s IS s Wij noemen ons zelf met een beetje trots graag 'de brede bank'. Maar ook die bank maakt vanouds met de an dere banken deel uit van het bedrijfsleven, dat in ons Nederlandse park staat opgesteld. Als dan ineens de plantsoenendienst het plan opvat tussen, naast of misschien zelfs vóór zo 'n rijtje een heel nieuwe bank neer te zetten, zal er op zijn minst toch wel wat on rust onder die bestaande banken ontstaan. Zo 'n situatie ongeveer doet zich in het bank wezen voor naar aanleiding van de plannen voor een Postbank. Soms zou je haast den ken dat die bank er al staat, want er is daar voor in de loop der jaren al heel wat grond en timmerwerk verricht door de ontwerpers: de gelddiensten van de PTT en de overheid. Het is dan ook goed voor ogen te houden dat de Postbank nog steeds in 'wetsontwerp'- stadium verkeert. Nog steeds, want dit is al sinds 1977 het geval, drie kabinetten gele den. Het nieuwe kabinet, dat ongetwijfeld uit de jongste verkiezingen naar voren zal komen (of, wie weet, inmiddels at naar vo ren gekomen is) zal in ieder geval op korte termijn moeten uitzoeken, of het evenals zijn voorganger, 'zal streven naar een vol waardige Postbank per 1 januari 1984.' Bij de bestaande banken leven ernstige be denkingen tegen de Postbank, zoals die in ontwerpstadium op de tekentafel ligt. Geza menlijk hebben zij daaraan onlangs uiting gegeven door een commentaar, opgesteld door hun College van Overleg en onder schreven door de Hypotheekbanken, aan de kabinets(in)formateur en de fractievoorzit ters voor te leggen. Deze ongebruikelijke stap van het altijd loyale bankwezen toont, dat het hun ernst is. Natuurlijk is de Postbank een zaak, die vele kanten heeft en vele vragen kan oproepen. Zo kan men zich af vragen of zo'n staatsbank überhaupt ge wenst is, of dat wel principieel juist is. Deal- gemene banken geven daarop een beslist ontkennend antwoord. En hoe 'breed' moet dan die Postbank worden? Moet ze alleen voor particulieren mogen werken of ook voor het bedrijfslevenTegen dit laatste hebben zich met name de algemene banken gekeerd. Verder zijn de motieven die voor de Post bank aangevoerd werden zeer duchtig be streden. Er is reeds zoveel concurrentie bin nen het bestaande rijtje banken, dat een staatsbank die nog niet eens hoeft te komen bevorderen. Ook het gevaar voor de 'conti nuïteit' van de huidige gelddiensten van de PTT is in de ogen van de algemene banken niet overtuigend aangetoond. Als Rabobankorganisatie hebben wij ons bewust met dergelijke vragen niet te veel opgehouden. Ook wij vinden dat er al (meer dan) voldoende concurrentie in het bankwe zen is. Maar als de gelddiensten van de PTT gezien de inderdaad sterk veranderende omstandigheden op maatschappelijk/finan cieel terrein aannemelijk kunnen maken, dat voor hun voortbestaan een Postbank constructie nodig is, dan moet dat maar. Eén voorwaarde hebben wij echter altijd met klem gesteld: door zo 'n constructie mogen de concurrentieverhoudingen beslist niet ten faveure van de Postbank worden scheef getrokken. Daarom ook hebben wij in het verleden meermalen gezegd: als die bank er dan toch komt, laat hij dan snel komen, le dereen merkte immers hoezeer de Postgiro en de RPS telkens al tersluiks op de Post bank gingen anticiperen. Op kousevoeten werd sluipend de dienstverlening uitgebreid tot hypotheken en consumptief krediet, par ticuliere termijndeposito's, creditrente voor zakelijke rekeninghouders, reisverzekerin gen enz. Dat gebeurde en gebeurt thans nog, terwijl deze instellingen op tal van pun ten niet worden gehinderd door de voor waarden waaronder het particuliere bank wezen moet werken. Zo gezien, zou een Postbank, opererend op behoorlijke afstand van de overheid en optredend als een nor male mededinger, de verhoudingen zuiver der kunnen maken. Is de zuiverheid thans gewaarborgd, zorgt het wetsontwerp voor gelijke mededingingsvoorwaarden? Dat is de kern, waar het in het commentaar van het College van Overleg om draait. Alle bankinstellingen in ons land, ook de Rabo bankorganisatie, de spaarbanken en ook de

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1982 | | pagina 4