Vernieuwing in de bankwereld qua doelgroepen en produkten een dusda nige branchevervaging ontstaan dat de grote banken zich op branchegebied wei nig meer van elkaar onderscheiden. De eigen identiteit van iedere bank wordt in dit opzicht vooral bepaald door de houding ten opzichte van de cliënt, de presentatie en de organisatiestructuur. Voorts lieten de jaren zestig tot tachtig zich kenmerken door een concentratie van banken en een sterke internationalisatie. Het internatio nale handelsklimaat bevorderde dat toen nog sterk. Vanaf het moment dat de jaren tachtig in zicht zijn gekomen is het getij echter ge keerd. Zowel nationaal als internationaal is de economische bedrijvigheid ingezakt. Voor de banken betekent dit dat na een tijd van expansie een tijd is aangebroken van consolidatie. De markten zijn verdeeld en het behoud van de cliënt en van de eigen fi nanciële gezondheid staan voorop. Een ge ringe financieringsvraag gaat gepaard met een ruime liquiditeitspositie. Een harder wordende concurrentie op service en prijs is het gevolg. Naar binnen vertaalt zich dit in grote aandacht voor kosten, stroomlij ning van de organisatie en automatisering. Eén van de weinige potentiële uitzonderin gen op deze behoudende strategie, vormt de mogelijkheid die vanuit de technologie wordt geboden tot produktontwikkeling bij banken. De automatisering binnen het bankwezen heeft zich inmiddels zo ontwikkeld, dat zij niet alleen gericht is op ondersteuning van bancaire produkten, maar ook deel kan worden van het bancaire produkt. Automatisering in bankwezen De eerste grootschalige toepassing van automatisering binnen het bankwezen richtte zich in de jaren zestig op de onder steuning met de computer van het admini streren van salaris- en privérekeningen van cliënten. In een volgende fase breidde de automati sering in de jaren zeventig haar ondersteu nende functie uit naar andere toepassin gen waar sprake was van massaliteit. Dit mondde uit in de automatisering van de administraties van de overige bancaire produkten. Deze automatisering was om redenen van technische, bedrijfseconomi sche en sociaal-organisatorische aard sterk centralistisch opgezet. Er was sprake van een continu spanningsveld tussen de groeiende omzet van de banken en de au tomatisering die dit mogelijk moest ma ken. De schaalvergroting, de geleidelijk optredende marktverzadiging, de ver scherping van de concurrentie en de be dreiging van de financiële positie van de banken, deden vanaf het midden van de ja ren zeventig een roep om commerciële en bestuurlijke informatie ontstaan. Dit luidde de derde automatiseringsfase binnen de banken in. De automatisering wordt hulp middel voor intern gebruik ten behoeve van het management en de commerciële functionarissen. De ontwikkeling in de au tomatisering maakt dit inmiddels mogelijk. De opkomst van netwerken en databanken en een inmiddels grotere integratie van au tomatisering in het dagelijks leven van de bank maken deze behoefte ook invulbaar. Bij alle banken heeft dit geleid tot vernieu wende informatie- en automatiseringsbe leidsplannen. Waar de automatisering zich in de eerste twee fasen vooral richtte op de kwantiteit van het werk, begint in deze der de fase de automatisering zich te richten op de kwaliteit van de werkzaamheden. Automatisering wordt een hulpmiddel om de kwaliteit van het commercieel handelen en het functioneren van het management te verhogen. Voor de jaren tachtig is nu een vierde fase aangevangen waarin de technologie mid delen aanreikt op het raakvlak van cliënt en bank. Automatisering biedt naast ondersteuning van produkten ook produkten zelf aan. De zogenaamde 'externe automatisering' komt in zicht. Dit biedt mogelijkheden tot vernieuwde en nieuwe bankprodukten. Di verse publikaties van de laatste tijd geven aan dat dit een van de weinige terreinen is, waarvan alom erkend wordt dat dit moge lijkheden voor de toekomst biedt. Dit noodzaakt, gegeven de sombere toe komstbeelden, de banken tot verstrekken de strategische keuzen. Het klassieke pro dukt en daarmee de klassieke definitie van een bank komt in beweging. Technologie en infrastructuur Alvorens in te gaan op de produktontwik keling is het zinvol enige overwegingen te besteden aan de factoren die de banken maken tot instellingen die bij uitstek kandi daat zijn voor het aanbieden van, vanuit de technologie beschikbaar komende, pro dukten. Banken zijn door de aard van het bedrijf alom aanwezig. Iedere particulier, ieder bedrijf en instelling heeft regelmatig met een bank van doen. De Rabobank in het bij zonder neemt een centrale plaats in, met name in de kleine gemeenschappen. Voor de uitoefening van haar werk hebben de banken de beschikking over veel kennis en informatie over maatschappelijke ontwik kelingen, over bedrijfstakken en hun pro dukten en over de cliënt. Deze kennis en in formatie is potentieel een grondstof voor bankprodukten. Qua infrastructuur raakten de banken in de loop der jaren ook toegerust voor een mas sale en gespreide dienstverlening. Een uit gebreid net van vestigingen, een perso neelsbestand dat thuis is in de lokale be hoeften en een begeleidingsorganisatie die gericht is op een optimaal functioneren van de lokale vestigingen, zijn hier illustra tief voor. De toegang tot nieuwe markten bij de bestaande cliënten is hierdoor geen probleem. In de afgelopen jaren is daar in hoog tempo bij alle grote banken een technologische infrastructuur aan toegevoegd. Allereerst zijn centraal grote computercentra uit de grond verrezen. Thans worden bij veel bankvestigingen lokaal computersyste men geplaatst. In de nabije toekomst zul len de meeste banken, waaronder de Rabobank, netwerken hebben waardoor de decentraal opgestelde computersyste men zijn verbonden met de centrale com puters. Via deze netwerken kunnen de banken aansluiting krijgen bij andere net werken. De banken beschikken daarmee over een technische infrastructuur die ook breder te benutten is. Kijkend naar de vakkennis die de banken in de loop der jaren in huis hebben gekregen, blijken de banken naast vakkennis op fi nancieel terrein onder andere ook heel wat te bieden te hebben op het administratieve en automatiserings-technische vlak. Duidelijk is dat de banken reeds menig grondstof en hulpmiddel voor uitbreiding van de dienstverlening in huis hebben. De cliënten van de banken hebben onder tussen echter ook niet stilgezeten. De tech nologie is in de meeste bedrijven en huis kamers ver doorgedrongen. Grote bedrij ven beschikken thans of in de nabije toe komst ook over een communicatienet werk. Kennis en ervaring over het automa tiseringsvak is inmiddels via het werk, scholing en de media tamelijk breed ver breid. Dit alles overziende wordt vanzelf zicht baarwaar mogelijkheden voor produktont wikkeling liggen. Als eerste is dat het raak vlak tussen de cliënt en de bank, waar tot op heden veel bij het oude is gebleven Dit betreft de particuliere- en bedrijfscliënt. Op dit terrein geeft de technologie moge lijkheden voor uitbreiding van de dienst verlening. Verder kunnen de banken met name aan de kleinere bedrijven en de parti culiere markt, die zelf (nog) niet de moge lijkheden hiertoe hebben, produkten aan bieden op het terrein van informatie, admi nistratieve verwerking en andere automati seringsdiensten. Deze mogelijke dienst verlening zou een meer aanvullend karak ter hebben. Nieuwe produkten voor de bank van (over)morgen Het produktenpakket van een bank heeft lange tijd in grote lijnen vastgelegen. Een bank voert spaarvormen en doet uitzettin gen in de vorm van leningen en kredieten. Dat is de klassieke definitie. De produkt ontwikkeling heeft zich dan ook lange tijd bewogen op het niveau van de vormgeving van produkten in deze afeer. De geschetste ontwikkeling in de technologie en de toe passing daarvan bij banken en cliënten maken echter een evolutie van bestaande produkten en tevens nieuwe produkten mogelijk. Hardop denkend wordt een schets van een mogelijke ontwikkeling ge geven. Voor dit artikel is hierbij vooral de richting van denken belangrijk. Bij de produktontwikkeling op het raakvlak van de bank en de cliënt staat het beta lingsverkeer centraal.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1982 | | pagina 12