r EM5L Internationaali •MMltmilluHuifl MUJSS Londen in vogelvlucht. Rabobank Nederland in Londen een vooruitgeschoven post van het kern- bedrijf van onze organisatie. In die rol zijn we vooral een instrument ten dienste van de leden en cliënten van onze aangesloten banken, die zaken doen, of willen gaan doen met bedrijven in Groot-Brittannië. Waar het zeker niet om gaat is dat we zo nodig naar Londen moesten, omdat de concurrentie daar ook een kantoor heeft. 'We hebben de behoefte aan een eigen vestiging in Londen natuurlijk terdege on derzocht. En dan blijkt uit dat onderzoek dat onze aangesloten banken en hun cliën ten het als een gemis beschouwden, dat onze organisatie daar nog niet met een eigen kantoor vertegenwoordigd was. 'Door de ontwikkeling van de Nederlandse agrarische export en het steeds groter wordende aandeel van het midden- en kleinbedrijf in de totale export zijn ook de traditionele cliënten van de Rabobankor- ganisatie steeds meer deel gaan nemen aan het internationale handelsverkeer. 'Aangezien Groot-Brittannië de vierde handelspartner van ons land is, ligt het voor de hand dat veel van de internationale activiteiten van die cliënten ook op dat land gericht zijn. Gegeven dat feit is het toch vanzelfsprekend dat wij onze cliënten dan volgen. Zij zijn duidelijk gebaat bij een eigen Rabobankkantoor in Engeland, waarmee je uiteindelijk veel meer voor hen kunt doen, omdat je ter plaatse aanwezig bent, meedraait in het circuit, dan dat je al les uit Utrecht voor hen probeert te rege len,' zo verduidelijkt Gentis. Wat kunnen onze aangesloten banken en hun cliënten van onze vertegenwoordiging in Londen verwachten? Gentis somt een hele lijst op met activitei ten. De belangrijkste daarvan zijn het be hulpzaam zijn bij handelsbemiddeling, het geven van handelsinformatie, assistentie bij de incasso van moeilijk invorderbare claims, het geven van informatie over marktontwikkeling en marktmogelijkhe- den, stimulering van een snelle afwikkeling van het betalingsverkeer en bemiddeling bij het verlenen van juridische en fiscale adviezen. Maar onze vertegenwoordiging kan er natuurlijk ook voor zorgen dat een cliënt, die bijvoorbeeld een eigen steun punt in het Verenigd Koninkrijk wil vesti gen, een aantrekkelijke financiering krijgt van een van onze correspondentbanken om een en ander van de grond te tillen. Het valt op dat het allemaal bemiddelende en begeleidende activiteiten zijn en geen puur bancaire, zoals kredietverlening, mid delenwerving en het zelf ter hand nemen van het betalingsverkeer. 'Ja dat is juist en dat past ook helemaal in de geleidelijke aanpak die we beogen. We hebben het accent gelegd op zaken waar aan bij onze aangesloten banken en hun cliënten op dit moment de grootste be hoefte bestaat. Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat ik hier ook zit om de markt ver der te onderzoeken, zodat we binnen een jaar of twee op goede gronden kunnen be sluiten onze vertegenwoordiging tot een volledig bijkatoor uit te bouwen,' aldus Gentis. JD

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1983 | | pagina 18