Wob Wob Wat ons bezighoudt (Vervolg van pagina 3) eindelijk leidt naar het uitvoerpad. De over heid, de banken zoals onze Rabobankorga- nisatie en de verschillende exportbevorde rende instanties doen al erg veel om deze bedrijven de weg naar en in het buitenland te wijzen. De vraag is echter of deze door de kleinere ondernemers vaak als globaal ervaren steun niet ook een meer indivi dueel karakter moet kunnen krijgen ten einde hun de 'exportdrempel' over te hel pen. Ervaren exportdeskundigen kunnen deze ondernemers wellicht met relatief la ge kosten op korte termijn 'exportfëhig' maken. Hoewel relatief laag, zullen veel kleinere ondernemers moeite hebben met die kos ten. Aangezien met het uitbaten van het juist bij hen aanwezige exportpotentieel een groot nationaal belang gemoeid is, zou hier ook voor de overheid een taak kunnen liggen. Te meer daar het 'grote' bedrijfsle ven al op allerlei fronten terzijde wordt ge staan. Binnen onze organisatie wordt in sa menwerking met derden intussen gewerkt aan het creëren van een platform waarop met de overheid over dit soort zaken kan worden overlegd, ten einde aldus bij te dra gen aan het scheppen van voorwaarden waardoor het exportpotentieel in het mid den- en kleinbedrijf in daadwerkelijke ex port kan worden omgezet. OP WEG NAAR HERSTEL VERTROUWEN Over de koopwoningmarkt valt althans dit goeds te melden, dat er voorlopig een ze kere rust in het prijsverloop lijkt te zijn in getreden. Dit is op zich zelf reeds een ver ademing, want zo'n situatie heeft die markt in jaren niet meegemaakt. We hebben in de periode '75/'78 immers beleefd hoe de woningprijzen tot torenhoogte opklom men en daarna zijn we er getuige van ge weest hoe de prijzen naar beneden begon nen te tuimelen. Het dieptepunt kwam in de eerste helft van 1982. Sindsdien is de val beëindigd en lijken de prijzen zich te stabiliseren. Er is dus kennelijk sprake van een kentering in het verder inzakken van de markt, al betekent dit nog geen echte ople ving in de belangstelling voor koopwonin gen. Ontegenzeglijk heeft het vertrouwen in de koopwoning een schok gekregen door dat (te) hoge verwachtingen van de haus se-periode zo rauw worden gevolgd door de periode van (te) diepe prijsval. Er zijn echter kansen op een verdere kentering naar herstel van vertrouwen. De recente, forse daling van de hypotheekrente zal, met enige vertraging, gaan doorwerken, waardoor de belangstelling voor koopwo ningen zal toenemen. Op het huidige wo ningprijsniveau, in combinatie met de hui dige relatief lage hypotheekrente, zijn de lasten van een eigen woning gemiddeld aanzienlijk lager dan zo'n drie a vier jaar geleden. Dit is zelfs het geval indien we daarbij rekening houden met de andere kosten van het wonen, zoals verwarming en verlichting. Deze kosten zijn zoals be kend niet onaanzienlijk hoger geworden. Lagere prijzen en lagere rente zijn niet de enige factoren die de woningmarkt beïn vloeden. Van zeker zo groot belang is hoe de inkomensontwikkeling zal zijn. De onze kerheid die bij velen bestaat t.a.v. het op peil blijven van het besteedbare inkomen kan een rem betekenen bij het aankopen van een eigen woning. In de hausse-perio de was het precies andersom; het schoot toen zelfs te ver door. In zijn toespraak bij de opening van het nieuwe hoofdkantoor van Rabobank Apel doorn, drong de heer Lardinois met klem aan op het verbeteren van het psychologi sche klimaat rond de eigen woning. Met name het verwachtingspatroon van de ge middelde burger moet, als hij de aanschaf van een woning overweegt, met zo weinig mogelijk onzekerheden te kampen heb ben. Een gunstig klimaat rond de eigen wo ning hangt behalve van zakelijke factoren als prijs- en renteniveau, omvang van 'an dere kosten', ook in onze dagen duidelijk af van de psychologische factor. De regering dient zich daarom vooral met psychologische middelen hernieuwd te gaan inzetten voor het eigen woningbezit. In dit opzicht is toe te juichen dat de on- rustverwekkende discussie over renteaf trek van de baan is. Ook kwesties als het 'opeten' van een eigen huis moeten snel opgelost worden. In dezelfde geest zouden de gemeenten met uniforme criteria voor het verlenen van een gemeentegarantie moeten gaan werken. De wat in het slop geraakte garantieregeling kan daardoor nieuwe impulsen geven. De banken moe ten als financiers door nieuwe produkten inhaken op de gewijzigde omstandighe den. Denk aan de bij onze banken inge voerde 'meeneem-' en 'doorgeef-'hypo- theek. Het evenwicht op de woningmarkt is nog wankel. Daarom is het zaak dat alle betrok kenen zich inspannen een gunstig klimaat rond de eigen woning te scheppen. Zeker tegen de achtergrond van de in de huur sector te verwachten lastenverzwaring, verdient de eigen woning reeds nu voor ve len als een redelijk alternatief aangeprezen te worden. Daardoor zal de woningmarkt naar wij hopen een kentering naar gezonde opleving gaan vertonen. En dat is goed voor de bedrijvigheid en de werkgelegen heid. LICHT OP GROEN; OOK VOOR STARTERS Dit opschrift is ontleend aan de titels van twee pas verschenen boekjes. Het zijn pu- blikaties die ogenschijnlijk niets met elkaar te maken hebben, behalve dan dat ze beide het predikaat 'prima werk' verdienen. Het eerste is een flinke, fris uitgevoerde en geïllustreerde pocket, waarin de ons wel bekende Stichting Public Relations Land en Tuinbouw een schat van praktische pu blic relations adviezen geeft voor agrarisch Nederland. Deze bedrijfstak weet sinds jaar en dag heel behoorlijk aan de weg te timmeren - mede dank zij genoemde Stichting - maar voor de individuele boer en tuinder en zeker voor hen die 'functies' bekleden, zal dit boek als geroepen komen. Onze Rabobanken bezitten sinds vorig jaar hun eigen (voortreffelijke) PR-handleiding, maar deze pocket kunnen zij er best bij hebben! 'Licht op Groen' is de titel en die is voor meer dan een uitleg vatbaar. Directeur Wil- bers van de Stichting vindt dat juist goed: de lezer moet naar eigen inzicht van het ge- bodene gebruik maken. Maar Wilbers zal er, met ons, tóch wel op hopen dat dit ge bruik ertoe zal leiden, dat het Groen overal behoorlijk gaat oplichten! Het andere boekje, eigenlijk flinke brochu re, had een aanleiding. Vorig jaar vierden tal van 'eenheden' in de drooggelegde de len van de vroegere Zuiderzee hun zoveel ste lustrum. Achter de oude Afsluitdijk (50 jaar) haalde het jonge Almere al de 5 jaar en Lelystad zelfs de 1 5 jaar. Een feestelijk gevoel, maar de handen moeten uit de mouwen (blijven!). Het jonge land van Fle voland heeft daarom gegrepen naar een middel om de start van nieuwe onderne mingen te stimuleren: een competitie! leder die 1 8 jaar is en (nog) niet als zelf standig ondernemer werkzaam is kan meedoen. Gevraagd wordt een onderne mingsplan in te dienen voor een nieuw te stichten onderneming in Flevoland in de industriële of dienstverlenende sfeer (met uitzondering van detailhandel). De organi satie is in handen van de Rijksdienst voor de IJsselmeerpolders, de Rabobank en de Stichting Kleinood. Deze laatste geeft praktische hulp vooral aan het midden- en

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1983 | | pagina 6