-
-
22
Binnenlands goederenvervoer in 1980 (x min. ton)
Verkeerstechniek
Beroeps
vervoer
Eigen
vervoer
Totaal
Binnenschip
45,1
17,1
43,6
23,0
88,7
19,6
Spoor
6,2
2,4
6,2
1,4
Vrachtauto
211,6
80,5
146,0
77,0
357,6
79,0
Totaal
262,9
100
189,6
100
452,5
100
Bron: CBS
Binnenschipper tegen stroom in
Vervolg van pagina 19
maakt het vervoer van bouwmaterialen
ruim 25 van het totaal uit. Daarnaast ne
men aardolieprodukten, landbouwproduk-
ten en voedingsmiddelen te zamen onge
veer 30% voor hun rekening, evenals ert
sen en metalen.
Ondernemerschap
De meeste binnenvaartondernemingen
zijn traditionele gezinsbedrijven met één
schip. Daarnaast heeft ongeveer 10% van
de binnenvaartbedrijven meerdere sche
pen (hoofdzakelijk 2 tot 5) in bezit. Naast
bovengenoemde bedrijven zijn er nog en
kele rederijen met een groter aantal sche
pen. Deze laatste zijn vooral actief in de in
ternationale Rijnvaart. Het ondernemer
schap staat dan ook zeer centraal in deze
bedrijfstak met overwegend gezinsbedrij
ven en het moet gezegd worden dat het
gemiddeld van hoge kwaliteit is.
Ontwikkelingen
De container gaat een steeds belangrijker
plaats innemen in de vervoersstroom, dus
ook in de binnenvaart. Hij is uitstekend ge
schikt voor het vervoer van stukgoederen,
maar kan ook gebruikt worden voor het
vervoer van granulaire en vloeibare stoffen.
Ongeveer 5% van de in de zeehavens be
handelde containers wordt met binnen
schepen aan- en afgevoerd. In 1 978 waren
dat er circa 50 000, in 1 979 circa 60 000
en in 1 980 meer dan 70 000. Het aandeel
van de binnenvaart in het containervervoer
stijgt en zal blijven stijgen, met name als
het gaat om vervoer over meer dan 500 km
en om lading waarvoor geen hoge ver-
voerssnelheid vereist is. Wil de binnen
vaart als bedrijfstak geen onoverbrugbare
achterstand ten opzichte van de andere
vervoersmethoden oplopen, dan moet zij,
ondanks de huidige slechte gang van za
ken, investeren in het containervervoer.
De Nederlandse overheid oefent invloed
uit op de structuur van deze bedrijfstak en
de marktordening. Belangrijke instrumen
ten van de overheid ter effectuering van
haar structuurbeleid zijn het vergunnin
genstelsel en de sloopregeling. Door mid
del van de evenredige vrachtverdeling re
guleert de overheid ongeveer 25 van het
binnenlandse vervoer. Evenredige vracht
verdeling houdt in dat vervoersovereen-
komsten slechts mogen worden afgeslo
ten door tussenkomst van de overheid op
daartoe aangewezen plaatsen (de schip-
persbeurzen). Iedere schipper, wiens schip
zich leeg en laadklaar in een bepaald rayon
bevindt, kan dat op de beurs laten inschrij
ven in een register. De schipper krijgt daar
bij een nummer in volgorde van aanbie
ding. Wordt er lading aangeboden, dan
wordt deze toegewezen aan de schipper
die aan de gestelde vervoerseisen voldoet
en het laagste inschrijvingsnummer heeft.
De vervoersovereenkomst inclusief de prijs
wordt dan opgesteld volgens een voorge
schreven model.
De vorige staatssecretaris van Verkeer en
Waterstaat heeft duidelijk laten blijken van
plan te zijn de evenredige vrachtverdeling
tevens voor het vervoer van zand en grind
in te voeren. Dit zal grote consequenties
hebben, met name voor de specifieke
zand- en grindschippers, waarbij het niet
ondenkbaar is dat het eigen vervoer zal
toenemen, ten einde deze beursregeling te
ontwijken.
Ten gevolge van de economische recessie
zal het aanbod van vrachten de komende
jaren niet of nauwelijks toenemen. Capaci-
teitsbeheersing is dus noodzakelijk. Dit is
echter een internationaal probleem, waar
voor de komende jaren nog geen oplossing
te verwachten valt. Toch zijn er nog deel
markten met relatief gunstige perspectie
ven. Met name het vervoer van kolen en
containers zal naar verwachting toenemen,
alhoewel het gevaar aanwezig is dat teveel
schippers zich op die deelmarkten gaan
richten.
De huidige financiële positie van de
binnenvaart
Regelmatig wordt er onderzoek verricht,
met name door het Economisch Bureau
voor het Weg- en Watervervoer, naar de fi-
Na het uitgaan van de schippersbeurs op weg om te laden.