De heroriëntatie van de grote
Regelmatig is in het verleden
in deze kolommen bericht over
de gang van zaken in de kleine
zeevisserij. De laatste bijdrage
in deze reeks (november 1981J
bevatte onder meer de
constatering 'dat een
omvangrijke groep
kottereigenaren er in de
komende jaren moeite mee zal
hebben om aan al hun be
talingsverplichtingen te
voldoen. 'In 1981 zijn de
bedrijfsresultaten in de
kottersector wat meegevallen.
Toch kan met deze
constatering ook nu nog de
financiële problematiek van de
kotterbedrijven in hoofdzaak
worden weergegeven. Dalende
tongprijzen veroorzaken dit
jaar, naast de hoge gasolieprijs,
een verkrapping van de cash
flow van de bedrijven. Reden
voor paniek is er echter nog
niet.
De zeevisserij kent twee takken, die grote verschillen vertonen: de kleine
zeevisserij die momenteel met ongeveer 570 kotters wordt uitgeoefend en
de grote zeevisserij die een vloot van 25 trawlers omvat. De kottereigena-
ren ervaren dit jaar scherpe dalingen van de tongprijzen. Het is voor hen niet
eenvoudig om deze tegenvallers op te vangen omdat hun positie al kwets
baar was vanwege de hoge olieprijs en de omvangrijke financieringsver
plichtingen.
De grote zeevisserij toont een geheel eigensoortige problematiek. Vooral
als gevolg van het haringvangstverbod voor de Noordzee is de vloot dras
tisch ingekrompen. Het overgebleven gedeelte van de vroegere haringrede
rijen schakelde vooral over op de makreelvisserij. Dit bracht met zich mee
dat werd geïnvesteerd in nieuwe schepen, terwijl de capaciteit van veel be
staande schepen werd uitgebreid. Een recordbedrag van ongeveer f 55 min.
werd vorig jaar in deze visserijsector geïnvesteerd. In dit artikel wordt de
positie van de grote zeevisserij beschreven, waarbij vooral ook aandacht is
besteed aan de toekomstperspectieven voor de trawlervloot.
De KW 80 is onlangs in gebruik genomen en is de modernste Nederlandse hektrawler.
Drs. W. P. Davidse
medewerker LEI
Drs. J. de Jager
medewerker LEI
Het verleden leert dat kottervissers
slechte tijden beter kunnen door
staan, dan men bij het aanbreken
van een crisis voor mogelijk had gehouden.
Een factor van belang is in dit verband de
korte looptijd van de kredieten (8 a 10 jaar)
waarmee de schepen zijn gefinancierd. Het
verlengen van de looptijd van dit vreemd
vermogen geeft de kottereigenaren meer
ruimteom hun bedrijf door de moeilijketijd
te loodsen. De drang tot zelfbehoud van de
individuele ondernemers, die zorgt voor de
nodige inventiviteit, wordt de komende tijd
waarschijnlijk waardevoller dan het schip,
dat als zekerheid voor het vreemd vermo
gen dient.