URK SCHRIJFT ONS dit gezien de vanouds nauwe relatie van onze banken met de agrarische sector niet zo verwonderlijk is, kwam dit bij het recent verschijnen van een tweetal publikaties, gezien de grote belangstelling hiervoor, duidelijk tot uiting. In oktober verscheen de brochure 'Be drijfsopvolging in land- en tuinbouw', wel ke door Rabobank Nederland is opgesteld in nauwe samenwerking met de sociaal- economische voorlichtingsdiensten van de landbouworganisaties. Partijen dus, die naast de jonge ondernemers direct bij de bedrijfsovernameproblematiek zijn be trokken en wier gezamenlijk belang het is dat de bedrijfsopvolging goed wordt gere geld. Deze op de praktijk afgestemde bro chure mag dan in feite ook niet ontbreken bij een ieder, die op een of andere wijze met de bedrijfsopvolging te maken heeft. Ter gelegenheid van de Vakbeurs Intensie ve Veehouderij werd in november de be drijfstakstudie 'Intensieve Veehouderij' naar buiten gebracht. De plaatselijke ban ken hebben in ruime mate de mogelijkheid te baat genomen om hun relaties, waaron der vele beursbezoekers, van een exem plaar te voorzien. Ook van de zijde van or ganisaties en instellingen bestond er een grote vraag naar deze brochure. Het bij zondere van deze bedrijfstakstudie is, dat ze niet alleen een goed inzicht geeft in het geheel van de intensieve veehouderij, maar ook in de afzonderlijke produktierichtin- gen. Al onze medewerkers bij de centrale bank zijn in het begin van deze maand ingelicht over een grote actie, tot opvoering van de produktiviteit bij onze centrale, in 1983. We willen ons eens fundamenteel gaan bezinnen op onze taken en de manier waarop we die verrichten. Doen we het goed of kan het beter anders? Doen we teveel of moet er juist méér worden ge daan? Werken we doelmatig of kunnen we voor minder geld hetzelfde resultaat behalen? Tot zo'n veel omvattende 'bezinning' is nu besloten. Aanleiding en reden daartoe liggen voor de hand. De huidige omstandigheden die ook onze bedrijvigheid raken, wijzigen zich straks zó snel, dat we allen bereid moeten zijn om noodza - kelijke aanpassingen te realiseren. De algemene economische situatie is slecht en dat laat natuurlijk ook het bankwezen niet onberoerd. Daar de groei in het bedrijfsleven stagneert, neemt ook de kredietverlening af, de daadwerkelijke verliezen op debiteuren zijn sterk geste gen en de rentabiliteit staat onder druk. Anderzijds zijn er nieuwe technologische ontwikke lingen. Toepassing daarvan opent de mogelijkheden voor nieuwe produkten en betere werk wijzen. Ze kunnen uitbreiding van onze activiteiten meebrengen. Ons bedrijfsresultaat zou daardoor positief kunnen worden beïnvloed. Dit geldt eveneens als we erin slagen door doel matiger werken onze kosten te beperken. Natuurlijk is dit alles al veel eerder door ons onderkend. Ook het besef, dat de centrale bank aan hoge eisen van doelmatigheid moet voldoen. Vele middelen worden daarvoor gebruikt. Maar, in zo'n groot bedrijf als het onze, geven die 'gewone', geleidelijk werkende middelen helaas niet altijd het gewenste effect. Daarvoor moet je ééns in een decennium naar een bijzonder middel grijpen: een bezinningsactie; het hele huis 'van zolder tot kelder'wordt dan systematisch bekeken. Dit betekent voor ons een omvangrijke operatie, die alleen al aan vooronderzoek enkele maanden zal vragen. Sprekend is de naam waaronder de operatie van start zal gaan: 'Project Opvoering Toegevoegde Waarde Rabobank Nederland'. Zeer terecht wordt meteen een beroep gedaan op de vindingrijkheid van alle mede- werk(st)ers van Rabobank Nederland, leder van ons zal worden gevraagd zich kritisch te be zinnen wat van zijn of haar activiteit de toegevoerde waarde is aan het resultaat van onze or ganisatie. Maatregelen en voorstellen tot actie zullen zoveel mogelijk door leiding én perso neel moeten worden aangedragen. 1982 was een moeilijk jaar voor het Nederlandse bankwezen. Zwaarder nog dan het jaar 1981. Ondanks alles kunnen wij als organisatie 1982 achter ons laten in een minstens even sterke positie als we er aan het begin van het jaar aan zijn begonnen. In deze tijd iets om niet ontevreden over te zijn. U allen wens ik toe prettige kerstdagen en een gelukkig en gezegend 1983. Lardinois 'N.a.v. het Wobje '0, zaterdag' in het okto bernummer van Rabobank is het wellicht interessant om de lezers er op te wijzen, dat de Rabobank in Urkzaterdagsmorgens normaal geopend is van 8.30 tot 1 2.00 uur. Dat is altijd al zo geweest en wij weten dus niet beter. Tot in het begin van de jaren zestig waren we zelfs óók op de zaterdag avond enkele uren open. Onze openstelling op de zaterdagmorgen houdt direct verband met de plaatselijke omstandigheden en dat sluit dus goed aan bij één van de stellingen in uw artikel. Urk heeft de grootste visserijvloot van ons land en de uitoefening van de Noordzeevisserij beheerst zowel direct als indirect de gehe le economie in Urk. Van de mannelijke be roepsbevolking zijn er zo'n 800 de gehele week op zee en die komen meestal in de loop van de vrijdagavond of zaterdagmor gen thuis. Op zaterdag worden in Urk zaken gedaan, schepen en huizen gekocht en verkocht, en regelen de vissers hun financiële aangele genheden bij de banken. Het spreekt eigenlijk vanzelf dat op die dag de bank kantoren geopend moeten zijn. Ook de no taris uit Kampen is iedere zaterdag met zijn stafmedewerkers in Urk om op de bank kantoren transport- en hypotheekakten te passeren en andere zaken te regelen. Dat wij op zaterdagmorgen moeten werken is voor ons als Rabopersoneel niet zo onge woon, omdat zo velen op zaterdag bezig zijn met de voorbereidingen voor de vol gende visweek en het vaak op de havens ook druk genoeg is. Het aantal kasposten op de zaterdagmor gen is aanmerkelijk hoger dan op elke an dere ochtend door de week. Wij kennen geen vrijdagavondzitting. Veel particulie ren blijken echter ook graag op zaterdag hun bankzaken te willen regelen. Bij de indiensttreding wordt dit reeds met nieuwe personeelsleden besproken en dan blijkt dat iedereen de 'dringende gewenst heid ervan' onderschrijft, waarmee ook één van uw laatstgenoemde facetten is on derkend. Met vriendelijke groet namens de mede- werkers(sters) van de Rabobank Noord oostpolder, kantoor Urk.' H. de Boer

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1982 | | pagina 7