VANDIhmi Ir. van Dinten spreekt het congres toe. Automatisering Europese bankwezen men vragen om standaardisatie. In de follow up van de conferentie zal met deze opmerkingen terdege rekening moe ten worden gehouden. Bij de vaststelling van strategische be leidsontwikkelingen zal meer met auto matisering rekening moeten worden ge houden dan in het verleden het geval is ge weest. De automatiseringsafdelingen van banken zullen ook zelf een strategie moe ten ontwikkelen voor de automatisering van hun bankbedrijf. Ook uit de werkgroep nieuwe technieken kwam de aanbeveling dat Europese ban ken moeten gaan samenwerken om ge meenschappelijke aanbevelingen te kun nen doen op het gebied van: Cliëntenidentificatie. De deelnemende banken vonden de huidige methoden van PIN-codes (PIN Persoonlijk Identificatie Nummer) niet veilig genoeg voor publieks- gebruik en op de langere termijn mogelijk niet meer acceptabel voor cliënten. Ver schillende instituten verstrekken eigen kaarten. Dat betekent dat cliënten ook zo veel PIN-nummers moeten onthouden als ze kaarten hebben. Ook dit is voor cliënten geen gewenste situatie. De deelnemers van deze werkgroep hebben hun bezorgdheid uitgesproken over het tekort aan inzicht in de veilig heidsaspecten van allerlei nieuwe technie ken. Bankieren is een zaak van vertrouwen. Voordat nieuwe technieken in de praktijk worden gebracht dienen de veiligheids aspecten hiervan dusdanig getest te zijn dat fraudemogelijkheden zijn uitgesloten. Acceptatie van nieuwe technieken door cliënten is alleen dan mogelijk wanneer de ze technieken door cliënten als 'vanzelf sprekend' worden ervaren. Op dat terrein is door de gezamenlijke banken nog heel wat te doen richting leveranciers. In het verslag van deze werkgroep is een apart hoofdstuk gewijd aan nieuwe tech nieken in relatie tot cliënten. Als nieuwe technieken worden genoemd betaalauto maten (POS/ATM), thuisbankieren, kaar ten met geheugen. Videotex, beeldplaat, stemherkenning, beeldoverdracht en der gelijke. Daarnaast is er een hoofdstuk gewijd aan de door Electronic Data Processing-afde- lingen te volgen strategie. Er dient in ieder geval een infrastructuur te komen die uit gaat van alle typen terminals, dus zowel die van de bank zelf als van cliënten. Het derde en laatste hoofdstuk van dit werkgroepverslag gaat over het feit, dat het traditionele patroon van bankieren zal verschuiven. Routinematige transacties zullen door de cliënt zelf worden afgehan- deld. Alleen voor de meer complexe zaken komt de cliënt naar de bank. In dit laatste geval dient de bankemployé optimaal geïnformeerd te zijn over de totale finan ciële situatie van de cliënt op dat moment. In dit hoofdstuk wordt geconcludeerd, dat een technische standaardisatie tot op werkplekniveau voor een flexibel commer cieel beleid, een vereiste is. De werkgroep kantoorautomatisering heeft op een rijtje gezet waaraan bijkanto ren van banken in de toekomst behoefte hebben. Deze werkgroep heeft een veel heid van onderwerpen de revue laten pas seren. Voor de leveranciers op het gebied van kantoorautomatisering zijn per onder werp aanbevelingen geformuleerd. Op een paar hiervan wordt hieronder inge gaan. Zoals in de andere drie werkgroepen kwam ook hier nadrukkelijk naar voren, dat ban ken moeten gaan samenwerken om te ko men tot gestandaardiseerde procedures voor communicatie. Als uitgangspunt werd door deze werk groep gehanteerd, dat elk bijkantoor in staat moet worden gesteld het gehele pak ket van bankdiensten te kunnen aanbie den. Deze mening wordt vooral ingegeven door het feit dat in de toekomst alle cliën ten steeds meer behoefte zullen krijgen aan uitgekiende produkten en een hoge graad van dienstverlening. De leden van deze werkgroep zijn van mening dat leve ranciers veel te weinig aandacht schenken aan de specifieke behoeften van kleine(re) bijkantoren. Dit uitgangspunt betekent, dat elk bijkan toor moet kunnen beschikken over alle soorten technieken die nodig zijn om de gevraagde bankdiensten te kunnen aan bieden. Het meest geschikt zijn natuurlijk de apparaten die de mogelijkheid bieden om meerdere functies te combineren. Bij meerdere functies moet u hierbij niet al leen denken aan overdracht van gegevens maar ook van teksten, beelden en geluid (stem). Een bijkantoor kan beschikken over appa ratuur van verschillende merken. Het op een simpele wijze op elkaar kunnen laten aansluiten van deze verschillende appara- J tuur verdient ook alle aandacht van leve ranciers. Alle beschikbare informatie (gegevens én managementinformatie) moet meer be reikbaar worden gemaakt voor gebruik op bijkantoren. In verband met een gerichte cliëntenbenadering heeft een bankem ployé hieraan grote behoefte. Zoals in de werkgroep nieuwe technieken kwam ook in deze werkgroep naar voren, dat identificatiemethoden dringend verbe terd moeten worden. Dit betreft zowel de identificatie voor bankemployés (welke ge gevens mag deze via zijn werkstation op vragen) als van cliënten (voor betaal automaten). Conferentieverslag Het bovenstaande geeft maar een sum mier overzicht weer van de conferentiere sultaten. De gehouden inleidingen alsme de de verslagen van de werkgroepen zijn I opgenomen in het conferentieverslag. Tevens is in dit verslag het resultaat opge nomen van een enquête. Naast algemene informatie geeft deze enquête inzicht in de i hardwarebudgetten, automatiseringsper- j soneel en het gebruik van terminals bij de banken die aan deze conferentie hebben deelgenomen. Het verslag is begin november uitgebracht (in de Engelse taal), kost f 1 25,- en is te bestellen bij het Internationaal Secreta- j riaat van de Conferentie Automation of Bank Operations in the Eighties, p/a Rabobank Nederland, Postbus 8098, 3503 SE Utrecht, tel. (030) 36 25 74. Bij dit adres kunt u ook terecht indien u meer informatie wenst te ontvangen over bijvoorbeeld doelstellingen, resultaten en j voortgang van deze conferentie. Voortgang Het conferentieverslag is verspreid onder alle belangrijke computerleveranciers. In de volgende maanden zullen met alle leve ranciers gesprekken worden gevoerd met als doelstelling dat de leveranciers bij de ontwikkeling van apparatuur meer reke ning gaan houden met de specifieke wen sen van Europese banken. Tevens zullen gesprekken worden gevoerd met het Euro pees overlegorgaan voor PTT's (CCITT) en met alle landelijke PTT's. Voor het houden van deze gesprekken worden alle coördi natoren ingeschakeld. Per land is namelijk een coördinator aangewezen die de doel stellingen en resultaten van deze confe rentie verder in zijn land zal gaan uit dragen.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1982 | | pagina 10