1 1 i @PAGNlffiMMERCIAL£ lAfrioue Equatoriale Francajse Voor een uitvoeriger beschrijving van het bij onze bank gehanteerde landenlimie- tensysteem: zie 'Rabobank' 1 982/3, pagi na 35. zien van die banken, die een relatief groot obligo op de betrokken probleemlanden hebben. Een en ander wijkt uiteraard dui delijk af van de situatie dat de crediteur een particuliere obligatiehouder of een over heid is. Dit gezegd zijnde is het goed in te gaan op twee vragen, namelijk hoe een individuele bank haar balans tegen dergelijke ontwik kelingen kan trachten te beschermen, als mede hoe op mondiaal niveau geprobeerd kan worden een internationale bankencri- sis af te wenden. Bescherming bankbalans Voor een individuele bank als Rabobank Nederland staan er twee beheersinstru menten ter beschikking om de eigen ba lans zoveel mogelijk tegen bovengenoem de ontwikkelingen te beschermen. Dit zijn respectievelijk het landenlimietensysteem en het banklimietensysteem. Het landenlimietensysteem richt zich op het vaststellen en bewaken van het maxi male obligo dat bij individuele landen mag uitstaan. Hiermede wordt beoogd het obli go op een land in verhouding te plaatsen tot enerzijds het aanwezige (landen)risico en anderzijds het eigen vermogen van onze bank". Het uiteindelijke doel is de directe effecten van probleemsituaties, zoals de herstructurering van buitenlandse schul den van bepaalde landen, binnen accepta bele grenzen te houden. Het banklimietensysteem stelt grenzen aan de maximale vorderingen op^ indivi duele banken, met name ook in de sfeer van de interbancaire deposito's. Het be treft hier dus limieten op voornamelijk in geïndustrialiseerde landen gevestigde banken. In de bovenbeschreven situatie van toenemende spanningen op deze in terbancaire markt, als gevolg van de schuldproblematiek van de ontwikkelings landen, krijgen deze banklimieten als het ware een extra dimensie. Ten slotte dient een bank, als desondanks toch bepaalde vorderingen problemen op leveren, een adequaat niveau van voorzie ningen voor landenrisico's te treffen. Financiële mechanismen Sommigen menen dat we, wat betreft de mogelijkheid van een internationale schul dencrisis, het ergste achter de rug hebben. Immers, in de eerste plaats is de internatio nale rente aanzienlijk gedaald. De basis rente die gehanteerd wordt voor de vast stelling van de rente op internationale kre dieten - de zogenaamde LIBOR - daalde van gemiddeld 1 6'/2% in 1 981 tot 13% in 1982, terwijl voor 1983 een gemiddelde basisrente van 8V6% wordt voorzien. De grondstoffenprijzen, die in de periode 1981/1982 met 25% zijn gedaald, zullen in 1983 wellicht niet verder afnemen en zich mogelijk in lichte mate herstellen. Ten slotte heeft het internationale financiële systeem (recentelijk) getoond dat het dank zij het bestaan van een aantal financiële mechanismen de schokken, veroorzaakt door de schuldenproblematiek van de grootste debiteurlanden zoals Mexico, Brazilië en Argentinië, in beginsel op ade quate wijze kan verwerken. Niettemin is een kritische noot hier op zijn plaats. De aanwezigheid van adequate fi nanciële mechanismen is een noodzakelij ke voorwaarde voor het vermijden van een financiële crisis. Dergelijke instrumenten echter zijn op zich genomen niet voldoen de. Voor het afwenden van een crisis is ook het herstel van de wereldeconomie een vereiste. De financiële mechanismen dienen om te vermijden dat probleemlanden een econo mische noodlanding moeten maken. Voor landen die in liquiditeitsproblemen zijn be land, geldt dat een solvabiliteitscrisis al leen kan worden afgewend, indien een krachtig saneringsprogramma wordt doorgevoerd. Ten einde een dergelijk her stelprogramma van de grond te krijgen, zullen niettemin nieuwe buitenlandse kre dieten noodzakelijk zijn. In het verleden werden dergelijke nieuwe kredieten bijna uitsluitend door officiële instanties, waar onder het IMF, verstrekt. Voor de grote debiteurlanden Mexico, Ar gentinië en Brazilië, die in problemen zijn gekomen, geldt echter (gezien de omvang van hun betalingsbalanstekort) dat de kre dieten van alleen de officiële instanties niet toereikend zijn. Ondanks de kredieten van onder andere het IMF, zouden de econo mieën van deze landen op een niet verant woorde wijze schade worden berokkend, indien het commerciële bankwezen zich in deze geheel afzijdig zou houden. Daarme de zou ook de kans op terugbetaling van de reeds uitstaande schulden afnemen, met alle repercussies vandien. Bijgevolg heeft het IMF in twee gevallen (Mexico en Argentinië) de bereidheid tot het verlenen van steun afhankelijk gesteld van de bereidheid van het bankwezen om naar evenredigheid van het uitstaande obligo nieuwe kredieten te verstrekken en bestaande korte kredietfaciliteiten voor deze landen in stand te houden. Hoewel de afgelopen maanden de interna tionale financiële mechanismen zijn verbe terd, bestaat er op dit gebied nog een aan tal onzekerheden. In de eerste plaats heeft het IMF dringend behoefte aan uitbreiding van de financiële middelen, ten einde op adequate wijze zijn rol in de huidige situa tie te kunnen blijven vervullen. Vervolg op pagina 24 DE MOYNl Soiai Guuitituëe por acte passé devant 'Rottm Gmetiuvl DF. DFÏKP.N. notoire de cbsuUtio pnHu's <lux amiexes clu Moiuteur Beige" Ie 25 aoüt 1927, sou» l SlKCïK So< IAL AMVKHS REPRÉSENTÉ PAR lOOOOO PARTS SOCIALES SANS DÊSIGNATION DE VALEUR PART SOCIALE SANS DÊSIGNATION I)E VALEUR N° „02 6,0 3 4 (rA'fi&A

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1983 | | pagina 11