Strategie bij kleine en middelgrote ondernemingen Een kwestie van overleven De laatste jaren neemt het aantal faillissementen schrikbarend toe. De redenen van een faillissement kunnen velerlei zijn. Belangrijke oorzaken zijn: het wegvallen van markten; het niet inspelen op nieuwe produkten en produktiemethoden; wijzigende concurrentieverhoudingen. Deze oorzaken zijn in praktisch alle gevallen terug te voeren op het ontbreken van een lange-termijnplan. Met andere woorden het ontbreken van een strategie. De meeste ondernemingen richten zich op de dag van morgen, waarbij, al of niet noodgedwongen, overmorgen vergeten wordt. Wil een bedrijf overleven dan zal er gewerkt moeten worden met een doelgericht lange-termijnplan, ofte wel er moet gewerkt worden aan strategievorming. Wat is strategievorming? De afgelopen twee decennia heeft vooral onder invloed van Amerikaanse onderzoe kers het onderwerp strategievorming veel aandacht gekregen. In zijn algemeenheid wordt dit woord ge bruikt voor alle activiteiten, die gericht zijn op belangrijke aanpassingen van de onder neming aan zich wijzigende omstandighe den. De strategie is dan gelegen in de belangrij ke beslissingen, die genomen moeten wor den om in een voor de toekomst gewenste situatie te komen. In feite komt strategievorming neer op het beantwoorden van een viertal vragen. J. de Wit Relatiebeheer en Kredietverlening

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1983 | | pagina 11