Na de opheffing van deze wet stegen de koopprijzen van landbouwgronden snel tot het dubbele van het aanvankelijk beheerste prijspeilmaar nadien bleven ze tot het begin van de jaren zeventig op dat niveau hangen. Daarna stegen de agrarische grondprijzen weer, vooral in de periode 19 75-19 79, tot circa het vijfvoudige (zie grafiek). Deze ontwikkeling van de grondprijzen was voor de overheid de voornaamste reden om weer in de grijpen, ditmaal via de Wet Agrarisch Grondverkeer, die vorig jaar van kracht werd. Het wachten is nu op nadere invulling van deze raamwet. Duidelijk is intussen, dat, a/s het aanvankelijke plan om niet- agrariërs te weren van openbare verkopen van landbouwgrond wordt uitgevoerd, dit kan leiden tot verzwaarde financieringseisen voor het agrarische bedrijfsleven. 12 Grondverkeer voor hindernissen Anders dan in de Wet Vervreemding Landbouwgronden (WVL), die di recte prijsbeheersing en land bouwstructuur als doeleinden beschouw de, kent de Wet Agrarisch Grondverkeer (WAG) onder meer een stelsel van toet singscriteria, die de prijzen op indirecte wijze, namelijk door selectieve toelating van gegadigden, moeten beheersen en die zoveel mogelijk dienen te passen binnen het landbouwstructuurbeleid. Daarbij vormt de noodzakelijke goedkeu ring van overeenkomsten tot vervreemding van land door de Grondkamer de kern van de WAG. Deze goedkeuring wordt slechts verleend, indien aan de gestelde toetsings criteria wordt voldaan. In de WAG wordt onder land verstaan landbouwgrond (inclusief bosgrond) en natuurterrein. Opstallen worden niet onder de landbouwgrond begrepen. Wel kunnen gebouwen bij de landbouwkundige toet sing worden betrokken, in geval de afstand tot het land of de bedrijfsomvang als toet singscriterium wordt gehanteerd. Overigens is het volgens de WAG toege staan om een stuk land, dat niet groter is dan 50 are en dat een eenheid vormt met een opstal, te kopen zonder aan de toet singsnormen te voldoen. Voorts zijn er nog andere uitzonderingen waarbij de landbouwkundige toetsing niet wordt toegepast, onder andere bij bedrijfs- overdracht tussen bloed- of aanverwan ten in de rechte lijn en bij een overeen komst tot scheiding en deling van een ont bonden huwelijksgemeenschap of een na latenschap. De voormalige Stichting Beheer Land bouwgronden, thans omgezet in het Bu reau Beheer Landbouwgronden (BBL), speelt in deze wet een centrale rol. Er is na- Gemiddelde koopprijzen van landbouwgronden Bron: cbs verpacht en onverpacht gezamenlijk 1000 9ld. boerderijen (1 ha en meer) P- ha ios bouwland 48 los grasland 42 36 30 24 18 12 6 0 54/55 56/57 58/59 60/61 62/63 64 65 66/67 68/69 70/71 72/73 74/75 76/77 78/79 80/81 melijk aan de BBL een voorkeursrecht ver leend bij vervreemding van land in daartoe aangewezen gebieden. Wil men hier tot vervreemding overgaan, dan zal men dus eerst het bureau in de gelegenheid moe ten stellen de grond te kopen. Voorts is in de wet min of meer als tegen hanger van dit voorkeursrecht een koop plichtregeling opgenomen. Deze regeling is bedoeld om een oplossing te bieden in situaties, waarin het stelsel van toetsing met zich meebrengt, dat er onvoldoende serieuze gegadigden zijn, danwel indien gegadigden misbruik maken van hun machtspositie. Het BBL zal in dergelijke si tuaties gehouden zijn de grond over te ne men tegen een door de Arrondissements rechtbank vastgestelde prijs. De invoering van de landbouwkundige toetsing bij de vervreemding van land bouwgrond maakte ook wijzigingen in de Pachtwet noodzakelijk. Deze wijzigingen houden in de introductie van eenzelfde toetsingsmogelijkheid bij het sluiten van pachtovereenkomsten, terwijl ook het voorkeursrecht van de pachter is herzien. Openbare verkoop In tegenstelling tot de WVL geniet de openbare verkoop in de WAG geen aparte behandeling. Dit houdt in, dat een adspi- rant-koper van land op een veiling aan de toetsingscriteria zal moeten voldoen en dat een van kracht zijnd voorkeursrecht voor het BBL niet door een dergelijke ver koop terzijde kan worden geschoven. Aangezien de gedwongen openbare ver kopen in de WAG niet apart zijn geregeld, zal het aantal adspirant-kopers hierdoor drastisch kunnen worden beperkt. Dit geldt te meer omdat een verklaring van de Grondkamer, dat de adspirant-koper wel aan de toetsingsnormen voldoet, lang op zich kan laten wachten, evenals een minis teriële ontheffing die vereist is, indien niet aan de normen wordt voldaan. Bovendien zal door het voorkeursrecht van het BBL een gedwongen verkoop in bepaalde ge bieden geblokkeerd kunnen worden. De consequentie van een en ander is, dat de verkoopopbrengst bij executoriale en andere openbare verkopen van agrarisch onroerend goed kan afnemen. Op grond van cijfers van het CBS zou gemiddeld on geveer 25 van het aantal grondtransac- ties niet kunnen doorgaan, aangezien de koper een niet-agrariër is. De hierdoor ont stane onzekerheid over de opbrengst met name bij executoriale verkoop tast de on- derpandswaarde van agrarisch onroerend goed aan. Kredietverschaffers zullen der halve genoodzaakt zijn aan agrarisch on- Vervolg op pagina 17

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1982 | | pagina 12