In de loop der jaren is het betalingsverkeer, vooral door het gebruik van de computer, steeds meer uitgegroeid tot een specifieke dienst van het bankbedrijf. Met eigen en andere karakteristieken dan die van de middelen en uitzettingen. Het laat zich aanzien dat met name vanuit het betalings verkeer nieuwe produkten zullen worden ontwikkeld. Het op het rekeningafschrift toevoegen van informatie die het doel van de betaling omschrijft, is hiervan het begin geweest. Een ontwikkeling is thans in aantocht waarbij de informatie zo wordt omschre ven dat die informatie rechtstreeks in de administratie van de cliënt kan worden in gevoerd. Bij gebruik van tussen bank en cliënt afge sproken codes wordt het in de toekomst mogelijk dit zelfs geautomatiseerd te doen gebeuren. Een dergelijke ontwikkeling bespaart de cliënt werk maar kan in principe ook ertoe leiden dat de bank als extra dienstverlening de verwerking van eenvoudige administra ties voor de cliënt doet. Men zou kunnen spreken van een geleide lijke integratie van het betalingsverkeer en de administratie van de cliënt. Met name bij zakelijke cliënten is een der gelijke behoefte te verwachten. De kleinere zakelijke cliënten zal steeds meer zijn ad ministratie willen uitbesteden voor ge automatiseerde verwerking. De grotere bedrijven zullen zelf hun administratie hebben geautomatiseerd, maar om rede nen van besparing behoefte hebben aan elektronische aansluiting qua invoer en uit voer van gegevens met de systemen van de banken. Thans leveren grote cliënten in toenemen de mate hun transacties op magneetban den of diskette aan bij de banken. De om gekeerde weg waarin de bank gecodeerd informatie aanlevert komt in de toekomst ook binnen bereik. In het betalingsverkeer tussen partiulieren en bedrijven kunnen de banken door de technologie ook een andere rol gaan spe len. Een toekomstige aansluiting van de betalingsverkeersystemen aan POS-termi- nals en de groei in het aantal geplaatste POS-terminals maken een geautomati seerde betaling van de cliënt aan het be drijf zonder contant geld of cheque moge lijk. Deze ontwikkeling geeft in ieder geval efficiency-voordelen voor de winkelier. In principe is voor de particuliere cliënt een ontwikkeling als voor bedrijfscliënten aan gegeven ook mogelijk en te verwachten. Dit zal vermoedelijk echter meer tijd ver gen. Door nieuwe inzichten en technieken om trent de ontwikkeling en samenhang van systemen, wordt het mogelijk de diverse bancaire systemen te koppelen en daar door ook over de produkten als bijvoor beeld leningen, rekening-courant en spa ren informatie te vergaren en aan te bie den. Ook dit soort informatie is voor de particulier en de bedrijfscliënt, die nu vaak moeizaam zelf zijn overzichten samenstelt, een interessant produkt. Ook los van een koppeling aan de beta lingsverkeersystemen hebben de banken potentieel de mogelijkheid cliënten auto matiseringsdiensten aan te bieden. De banken hebben immers kennis van de cliënt, administreren en automatiseren. Zij beschikken overeen uitgebreid distributie apparaat en zeker in de toekomst een tech nisch infrastructuur die geautomatiseerde service aankan. De geautomatiseerde ver werking van financiële-, salaris- en voor raadadministratie en het aanbieden van cash- en balansmanagementsystemen, zijn voorbeelden van een mogelijke dienst verlening. Deze dienstverlening is meer aanvullend ten opzichte van de mogelijkheden van de cliënt. 'Informatie' wordt zelf een nieuw bancair produkt Een geheel andere categorie van potentieel nieuwe produkten bevindt zich op het ter rein van informatie als produkt. Alom is de verwachting dat 'informatie' één van de produkten van de toekomst is. Zeer verschillende bedrijfstakken oriënte ren zich thans hierop. Uitgevers, compu terservice-instellingen, overheden, dienst verlenende instituten ten behoeve van spe cifieke bedrijfstakken etc. Onder deze etc. vallen ook de banken. Voor de banken kan informatie als produkt mini maal een middel zijn tot verbetering van de dienstverlening. Wat is de betekenis hiervan voor de cliënt? Voor de zakelijke cliënt, vooral de kleinere en middelgrote bedrijven, is het veelal niet gemakkelijk om aan informatie te komen die tijdig, juist en beschikbaar is. We den ken hierbij bijvoorbeeld aan informatie over ontwikkelingen in de economie, de bedrijfstak, de consumentenmarkt of de leveranciersmarkt. Dit kan betreffen prijs- en omzetontwikkelingen, informatie over marktaandelen en marktsegmenten die actueel dient te zijn. Ook valt te denken aan informatie van encyclopedische aard, waarvoor anders grote naslagwerken of de beschikking in eigen huis over gegevens bestanden benodigd zijn. Nog verder in de toekomst kijkend is het zelfs niet uitgesloten dat banken automati seringsfaciliteiten voor gebruik door de cliënt zelf aanbieden. Met name is dit inte ressant voor toepassingen waarbij gege vensbestanden of hulpmiddelen nodig zijn die de doorsnee cliënt (nog) niet tot zijn be schikking heeft. Het is niet mijn bedoeling in extenso een nieuwe serie produkten te beschrijven. Dit is ook niet mogelijk omdat dit terrein nog te zeer in ontwikkeling is. Wel wordt hiermee de breedheid van een nieuwe categorie van potentiële bankprodukten enigszins aan gegeven. Naast de reeds lang aanwezige kennis van de cliënt en toegang tot de markt, kan dit alles in de toekomst uitgroeien tot een ban cair produkt, omdat de banken over de technologie en de vakkennis beschikken om deze informatie en automatiserings- produkten aan te bieden en naar de cliënt te brengen. Een grote aandacht voor de privacy en beveiliging van gegevens is hierbij vanzelfsprekend. Dusdanige communicatienetwerken zullen beschikbaar komen zodat reeds in de bank aanwezige informatie en elders opgesla gen informatie toegankelijk te maken is voor lokaal gebruik. Mogelijkheden zijn gelegen in een vorm waarbij informatie voor de cliënt thuis of op het bedrijf oproepbaar is en in vormen waarbij het binnen de bank voor de cliënt bereikbaar wordt. De ontwikkelingen bij voorbeeld op het gebied van viewdata bie den naarmate het informatieaanbod kwali tatief en kwantitatief verbetert interessan te mogelijkheden. Futurisme of toekomstige werkelijkheid? Een futuristische beschouwing wordt ge kenmerkt door toekomstverwachtingen die overdadig aandoen. Deze beschouwing is noch futuristisch noch op korte termijn werkelijkheid. Hard op denkend is een richting aangegeven waarin de banken zich kunnen ontwikke len. Om ons heen kijkend zien we ook dat door meerdere banken eerste stappen worden gezet. De Rabobank zelf heeft trouwens ook reeds aangekondigd dat zij zich gaat oriën teren op de automatiseringsdienstverle ning. Binnen niet al te lange tijd zal hier meer over kunnen worden gezegd. Een volledige opsomming van toekomsti ge produkten is thans nog niet te maken. Een schatting van het tempo waarin deze toekomstverwachtingen werkelijkheid worden is ook moeilijk te geven. Daarvoor is deze nieuwe vorm van bedrijvigheid nog te pril. De kranten melden regelmatig dat bedrijven van uiteenlopende komaf eerste stappen op het pad van informatie- en au tomatiseringsdiensten zetten. Toch gebiedt realisme ons te benadrukken dat ook deze fase waarin de automatise ring wordt tot produkt de nodige tijd zal vragen. De Rabobankorganisatie kan reeds lang bogen op een traditie van dienstverlening in de plaatselijke gemeenschap. Daarom dient ook juist de Rabobankorganisatie zich te bezinnen op de wijze waarop zij de ze ontwikkeling op automatiseringsgebied kan benutten voor een verdere uitbouw van de bank tot bancair en informatiediensten centrum.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1982 | | pagina 13