Wob Wob kleinbedrijf. De Rabobank staat met haar zeer oude 'polderervaring' iedere starter ten dienste, omdat het welvaarts- en werk gelegenheidsniveau van de polder gebaat is bij een actief ondernemerschap in het midden- en kleinbedrijf. Er zijn drie forse hoofdprijzen, maar misschien belangrijker is, dat plannen die nog niet direct uitvoer baar zijn, maar wel levensvatbaar voor een aanmoedigingsprijs van f1500,- in aan merking kunnen komen. Deze aanpak is hartverwarmend: de oude pioniersgeest is in de nieuwe polders springlevend en men zet hem niet onder de korenmaat! GOEDE MARE VOOR DE VERZEKERINGEN'WAS' De administratievoering vormt voor iedere tussenpersoon in verzekeringen een be standdeel van zijn werk waar hij niet om heen kan. Dat geldt ook voor banken die in verzeke ringen bemiddelen. Wat badinerend uitge drukt zou je het zelf voeren van de admini stratie voor verzekeringen kunnen vergelij ken met het doen van de was. Je kunt die doen in een tobbe met opge stroopte mouwen boenend op een was bord. Dat vergt veel tijd, inspanning en menige zweetdruppel. 'Doe de was de deur uit' is een reclame slogan die menigeen zal kennen. Het hangt er van af of dat ook voordelig is. Voor een doorsneegezin zal een eigen wasmachine beter uit kunnen komen en het 'wasje tus sendoor' kan daarnaast met de hand ge daan worden. Maar voor wie een bedrijf heeft is de wasserij het beste advies. Die kan immers met een groot machinepark efficiënter en goedkoper en beter werk le veren. Voor assurantietussenpersonen zijn er de mogelijkheden om in plaats van handmati ge verwerking gebruik te maken van geau tomatiseerde administratiesystemen die computerbedrijven of tussenpersonenor- ganisaties of verzekeraars bieden. Van die laatsten zijn ANVA, ACT, Component en WANG als voorbeelden te noemen. Rabobank Nederland heeft zich uitsluitend bezonnen over de aanpassing van ons hui dige verwerkingssysteem. Gebleken is dat zo'n aanpassing enige jaren in beslag zou gaan nemen. Interessant was daarom, dat door Interpolis een automatiseringsproject bleek te kunnen worden opgezet onder de naam 'Maretel' dat de gelegenheid biedt voor een verbeterde verwerking van de verzekeringsadministratie. Maretel ver schaft de mogelijkheid om door middel van 'terminals', die rechtstreeks met een centrale computer verbonden worden, de administratie te verzorgen. Dit systeem is inmiddels bij zeven proefbanken getest waaruit gebleken is dat inhoud en werking aan de te stellen eisen voldoen. De aanpas singen die volgens de proefbanken wense lijk waren hebben plaatsgevonden. Ge zegd kan worden dat deze proefbanken unaniem positief hebben gereageerd. Nadat het resultaat van de proefneming binnen de diverse geledingen van Rabo bank Nederland en de TOC's Verzekerin gen en Automatisering grondig was over wogen, is thans besloten tot samenwer king tussen 'Maretel B.V.' en Rabobank Nederland. Tijdens de proef is gebleken dat 'Maretel' in de huidige vorm geschikt is voor banken met grotere portefeuilles 4000 posten en meer). Gewaarborgd is dat de adminis tratieve aansluiting met alle verzekeraars mogelijk is, geen enkele uitgezonderd. Ma retel is dus ook geschikt voor banken, die geen relatie met Interpolis hebben. Door Rabobank Nederland en Maretel zijn contractueel vastgelegd de regels met be trekkingen tot beveiliging van gegevens, eigendomsrechten, responsetijden en ta rieven. Met de invoering van het Maretel-systeem kan thans worden begonnen. De terminals op de banken moeten worden verbonden met een centrale computer door middel van telefoonlijnen. Momenteel wordt een plan gemaakt omtrent de meest optimale wijze waarop verdere invoering kan ge schieden. Hoe een en ander zijn beslag kan krijgen zal zo spoedig mogelijk aan de ban ken die in deelname geïnteresseerd zijn worden bekend gemaakt. BRANCHE-GARANTIEFONDS VOOR HET REISWEZEN Op 23 december jl. heeft de oprichting plaatsgevonden van het branche-garantie- fonds voor het reiswezen. De stichting gaat werken onder de naam: Stichting Garantiefonds Reisgelden. Tot de oprichters behoren de Algemeen Ne derlandse Vereniging van Reisbureaus, al le reizenverkopende banken, Holland Inter national, Neckermann en Vrij Uit. De Stichting kent als organen een Bestuur en een Raad van Toezicht. Het onafhanke lijk bestuur is gevormd uit dezelfde drie personen, die tot op heden het bestuur van het ANVR-garantiefonds vormen. In de Raad van Toezicht heeft Rabobank Neder land een vaste zetel. De oprichting van de Stichting betekent te vens het einde van het garantiefonds van de ANVR, dat ruim 10 jaar heeft bestaan. Het nieuwe Garantiefonds Reisgelden is ontstaan doordat zowel de overheid als de consumentenorganisaties er op aandron gen, dat een garantiefonds zich over de ge hele reizenverkopende branche zou uit strekken en niet beperkt zou blijven tot de ANVR-leden. Het fonds zal per 1 april 1 983 van start gaan. De werking van het fonds, weergegeven in een WOBje van ons oktobernummer, is voor de consument duidelijk en eenvoudig: alle soorten van vervoer zijn gedekt. Belangrijk is wel dat de nieuwe Stichting op korte termijn bij het publiek haar naam zal weten te vestigen. Hiertoe heeft men zich van de diensten van een PR-bureau verzekerd. Verwacht mag worden dat het overgrote deel van de in de reisbranche werkzame bedrijven aan het nieuwe fonds zullen deelnemen. De ANVR heeft in haar alge mene vergadering van eind november deelname aan het fonds voor haar leden verplicht gesteld. De consumentenorgani satie heeft inmiddels in een artikel aange drongen op een bindende regeling om zo doende duidelijkheid te scheppen voor alle partijen. Zij heeft ook aangedrongen op een betere bewaking van de solvabiliteit van de reisbureaus zelf, alvorens deze on der de hoede van het garantiefonds te ne men. Wij zijn in ieder geval van mening dat het thans gevormde Garantiefonds Reisgel den de gewenste bescherming van de be langen van de reizenden in belangrijke ma te zal bevorderen.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1983 | | pagina 7