URK SCHRIJFT ONS
dit gezien de vanouds nauwe relatie van
onze banken met de agrarische sector niet
zo verwonderlijk is, kwam dit bij het recent
verschijnen van een tweetal publikaties,
gezien de grote belangstelling hiervoor,
duidelijk tot uiting.
In oktober verscheen de brochure 'Be
drijfsopvolging in land- en tuinbouw', wel
ke door Rabobank Nederland is opgesteld
in nauwe samenwerking met de sociaal-
economische voorlichtingsdiensten van de
landbouworganisaties. Partijen dus, die
naast de jonge ondernemers direct bij de
bedrijfsovernameproblematiek zijn be
trokken en wier gezamenlijk belang het is
dat de bedrijfsopvolging goed wordt gere
geld. Deze op de praktijk afgestemde bro
chure mag dan in feite ook niet ontbreken
bij een ieder, die op een of andere wijze
met de bedrijfsopvolging te maken heeft.
Ter gelegenheid van de Vakbeurs Intensie
ve Veehouderij werd in november de be
drijfstakstudie 'Intensieve Veehouderij'
naar buiten gebracht. De plaatselijke ban
ken hebben in ruime mate de mogelijkheid
te baat genomen om hun relaties, waaron
der vele beursbezoekers, van een exem
plaar te voorzien. Ook van de zijde van or
ganisaties en instellingen bestond er een
grote vraag naar deze brochure. Het bij
zondere van deze bedrijfstakstudie is, dat
ze niet alleen een goed inzicht geeft in het
geheel van de intensieve veehouderij, maar
ook in de afzonderlijke produktierichtin-
gen.
Al onze medewerkers bij de centrale bank zijn in het begin van deze maand ingelicht over
een grote actie, tot opvoering van de produktiviteit bij onze centrale, in 1983. We willen ons
eens fundamenteel gaan bezinnen op onze taken en de manier waarop we die verrichten.
Doen we het goed of kan het beter anders? Doen we teveel of moet er juist méér worden ge
daan? Werken we doelmatig of kunnen we voor minder geld hetzelfde resultaat behalen?
Tot zo'n veel omvattende 'bezinning' is nu besloten.
Aanleiding en reden daartoe liggen voor de hand. De huidige omstandigheden die ook onze
bedrijvigheid raken, wijzigen zich straks zó snel, dat we allen bereid moeten zijn om noodza -
kelijke aanpassingen te realiseren. De algemene economische situatie is slecht en dat laat
natuurlijk ook het bankwezen niet onberoerd. Daar de groei in het bedrijfsleven stagneert,
neemt ook de kredietverlening af, de daadwerkelijke verliezen op debiteuren zijn sterk geste
gen en de rentabiliteit staat onder druk. Anderzijds zijn er nieuwe technologische ontwikke
lingen. Toepassing daarvan opent de mogelijkheden voor nieuwe produkten en betere werk
wijzen. Ze kunnen uitbreiding van onze activiteiten meebrengen. Ons bedrijfsresultaat zou
daardoor positief kunnen worden beïnvloed. Dit geldt eveneens als we erin slagen door doel
matiger werken onze kosten te beperken.
Natuurlijk is dit alles al veel eerder door ons onderkend. Ook het besef, dat de centrale bank
aan hoge eisen van doelmatigheid moet voldoen. Vele middelen worden daarvoor gebruikt.
Maar, in zo'n groot bedrijf als het onze, geven die 'gewone', geleidelijk werkende middelen
helaas niet altijd het gewenste effect. Daarvoor moet je ééns in een decennium naar een
bijzonder middel grijpen: een bezinningsactie; het hele huis 'van zolder tot kelder'wordt dan
systematisch bekeken.
Dit betekent voor ons een omvangrijke operatie, die alleen al aan vooronderzoek enkele
maanden zal vragen. Sprekend is de naam waaronder de operatie van start zal gaan: 'Project
Opvoering Toegevoegde Waarde Rabobank Nederland'.
Zeer terecht wordt meteen een beroep gedaan op de vindingrijkheid van alle mede-
werk(st)ers van Rabobank Nederland, leder van ons zal worden gevraagd zich kritisch te be
zinnen wat van zijn of haar activiteit de toegevoerde waarde is aan het resultaat van onze or
ganisatie. Maatregelen en voorstellen tot actie zullen zoveel mogelijk door leiding én perso
neel moeten worden aangedragen.
1982 was een moeilijk jaar voor het Nederlandse bankwezen. Zwaarder nog dan het jaar
1981. Ondanks alles kunnen wij als organisatie 1982 achter ons laten in een minstens even
sterke positie als we er aan het begin van het jaar aan zijn begonnen. In deze tijd iets om niet
ontevreden over te zijn.
U allen wens ik toe prettige kerstdagen en een gelukkig en gezegend 1983.
Lardinois
'N.a.v. het Wobje '0, zaterdag' in het okto
bernummer van Rabobank is het wellicht
interessant om de lezers er op te wijzen,
dat de Rabobank in Urkzaterdagsmorgens
normaal geopend is van 8.30 tot 1 2.00
uur.
Dat is altijd al zo geweest en wij weten dus
niet beter. Tot in het begin van de jaren
zestig waren we zelfs óók op de zaterdag
avond enkele uren open.
Onze openstelling op de zaterdagmorgen
houdt direct verband met de plaatselijke
omstandigheden en dat sluit dus goed aan
bij één van de stellingen in uw artikel. Urk
heeft de grootste visserijvloot van ons land
en de uitoefening van de Noordzeevisserij
beheerst zowel direct als indirect de gehe
le economie in Urk. Van de mannelijke be
roepsbevolking zijn er zo'n 800 de gehele
week op zee en die komen meestal in de
loop van de vrijdagavond of zaterdagmor
gen thuis.
Op zaterdag worden in Urk zaken gedaan,
schepen en huizen gekocht en verkocht, en
regelen de vissers hun financiële aangele
genheden bij de banken. Het spreekt
eigenlijk vanzelf dat op die dag de bank
kantoren geopend moeten zijn. Ook de no
taris uit Kampen is iedere zaterdag met zijn
stafmedewerkers in Urk om op de bank
kantoren transport- en hypotheekakten te
passeren en andere zaken te regelen. Dat
wij op zaterdagmorgen moeten werken is
voor ons als Rabopersoneel niet zo onge
woon, omdat zo velen op zaterdag bezig
zijn met de voorbereidingen voor de vol
gende visweek en het vaak op de havens
ook druk genoeg is.
Het aantal kasposten op de zaterdagmor
gen is aanmerkelijk hoger dan op elke an
dere ochtend door de week. Wij kennen
geen vrijdagavondzitting. Veel particulie
ren blijken echter ook graag op zaterdag
hun bankzaken te willen regelen.
Bij de indiensttreding wordt dit reeds met
nieuwe personeelsleden besproken en dan
blijkt dat iedereen de 'dringende gewenst
heid ervan' onderschrijft, waarmee ook
één van uw laatstgenoemde facetten is on
derkend.
Met vriendelijke groet namens de mede-
werkers(sters) van de Rabobank Noord
oostpolder, kantoor Urk.'
H. de Boer