te verwachten valt dat door het aantrekken van de markt voor woninghypotheken de concurrentiestrijd, daar waar prijsconcur rentie afbrokkeling van de bruto marge en derhalve druk op de rentabiliteit tot gevolg heeft gehad, nog zal toenemen. De verschillende concurrenten zullen im mers via afzetvergroting en een groter marktaandeel trachten dat margeverlies te compenseren. De vraag rijst dan of bij marktbewerking met name gericht op het 'binnenhalen' van nieuwe cliënten, een acceptabel evenwicht zal kunnen bestaan tussen de belangen van de consument en die van de bank: op de korte en de langere termijn. Bezien we het totale produktaanbod in de huidige markt, dan kan worden vastge steld, dat de aanbieding van een tarief voor nieuwe hypotheken, tot sterk naar bene den afwijkend in vergelijking met de stan daard, veel wordt toegepast. Maar hoe ziet dat aanbod er dan uit op het moment van verlenging? Het zal duidelijk zijn dat het belang van de cliënt nauwelijks gediend is met een laag aanvangstarief, dat op de eerstvolgende verlengingsdatum wordt 'gecorrigeerd' naar het relatief ho gere standaardtarief. Immers de inko mens/lastenverhouding van de cliënt komt er dan mogelijk ineens heel anders uit te zien. Ook heeft de consument geen voor deel van een op het oog laag en dus aan trekkelijk tarief, dat in de overige voor waarden direct in verzwarende zin wordt gecompenseerd. Daar is sprake van voor de cliënt niet zichtbare versluiering. In al het geharrewar van die felle concur rentiestrijd is het uitgangspunt van de Rabobank steeds ongewijzigd gebleven. Een kwalitatief goed produkt, voor een re delijke prijs. En dat houdt een tarief in, dat niet alleen bij de eerste aanbieding 'onder in' de markt ligt. Dat houdt voorts voor waarden in die optimaal aansluiten bij de behoefte van de cliënt, maar ook condities die in overeenstemming zijn met de tradi tionele bancaire principes op gebied van acceptatie en risico. Op die wijze wordt de continuïteit van ons bankbedrijf ten beste gewaarborgd. Ook dat is in het belang van de cliënt. Een verdere opleving op de markt voor wo ninghypotheken? De Rabobank is er klaar voor: met geld en goede raad, met een hy potheek op maat. In het novembernummer van ons maand blad is vorig jaar uitvoerig ingegaan op de Nederlands-Duitse handelsbetrekkingen en de betrokkenheid van onze gezamenlij ke bedrijfsrelaties. In het bijzonder werd geattendeerd op de hoge concentratie van de Nederlandse export naar de Bondsre publiek Duitsland en op het feit dat deze slechts in een relatief beperkt gebied in Duitsland wordt afgezet. Zo gaat bijvoor beeld van de totale export van groenten, fruit en bloemen ongeveer tweederde en van de zuivelprodukten éénvijfde naar Duitsland. De analyse van de handels stroom toont aan, dat Nederlandse expor teurs doorgaans volstaan met Duitse afne mers in de nabijheid van de grens. Naar de aan ons land grenzende deelstaat Noordrijn-Westfalen gaat meer dan de helft van de Nederlandse uitvoer naar Duitsland. De economisch sterk groeiende deelstaten Beieren en Baden-Württem- berg, die gezamenlijk de helft van het nationale produkt van West-Duitsland produceren, zijn door het Nederlandse ex porterende bedrijfsleven nauwelijks als af zetgebied ontdekt. Onze bank wil nu de daad bij het woord voegen en bedrijven die afnemers in Zuid- Duitsland zoeken, gaarne de helpende hand bieden. Zij doet dit via haar kan toor in Frankfurten neemt de'Internationa le Gartenbau Ausstellung 1983' (IGA) te München te baat om in goede samenwer king met het ministerie van Landbouw en Visserij op 1 8 mei a.s. aldaar een handels contactdag voor Nederlandse en Duitse bedrijven te organiseren. Uitgenodigd zijn 600 Nederlandse bedrij ven en een 200-tal Duitse ondernemingen met verschillende agrarische en niet-agra- rische bedrijfstakken. Beierse banken ondersteunen dit initiatief door hunnerzijds bedrijfsrelaties uit te no digen, die geïnteresseerd zijn in zaken doen met en in Nederland. Niet alleen zakelijke maar ook culturele aspecten komen die dag aan hun trekken: de namiddag wordt opgeluisterd met een optreden van het Folkloristisch Dansthea ter. De contactbijeenkomst vindt plaats in het Nederlandse paviljoen, dat op het door de Nederlandse sierteelt(handel) gereser veerde gedeelte van de tentoonstelling staat. In dit paviljoen kunnen tijdens de duur van de 720 000 m2 omvattende IGA (28 april- 9 oktober 1 983) de Nederlandse sierteelt- (handel), het Nederlandse Zuivelbureau, alsmede de Nederlandse steenindustrie hun produkten en de Rabobank haar dien sten aanbieden en/of van de ruimten voor bijeenkomsten gebruikmaken. Met dit initiatief hoopt onze bank ook en vooral bedrijfsrelaties van aangesloten

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1983 | | pagina 6