Het nieuwe computercentrum is aan de buitenkant even indrukwek kend als van binnen: een fraaie ar chitectuur, waarin rechthoekige zakelijk heid is gepaard aan vriendelijke rondingen; stijlvolle en goed geoutilleerde kantoor- en verblijfsruimten; een produktiegedeelte met de allermodernste computer- en rand apparatuur en een goed geolied distri butiecentrum voor de interne postverzor ging van onze Rabobankorganisatie. Het hele complex met een vloeroppervlak van zo'n 25 000 vierkante meter geeft huis vesting aan ruim 400 man automatise ringspersoneel en ruim 100 medewer kers op het gebied van de postverzorging en overige dienstverleningen. Uiteindelijk biedt het directe werkgelegenheid aan zo'n 550 personen. Grootste Het computercentrum in Zeist is het groot ste van de drie computercentra die onze organisatie rijk is. Op het hoofdkantoor van Rabobank Nederland in Utrecht is een klei ner centrum dat hoofdzakelijk het buiten landse betalingsverkeer verwerkt. De cen tra in Zeist en Eindhoven verzorgen de au tomatisering van onze aangesloten ban ken en van Rabobank Nederland. 'Zeist' neemt twee derde van de aangesloten ban ken (deze liggen voornamelijk boven de grote rivieren) en de kantoren van Rabo bank Nederland in Amsterdam en Utrecht voor zijn rekening. 'Eindhoven' verzorgt de automatisering van de overige aange sloten banken en van de kantoren in Eind hoven en Best van Rabobank Nederland. De computercentra in Zeist en Eindhoven zijn operationeel gezien identiek, zodat in geval van een ernstige storing in het ene centrum de werkzaamheden in het ande re kunnen worden afgewikkeld. Met een totaal gegevensbestand van ruim acht mil joen spaarrekeningen, meer dan drie mil joen rekeningen-courant (salaris- en be- drijfsrekeningen) en bijna één miljoen uit staande leningen beheren onze computer centra in Zeist en Eindhoven één van de grootste geautomatiseerde systemen in het land. Jaarlijks worden ongeveer 600 miljoen mutaties uitgevoerd, ofwel gemid deld 2,5 miljoen per dag. Daarvan krijgt 'Zeist' er 1,65 en 'Eindhoven' 0,85 miljoen te verwerken. Maar laten we ons verder weer tot het computercentrum in Zeist bepalen, dat de zer dagen officieel wordt (werd) geopend. Zo'n feestelijke gebeurtenis is altijd goed voor een nadere beschouwing. Fysiek gescheiden In het nieuwe computercentrum isdecom- puterproduktie fysiek gescheiden van de andere activiteiten. Wie vanaf de Laan van Eikenstein de met slagbomen beveiligde toegangspoort passeert, ziet dan ook rechts het kantoorgebouw en links het pro duktiegedeelte met de computers en het postdistributiecentrum. Tussen beide ge bouwen bevindt zich een 'verplichte' wa terpartij met daarin een kunstobject van de Velpse kunstenaar P. Slegers. Dit inte ressante object is het beste te vergelijken met een piramide, welke uit twee delen be staat. De afzonderlijke delen - symbool voor de twee gebouwen van het computer centrum - vormen samen weer één geheel en illustreren daarmee de verbondenheid van die twee gebouwen. De vijver is in zo verre verplicht, dat ze dienst doet als buffer voor het hemelwater, dat bij regen van de gebouwen stroomt en dat vanwege het grondwaterpeil van de Utrechtse Heuvel rug niet op de riolering mag worden ge loosd. Via de vijver en een moerasgebied wordt het water in de grond van het terrein gebracht. Kantoorgebouw Een fraaie en ruime entree geeft toegang tot het uit drie vleugels bestaande kantoor gebouw, waaronder zich aan de achterzij de gedeeltelijk een parkeergelegenheid bevindt. Twee vleugels worden in beslag genomen door kantoren, demonstratie- en testruimten, spreekkamers en bibliotheek. In de derde vleugel zijn vergader- en oplei dingslokalen en het personeelsrestaurant, dat uitkijkt op de waterpartij. Het ge bouw huisvest de ontwikkelingsafdelin gen (systeemadviseurs, systeemanalisten, programmeurs en overige automatise ringsspecialisten) en ondersteunende af delingen (wiskundige applicaties, docu mentatie en administratie). Produktiegebouw In het produktiegebouw gonst het vooral 's avonds en 's nachts van de activiteiten. Daar staan de geavanceerde computersy stemen opgesteld die dagelijks honder den miljoenen gegevens en instructies uit onze Rabobankorganisatie 'opslokken' (in put), 'verteren' en weer 'uitspugen' (out put). De hoofdmoot van wat zij en de me dewerkers die er voor zorgen dat dit hele proces vlekkeloos verloopt doen, bestaat uit de verwerking van de dagproduktie van de aangesloten banken. Een kenmerk van onze organisatie is dat die banken zelfstan dig zijn en dat ze dus tegenover hun cliën ten ook zelf verantwoordelijk zijn voor alle rekeningentransacties, ook al worden de mutaties in het centrale computercentrum uitgevoerd. Alle aangesloten banken zor gen er dan ook voor dat die transacties tijdens de kantooruren worden omgezet in voor de computer leesbare taal. De manie ren waarop die taal de computer bereikt zijn verschillend. Onze banken op de Waddeneilanden bij voorbeeld hebben een rechtstreekse tele foonlijn met 'Zeist', waarmee ze hun gege vens doorseinen. Verreweg de meeste in- voerbescheiden bestaan echter uit OCR- formulieren, Kienzle-telrollen en diskettes (uit de KTS-apparatuur afkomstig), die 's middags door onze postauto's bij de banken worden opgehaald en naar het computercentrum worden vervoerd. Daar worden ze vervolgens gesorteerd op de route die de chauffeurs van de postauto's afleggen en 's avonds 'ingelezen'. Daar ko men ook overdag de magneetbanden met transacties van de Bankgirocentrale bin nen. Per aangesloten bank worden nu 's nachts de mutaties op de rekening-cou rant uitgevoerd en eventueel gebufferd. Na het 'inlezen' en muteren begint het uitprin ten per bank van de saldilijsten en reke ningafschriften. Dat gebeurt in een razend tempo. De langzaamste printers kunnen 'maar' 2000 regels per minuut afleveren. Maar er zijn er ook die met behulp van la sertechniek in dezelfde tijd 20 000 regels aan het papier toevertrouwen. Indrukwek kende aantallen, die echter op zich geno men nog maar weinig zeggen. Het uitprin ten gebeurt op papier. En het zal duidelijk zijn, dat er nogal wat van deze materie no dig is bij dergelijke verwerkingssnelheden. Het is dan ook heel gewoon als er per nacht zo'n zes ton papier doorheen wordt ge jaagd. Voor de banken die dat willen, bestaat de mogelijkheid dat de uitgeprinte gegevens op micro-film wordt gezet, waarna er mi crofiches van gemaakt worden. Na het uitprinten worden de gegevens van de magneetschijven overgezet op tapes. De magneetbanden worden vervolgens weer opgeborgen in gigantische, brand vrije kluizen. Uitzwermen Als de nachtelijke produktie gereed is ko men de vele meters computervellen met saldilijsten en rekeningafschriften letterlijk onder het mes, waarna ze worden gesor teerd. Daarna worden de postauto's met het aldus afgeleverde resultaat geladen en zwermen ze in alle vroegte weer uit naar de bijna duizend aangesloten Rabobanken. Zij verzorgen vervolgens'zelf de verzending van de rekeningafschriften naar hun leden en cliënten. Wie nu denkt dat de computers overdag 'rust' hebben, komt bedrogen uit. De be schikbare tijd wordt benut voor diverse werkzaamheden, zoals de verwerking van spaarrekeningen en leningen, het effecten verkeer, buitenlands betalingsverkeer, het testen van nieuwe ontwikkelingen en de verwerking van administraties voor aan gesloten banken. Een belangrijk onderdeel van de werk zaamheden betreft voorts de timesharing faciliteiten. Daarbij gaat het om de moge lijkheid via beeldschermapparatuur, die bij steeds meer medewerkers van Rabo-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1983 | | pagina 35