Ons buitenlands beta/ingsverk We hebben gezien hoe onze internationaal opererende bedrijven te maken krijgen met vreemde valuta's, hoe de koersen daarvan tot stand komen en hoe zij zich tegen koersrisico's kunnen indekken. Maar, op een gegeven moment moet er betaald worden. De kaashandelaar uit ons voorbeeld moet na twee maanden de partij Brie betalen die hij heeft gekocht. Of hij krijgt betaald voor een partij oude Goudse die hij naar Frankrijk heeft verkocht. Net a/s bij binnenlandse transacties zullen ondernemers in het internationale zakenverkeer hun rekeningen meestal niet persoonlijk komen vereffenen, maar laten zij dat aan hun bank over. Bij alle internationaal opererende banken zijn dan ook omvangrijke afdelingen opgezet om de miljoe nen betalingen aan en uit het buitenland snel en efficiënt te verwerken. Bij Rabobank Nederland gebeurt dat, voor zover het geen betalingswijzen betreft, die vergezeld gaan van bepaalde documenten met voorwaarden waaraan voldaan moet worden, bij de activiteit Betalingsverkeer Buitenland. Daar werken 250 full-time, part-time en contractmedewerkers. Hier worden de meer eenvoudige uitgaande en binnenkomende betalingsopdrachten uit gevoerd ten behoeve van de cliënten van onze aangesloten banken en van Rabo bank Nederland. Ook worden hier over boekingen verricht van buitenlandse ban ken die een rekening bij Rabobank Neder land aanhouden. Bij de hier aan de orde zijnde betalingen wordt onderscheid gemaakt tussen (ge wone) blanco betalingen, zeg maar recht streekse overboekingen van en naar reke ningen in het buitenland en betalingen per cheque. De laatste categorie varieert van gewone bankcheques tot en met Travelers Cheques. Gespecialiseerde afdelingen van Beta lingsverkeer Buitenland zorgen voor een snelle verwerking van deze betalingsop drachten. Wie daar een kijkje neemt, raakt onder de indruk van het enorme tempo waarin gewerkt wordt. De grootste drukte is daar 's ochtends. Alles is er op gericht de betalingsopdrachten die sinds de vorige middag zijn binnengekomen zo snel mo gelijk uit te voeren en dus de cliënten zo snel mogelijk te bedienen. Vóór half een moet dat karwei geklaard zijn en in de com puter zijn opgeslagen. Want daarna wor den de nieuwe wisselkoersen ingebracht, die zoals gezegd om half twee 's middags op de beurs van Amsterdam (in samenwer king met de beurs in Rotterdam) worden vastgesteld. Daardoor kan met de cliënten nog worden afgerekend tegen de koers van die dag. Het spreekt vanzelf dat de snelle en effi ciënte verwerking van het door onze bank verzorgde massale en nog steeds groeien de buitenlandse betalingsverkeer niet meer handmatig gebeurt. De afrekening van internationale schulden en vorderin gen ten behoeve van onze cliënten zou daardoor veel te veel tijd in beslag nemen (denk aan het renteverlies!). Bovendien is de kans op fouten groot. Al vroeg is onze Foto: Overal bij Buitenlands Betalingsver keer zijn medewerkers met beeldschermen in de weer.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1983 | | pagina 14