Boons: tweeledige boodschap Een terrein waar heel wat is gebeurd. Boons kan er uit eigen ervaring over mee praten. Traditioneel waren wij, en dan be perk ik me even tot Rabobank Nederland, wat de kredietuitzettingen betreft eigenlijk vrijwel uitsluitend gericht op de coöpera tieve sector. De nu (helaas) voorbij zijnde periode van groeieconomie heeft dat gron dig gewijzigd: de deuren gingen wijd open voor de kredietverlening aan binnenlandse ondernemingen en aan het buitenland. Dat is met beleid goed gelukt. We handhaaf den ons marktaandeel in de coöperatieve sector en verwierven een redelijk aandeel bij het grote niet-coöperatieve bedrijfsle ven. Een zeker niet onbelangrijk deel van die 'kredietportefeuille' is te danken aan de resultaten die Rabobank Nederland en de aangesloten banken gezamenlijk met 'me- ta'-financieringen hebben weten te berei ken. Hand in hand hiermee ontwikkelde zich ook de financiering betreffende het buiten land. Dat is beslist geen op zichzelf staand verschijnsel geweest. Het gaat hier meest al om kredietverstrekkingen die direct of indirect voortvloeien uit exporttransacties van Nederlandse ondernemingen. Dus van Burghouts: solidariteit in werk Onderbelicht? In 1975 was ons sociaal be leid toch al behoorlijk uit de kluiten gewas sen? Burghouts lijkt die vraag te hebben verwacht. 'Natuurlijk is dat zo. Maar waar is ook, dat het in ieder bedrijf, ook bij ons, erg moeilijk is de sociale sector gelijkwaar dig te krijgen. Velen belijden met de mond graag de volledige integratie van het socia le in het ondernemingsbeleid, maar de praktijk is verre van gemakkelijk. Dat ligt niet alleen aan de andere sectoren, het ligt met name ook aan de sociale sector zelf. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de bedrijfs economische factor kan die meestal nau welijks 'harde' cijfers produceren. Je moet er voor een heel stuk in geloven! Daarom zal sociale zaken het altijd een tikje moeilij ker hebben dan andere managementsge- bieden. Je moet als het ware van een lager trapje omhoog boksen!' De Rabobankorganisatie heeft een heel goed sociaal systeem opgebouwd - Burg houts knikt instemmend - maar er zijn na tuurlijk ook spanningsvelden. Wat is nu de belangrijkste? 'Dat is de werkgelegenheid. Die wordt in zijn geheel en ook op onderde len bepaald door allerlei, soms onderling tegenstrijdige, externe en interne factoren. Ik noem maar even als voorbeeld de huidi ge, zwakke conjunctuur en meer intern de effecten van bijvoorbeeld automatisering, invoering van de bankadviseur en het rela tiebeheer bedrijven. Het is een gigantische opgave al die processen zó in de hand te houden, dat er geen al te schokkende din gen kunnen gebeuren. Keiharde garanties voor de werkgelegenheid - in de zin van: we garanderen 28 000 arbeidsplaatsen - zijn absoluut niet te geven. Daar ben ik dan ook niet voor. Maar ook zonder die garan ties is er een zware klus, die we wél op ons moeten nemen. Dat is dat wij zoveel moge lijk, met alle kracht, streven naar behoud van de werkgelegenheid voor de mensen die we in dienst hebben. Ook hier geen har de garantie, maar wel een hard en serieus voornemen! En dat streven lukt alleen, wanneer onze mensen bereid zijn zich flexibel op te stellen, zowel naar functie als standplaats. Ik denk dat dit één van de be langrijkste topics van de huidige en ko mende tijd zal zijn, die ook in sociaal-psy chologische zin diep zal ingrijpen; we zul len eraan moeten wennen en het tegen de achtergrond van de problemen ook moe ten begrijpen. En aan meewerken!' Burghouts denkt nog even verder. 'We moeten zorgen dat we ons eigen huis, dat wil zeggen de hele organisatie, op orde houden. Ik ga er vanuit dat we allen samen ons verantwoordelijk voelen voor degenen die bij ons in dienst zijn. Dat betekent, dat het teveel aan medewerkers op de ene af deling, of van de ene Rabobank, in bewe ging moet komen in de richting van een an dere afdeling of bank waar nog ruimte is. Daarvoor is de al genoemde flexibiliteit van de medewerkers nodig, maar zeker óók de royale medewerking van die andere bank, die 'ruimte' heeft! Het komt erop neer, dat we in het voetspoor van de vele solidari- teitsregelingen op financieel gebied die solidariteit ook gaan toepassen op de werkgelegenheidsaspecten. Dat moet kunnen! Een paar jaar geleden wees een sociaal beleidsplan in die richting, leder een zei direct ja, maar het was toen nog geen realiteit. Nu wel! 'In feite komt het erop neer dat we een soort interne arbeidsmarkt moeten gaan organiseren. Is er een vacature, dan eerst kijken of die uit het zwevende bestand van de organisatie is te vervullen. Het gaat niet zozeer om een centraal landelijk systeem. Laten we maar denken aan een 'markt', die via de regiokantoren loopt.' 'Nationaal - en ook internationaal - ge- onze eigen cliënten! Vooral ook in onze 'traditionele lijn' was dat te merken. De coöperatieve sector is namelijk in steeds belangrijker mate importeur en exporteur geworden. Niet zonder reden hebben wij de laatste tien jaar onze buitenlandse diensten sterk uitgebreid. Op dit punt kun nen wij alles wat voor im- en export aan bankservice nodig is bieden. De coöpera ties zijn zich dan ook in toenemende mate voor die dienstverlening tot ons gaan wen den. Hetzelfde zagen we gebeuren van de zijde van het niet-coöperatieve bedrijfsle ven, waarmee steeds bredere en intensie vere relaties ontstonden.' Ondertussen is de situatie, waarin we wer ken, veranderd. De forse groei van enkele jaren geleden heeft plaats gemaakt voor een stagnatie in de stijging van de krediet verlening! Boons weet het, maar hij heeft een rustige, tweeledige boodschap, waaruit vertrouwen spreekt: 'Zorg altijd, maar zeker nu, voor een goed kredietbeheer; daardoor beperkt men de verliesrisico's in de bestaande portefeuille maar ga tegelijk op basis van dat beheer op verantwoorde wijze nieuwe relaties benaderen!' Een mooi voorbeeld daarvan is ons Mapex- project. Onze banken kunnen en moeten exporteurs van groente, bloemen of bloembollen een totaal-pakket aan dien sten aanbieden. Dat is actieve acquisitie, het vereist dat onze banken er bij hun rela ties zelf mee voor de draad komen! Boons: 'Sommige banken hebben in dit opzicht nog last van drempelvrees, ze zijn het van ouds niet gewend, maar het is opvallend, dat waar de Mapex-aanpak gebezigd wordt, de resultaten hoog zijn. We zijn ze ker van plan met deze formule ook andere delen van het bedrijfsleven te gaan bena deren.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1982 | | pagina 12