Derde internationale conferentie automatisering Europese bankwezen Zeer onlangs is het officiële verslag verschenen van de deze zomer in Amsterdam gehouden derde conferentie over automatisering van bankdiensten en bankprocedures in de jaren tachtig. Deze conferentie werd georganiseerd door vijf Nederlandse banken, waar onder Rabobank Nederland. Vijfenzestig automatiseringsmanagers van tweeënveertig banken uit Denemarken, Duitsland, Engeland, Finland, Frankrijk, Ierland, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Spanje en Zwitserland hebben zich drie dagen bezig gehouden met de automatisering van bankdiensten en bankprocedures in de toekomst. Op de eerste dag zijn de vier onder werpen die tijdens de conferentie centraal stonden, nader toege licht. J. C. Boothby van de National West minster Bank London behandelde het on derwerp netwerken en dan voornamelijk de afhankelijkheid van de banken van de landelijke PTT's; een en ander geplaatst in het licht van het belang van geavanceerde communicatiesystemen voor het bedrijfs leven en overige huishoudingen. Het twee de onderwerp kwam voor rekening van H. F. Geerdink van de Nederlandsche Mid- denstandsbank. Hij ging dieper in op de sterk toegenomen gebruiksmogelijkhe den van computers en randapparatuur die als gevolg van de voortschrijdende mi niaturisering zijn ontstaan. De banken wor den hierdoor geconfronteerd met een keu zeprobleem bij de aanschaf en imple mentatie van de apparatuur. Het onderwerp nieuwe technieken werd belicht door P. Kielsgaard Borum van de Copenhagen Handelsbank. Nieuwe tech nieken stellen de banken in staat hun cliën ten nieuwe bankdiensten aan te bieden zoals Point Of Sale terminals (POS) en Au- tomated Teller Machines (ATM's), memo- ry cards (plastic kaarten met geheugen) en elektronische apparatuur die thuisbankie ren mogelijk maakt. Het management van banken wordt door dergelijke nieuwe diensten geconfronteerd met beleidskeu zen zoals: aantal en soort van vestigingen, effecten hiervan naar cliënten en naar automatiseringsafdelingen van banken. Het onderwerp kantoorautomatisering werd door M. Hermary van de Caisse des Dépots et Consignations te Parijs onder de loep genomen. Met name het vraagstuk van decentralisatie kwam aan de orde. De steeds beter wordende prijs/prestatie ver houding van computers (prijs daalt, pres tatie verbetert) stelt de banken voor de vraag of er een strategie is: die een vrije keuze mogelijk maakt uit het aanbod van computerleveranciers; die een nog verdere groei van de auto matiseringsafdelingen van banken tegen gaat. Op de tweede dag zijn deze vier onderwer pen intensief besproken in werkgroepen. De resultaten/conclusies hiervan zijn op de laatste dag gepresenteerd door de betref fende voorzitters van de werkgroepen. Uit de werkgroep netwerkfaciliteiten kwam als belangrijkste aanbeveling dat de banken zich in principe kunnen aansluiten bij de OSI-formule. De Open Systems In- terconnection-formule is ontwikkeld door het ISO (International Standardization Or- ganization). Indien algemene standaards worden ontwikkeld, die door alle leveran ciers worden gevolgd, betekent dat, dat de banken zich leveranciers-onafhankelijk kunnen opstellen. Dat zou een belangrijke sprong voorwaarts zijn, maar er is nog een lange weg te gaan vooraleer overeenstem ming zal zijn bereikt over deze standaards. Deze conferentie is in ieder geval een stap in de goede richting. In z'n algemeenheid werd door deze werkgroep onderkend, dat bij het realiseren van standaards de PTT's een belangrijke coördinerende rol kunnen vervullen. Ook in andere zin is nog over de PTT's ge sproken. Over het algemeen wordt ver wacht, dat de PTT's in Europa hun mono poliepositie zullen behouden. Dat betekent onder meer dat de PTT's hun tarieven en de opbouw van de tarieven onafhankelijk zul len blijven voorschrijven. Op zichzelf is dit j voor de banken geen bezwaar mits: Deze tarieven voor telecommunicatie geen subsidies inhouden voor andere diensten van de PTT. Inzicht wordt gegeven in de tariefsop- bouw. Het voorbeeld van de Nederlandse PTT, die ten aanzien van de DN-1 (Datanet) tarieven geschetst heeft van wat de eerst komende vijf jaren kan worden verwacht, werd door de deelnemers als een goed voorbeeld beschouwd. Er is een ontwikkeling gaande, dat bij de prijscalculatie het volume van de te trans- i porteren data bepalend is. In dat geval zouden de kosten voor de tech nische faciliteiten, om het netwerk te coör dineren, buiten deze prijscalculatie moeten blijven. Door deze werkgroep is tevens vastge steld, dat bij alle nieuwe ontwikkelingen die op de banken afkomen steeds voorop moet staan dat naast een nieuwe ontwik keling een reeds bestaand (oud) netwerk kan blijven functioneren. Een andere werkgroep heeft zich gebogen over de risico's en uitdagingen die de eerstkomende jaren kunnen worden ver wacht ten gevolge van een toename van de gebruiksmogelijkheden van compu ters. Geconcludeerd werd dat het onder werp automatisering in de toekomst niet langer meer het domein zal zijn van alleen computerspecialisten. Gebruikers van geautomatiseerde systemen zullen zelf verantwoordelijkheid willen dragen ten aanzien van hun automatisering. Op dit terrein zijn er ongetwijfeld mogelijkheden voor zowel computerleveranciers als soft warebureaus tot het realiseren van nieuwe produkten. Deze werkgroep heeft haar aanbevelingen over vijf onderwerpen verdeeld. Er is een trend gaande om meer gebruik te gaan maken van bestaande software pakketten en gestandaardiseerde syste men. Deze ontwikkeling kan door kleinere, gespecialiseerde banken vrij snel worden gevolgd. De grote meer algemene banken kunnen deze ontwikkeling alleen gefa seerd, dus langzamer, volgen. Door de veranderende rol van de gebrui ker, zal ook het profiel van de automatise ringsmanager belangrijk gaan veranderen. De automatiseringsmanager van de toe komst dient naast automatiseringskennis ook kennis te hebben van het bankiersvak en tevens de mogelijkheden in zich te heb ben om leiding te geven aan een groot aan tal verschillende specialisten. Alhoewel een integratie van systemen technisch reeds mogelijk is, dient realisatie hiervan door middel van een goede infra structuur voorzichtig en gefaseerd te wor den doorgevoerd. Uit een oogpunt van standaardisatie van werkplekken is een dergelijke integratie zeer nuttig. Zoals in de vorige werkgroep, werd ook hier onderkend, dat er een absolute en ur gente noodzaak is, dat de banken tot af spraken komen over standaards. Vooral klantgeoriënteerde procedures en syste-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1982 | | pagina 9