Het ener 'Nu inleveren om de volgende generaties te laten overleven' Het energievraagstuk houdt de wereld steeds meer bezig. In deze beschouwing geeft drs. H. J. Note- boom zijn visie op wat er moet gebeuren om te voorkomen dat de wal het schip keert. Het artikel is op per soonlijke titel geschre ven. Jarenlang leek het alsof de energie niet op kon in Nederland en in de meeste andere Westerse landen. In de jaren vijftig en zestig is een economisch systeem opgebouwd, dat zeer veel energie nodig heeft om te blijven draaien. Hoe groot onze afhankelijkheid van de factor energie is geworden, kan worden geïllustreerd aan de hand van het volgende. Stel, dat Nederland anno 1982 terug zou moeten vallen op de energiebronnen, die vóór het industriële tijdperk werden gebruikt, onder handhaving van de huidige energie consumptie, hoe zou in dat geval ons energieverbruik er uitzien Snoeien en ruimen van dor hout gegeven de bestaande inzichten in lasten en baten, niet zou dienen te beraden op een bedrijfseconomisch meer verantwoor de tariefstelling in het bankwezen. Het zou in het kader van dit artikel te ver voeren om alle concrete punten van bespa ringsmogelijkheden op te sommen. Hier voor zij verwezen naar het Beleidsplan 1983-1986 van de gezamenlijke aange sloten banken. Doel om naar te streven Ondanks de geschetste zorgelijke ontwik kelingen is het nogmaals gelukkig niet zo, dat al te rigoureuze stappen onder deze omstandigheden noodzakelijk zijn. Wel is aangetoond dat, gezien de ontwik kelingen en wellicht nog slechter worden de omstandigheden, de tijd daar is om te snoeien in ons kostenbestand. Te meer daar de opbrengstenkant in mindere mate en minder snel kan worden beïnvloed dan de kostenkant van onze winst- en verliesre kening. Deze kostenontwikkeling kunnen wij in niet onbelangrijke mate zelf sturen. Waar het nu om gaat is, dat er een zodani ge mentaliteitsombuiging in onze organi satie plaatsgrijpt, dat kostenbeheersing I een alom meetellende factor wordt bij ons handelen in de bank. Vaak zal het zo zijn dat de omvang van de te realiseren afzonderlijke besparingen wellicht niet zo groot is. Maar dan moet wel bedacht worden dat een veelvoud van klei- nere besparingen op 3000 vestigingen kunnen leiden tot aanzienlijke kostenre ducties. Het feit dat wij 97 5 profitcenters hebben in onze organisatie, dat wil zeggen even zo veel plaatsen waar duidelijk de lasten en baten worden gemeten, geeft ons de mo- gelijkheid om zeer kritisch de kosten te analyseren en te beheersen. Daar zijn we van overtuigd. De aangesloten banken hebben onzes in- ziens door hun omvang en schaal een dui- delijk inzicht in hun kosten en kunnen deze vrij direct beïnvloeden. Wij twijfelen er niet aan dat dit met voortvarendheid aan de ba sis van onze organisatie zal gebeuren. Niet genoeg kan hierbij het belang bena- drukt worden van kostenbewust handelen bij alle betrokkenen, zowel bij de Rabobank Nederland als de aangesloten banken. Im mers, het zij nog eens herhaald, besparin gen verhogen de concurrentiekracht van onze bank. En juist in een tijd van hoge ren testanden is een uiterst scherpe prijsstel ling dringend noodzakelijk met name ook voor onze klanten. Aanpak van de kostenbewaking In het Beleidsplan 1 983-1 986 van de ge zamenlijke aangesloten banken en in de planningcyclus van decentrale bank is der halve door het management van onze or ganisatie op zeer indringende wijze aan dacht gevraagd voor het beheersen van de kosten. Zo zal bij de centrale bank van de budgethouders worden verlangd dat zij voorstellen doen voor besparingen. In hoofdstuk 6 van het Beleidsplan 1 983- 1 986 van de aangesloten banken wordt eveneens een dergelijk bijzonder accent gelegd op de kostenbewaking. Aangegeven is dat, gelet op de kosten structuur van de aangesloten banken, de positieve effecten voor de rentabiliteit het grootst zijn, indien terughoudendheid wordt betracht in de sfeer van de perso neelsuitgaven en de kosten van bouw, ver bouw en inventaris. Om verdere groei van de personeelskosten af te remmen is het van belang dat de aangesloten banken het personeelsbestand zo goed mogelijk af stemmen op de aard en de omvang van de te verrichten werkzaamheden. Ook kan door een andere werkwijze vaak een grote re efficiency worden bereikt. Kracht van onze organisatie Uit een onderzoek van McKinsey bij de meest succesvolle ondernemingen naar de oorzaken, redenen van hun succes, blijkt dat het zeer dicht bij de klant staan en het bijzonder goed luisteren naar diens wen sen bij al die bedrijven zeer hoog scoorden. Wij zouden kunnen zeggen dat onze voor spoedige groei hier wellicht ook iets mee te maken heeft gehad. Ik geloof in ieder geval dat dit zo is. In deze tijd van zeer hoge rentestanden valt bij on ze cliënten vrijwel niets anders te beluiste ren dan het verlangen naar meer dragelijke rentelasten. Maar al te zeer is het een be lemmering om te investeren zowel in zaken als privé. Heel duidelijk moet dan ook voorop staan, dat wij op dit moment een uiterste inspan ning willen doen in de lastensfeer, om al dus onze concurrentiekracht en daarmee de debettarieven voor onze cliënten zo laag mogelijk te houden en uiteraard de credit- tarieven zo concurrerend mogelijk. Mijns inziens kan dat zonder wezenlijk ver lies aan kwaliteit bij de dienstverlening. Deze wordt veeleer bepaald door de inzet en het optreden van de individuele mede- werk(st)ers.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1982 | | pagina 16