- - 22 Binnenlands goederenvervoer in 1980 (x min. ton) Verkeerstechniek Beroeps vervoer Eigen vervoer Totaal Binnenschip 45,1 17,1 43,6 23,0 88,7 19,6 Spoor 6,2 2,4 6,2 1,4 Vrachtauto 211,6 80,5 146,0 77,0 357,6 79,0 Totaal 262,9 100 189,6 100 452,5 100 Bron: CBS Binnenschipper tegen stroom in Vervolg van pagina 19 maakt het vervoer van bouwmaterialen ruim 25 van het totaal uit. Daarnaast ne men aardolieprodukten, landbouwproduk- ten en voedingsmiddelen te zamen onge veer 30% voor hun rekening, evenals ert sen en metalen. Ondernemerschap De meeste binnenvaartondernemingen zijn traditionele gezinsbedrijven met één schip. Daarnaast heeft ongeveer 10% van de binnenvaartbedrijven meerdere sche pen (hoofdzakelijk 2 tot 5) in bezit. Naast bovengenoemde bedrijven zijn er nog en kele rederijen met een groter aantal sche pen. Deze laatste zijn vooral actief in de in ternationale Rijnvaart. Het ondernemer schap staat dan ook zeer centraal in deze bedrijfstak met overwegend gezinsbedrij ven en het moet gezegd worden dat het gemiddeld van hoge kwaliteit is. Ontwikkelingen De container gaat een steeds belangrijker plaats innemen in de vervoersstroom, dus ook in de binnenvaart. Hij is uitstekend ge schikt voor het vervoer van stukgoederen, maar kan ook gebruikt worden voor het vervoer van granulaire en vloeibare stoffen. Ongeveer 5% van de in de zeehavens be handelde containers wordt met binnen schepen aan- en afgevoerd. In 1 978 waren dat er circa 50 000, in 1 979 circa 60 000 en in 1 980 meer dan 70 000. Het aandeel van de binnenvaart in het containervervoer stijgt en zal blijven stijgen, met name als het gaat om vervoer over meer dan 500 km en om lading waarvoor geen hoge ver- voerssnelheid vereist is. Wil de binnen vaart als bedrijfstak geen onoverbrugbare achterstand ten opzichte van de andere vervoersmethoden oplopen, dan moet zij, ondanks de huidige slechte gang van za ken, investeren in het containervervoer. De Nederlandse overheid oefent invloed uit op de structuur van deze bedrijfstak en de marktordening. Belangrijke instrumen ten van de overheid ter effectuering van haar structuurbeleid zijn het vergunnin genstelsel en de sloopregeling. Door mid del van de evenredige vrachtverdeling re guleert de overheid ongeveer 25 van het binnenlandse vervoer. Evenredige vracht verdeling houdt in dat vervoersovereen- komsten slechts mogen worden afgeslo ten door tussenkomst van de overheid op daartoe aangewezen plaatsen (de schip- persbeurzen). Iedere schipper, wiens schip zich leeg en laadklaar in een bepaald rayon bevindt, kan dat op de beurs laten inschrij ven in een register. De schipper krijgt daar bij een nummer in volgorde van aanbie ding. Wordt er lading aangeboden, dan wordt deze toegewezen aan de schipper die aan de gestelde vervoerseisen voldoet en het laagste inschrijvingsnummer heeft. De vervoersovereenkomst inclusief de prijs wordt dan opgesteld volgens een voorge schreven model. De vorige staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat heeft duidelijk laten blijken van plan te zijn de evenredige vrachtverdeling tevens voor het vervoer van zand en grind in te voeren. Dit zal grote consequenties hebben, met name voor de specifieke zand- en grindschippers, waarbij het niet ondenkbaar is dat het eigen vervoer zal toenemen, ten einde deze beursregeling te ontwijken. Ten gevolge van de economische recessie zal het aanbod van vrachten de komende jaren niet of nauwelijks toenemen. Capaci- teitsbeheersing is dus noodzakelijk. Dit is echter een internationaal probleem, waar voor de komende jaren nog geen oplossing te verwachten valt. Toch zijn er nog deel markten met relatief gunstige perspectie ven. Met name het vervoer van kolen en containers zal naar verwachting toenemen, alhoewel het gevaar aanwezig is dat teveel schippers zich op die deelmarkten gaan richten. De huidige financiële positie van de binnenvaart Regelmatig wordt er onderzoek verricht, met name door het Economisch Bureau voor het Weg- en Watervervoer, naar de fi- Na het uitgaan van de schippersbeurs op weg om te laden.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1982 | | pagina 22