Zaken doen in en met Duitsland of deze wel gedekt zijn. Indien men om welke redenen dan ook - b.v. concurrentie strijd met andere aanbieders - geen zeker heden kan bedingen, dan is het bepaald geen overbodige luxe handelsinformatie over de Duitse afnemer in te winnen. Hier voor kunnen speciale bureaus of de bank worden ingeschakeld. Banken met vesti gingen in Duitsland zijn in staat binnen en kele dagen mede te delen of de afnemer betrouwbaar is. Ons kantoor in Frankfurt maakt gebruik van de inlichtingen van Duitse banken en een speciaal informatie kantoor, waarbij we samen met Duitse banken zijn aangesloten. Betalingsgewoonten en instrumenten Naar Duitsland geëxporteerde goederen worden door de Duitse importeur in de re gel na ontvangst betaald. De betalingster mijn varieert doorgaans van 1 0 tot 60 da gen. Indien de leveringsvoorwaarden zulks niet uitdrukkelijk uitsluiten, trekt de Duitse importeur - conform gewoonten in Duits land - bij betalingen binnen 10 dagen na ontvangst van de goederen 2 a 3% (dis conto) van het te betalen bedrag af. De Ne derlandse leverancier zal dit tegen wil en dank dienen te aanvaarden. Een reden te meer om zo uitvoerig mogelijke leverings voorwaarden te hanteren. In de praktijk blijkt vaak dat exporteurs leveringsvoor waarden in eigen regie opstellen. Daarbij wordt niet zelden de schaar gezet in voor waarden van concurrenten en leveranciers en aldus een naar eigen goeddunken toe reikende overeenkomst in elkaar gezet. Men onderkent echter niet dat er noch uni forme leveringsvoorwaarden voor binnen- en buitenland noch voor bepaalde bran ches bestaan. Hier is op eigen behoeften en doeleinden toegespitst maatwerk ver eist, dat de ondersteuning van rechtskun digen behoeft. De bancaire afwikkeling van het handels verkeer met de Bondsrepubliek geschiedt in hoge mate met behulp van het giraal be talingsverkeer (ongeveer 80%), documen taire incassi en cheques. Laatstgenoemd instrument wordt vooral door exporteurs van groente, fruit en bloemen benut. In te genstelling tot de afhandeling van het gira le betalingsverkeer leidt de (vermeend tra ge) afwikkeling het chequeverkeer tot een vaak gehoorde klacht. Echter, exporteurs onderkennen niet of in onvoldoende mate, dat de cheque niet door de bank alwaar de ze wordt afgegeven maar door de bank van de schrijver (afnemer) van de cheque wordt gehonoreerd. Indien de afrekening op basis van (na-) incassi geschiedt, wordt de rekening van de exporteur gecrediteerd na ontvangst van de middelen van de bui tenlandse bank. In geval de afrekening on der gewoon voorbehoud plaatsvindt, wordt de rekening van de exporteur onder gewoon voorbehoud (o.g.v.) na 2 valutada- gen bij DM-cheques en na 5 valutadagen bij guldencheques gecrediteerd. Indien echter de cheque onverhoopt onbetaald retour komt (hetgeen helaas steeds fre quenter voorkomt), wordt de rekening van de exporteur weer belast. Voor veel cliën ten is de zekerheid van dekking van de in of uit Duitsland ontvangen cheque even be langrijk, zo niet belangrijker, dan de valute- ring van de creditering. Immers, zo lang de cheque niet door de Duitse bank jegens de presenterende (Nederlandse) bank is ge honoreerd, heeft de cliënt geen zekerheid over de uiteindelijke ontvangst van de gel den (na-incasso) of over de definitieve be schikking van de reeds (o.g.v.) gecrediteer de middelen. Omdat de afwikkelingsprocedure voor cheques in Duitse marken of in guldens 2 a 4 weken in beslag neemt en er meerdere leveranties tegen cheques van goederen binnen deze periode kunnen plaatsvinden, is een snelle(re) bevestiging van de boniteit en moraliteit gewenst. Met enig verwijt aan de bank ervaart menige bedrijfsrelatie de afwikkeling als ongewenst lang. Men on derkent helaas niet dat de afwikkelings procedure niet van de bank maar uitslui tend van het betalingsinstrument cheque afhangt. Het is voor de Nederlandse expor teur een onzeker betalings- en voor de Duitse afnemer een goedkoop financie ringsmiddel. Desondanks wordt door nogal wat expor terende bedrijfsrelaties de cheque als het betalingsinstrument aanvaard. De wens van de cliënt naar versnelling van dit betalingsverkeer vloeit mede voort uit de gewenning - zo niet verwenning - door de geïntegreerde betalingscircuits van het Nederlandse bankwezen (Bankgirocentra le) en de Postcheque- en Girodienst. In de Bondsrepubliek bestaan geen geïnte greerde betalingssystemen van banken en Bundespost. De afwikkeling van het girale betalingsverkeer van banken en 'Bundes post' geschiedt via de Bundesbank en haar 'hoofdagentschappen', de Landeszentral- banken in de tien deelstaten en West-Ber- lijn. Alle in Duitsland gevestigde banken alsmede de Bundespost houden rekenin gen aan bij de (11Landeszentralbanken. De decentrale opbouw van de betalings- en verrekeningscircuits in Duitsland heeft geen uitwerking op het directe betalings verkeer (overboekingen) met ons land - dit gaat direct van Duitse bank naar Neder landse correspondentbank - echter wel op de afwikkeling van het chequeverkeer. De bij een Nederlandse bank gepresenteerde (Duitse) cheque wordt door deze bank op gestuurd naar haar correspondentbank in Duitsland, b.v. in Frankfurt. De Duitse bank stuurt de cheque ter incasso, niet naar de bank van de schrijver van de cheque maar naar de Landeszentralbank Hessen in Frankfurt. De Landeszentralbank Hessen stuurt de cheque naar de Landeszentral bank van de deelstaat, waarde bankvan de schrijver van de cheque gevestigd is, b.v. in Düsseldorf naar de Landeszentralbank Nordrhein-Westfalen. Deze Landeszen tralbank presenteert de cheque aan de be trokken bank. Indien de cheque niet gedekt is, moet de betrokken bank op de na ont vangst volgende dag vóór 1 2 uur de be trokken Landezentralbank en de Duitse correspondentbank van de Nederlandse bank telefonisch op de hoogte stellen dat de cheque wordt geretourneerd. Houdt de betrokken bank zich niet aan deze tijdsli miet, dan is zij verplicht de cheque te ho noreren. De Duitse correspondentbank in formeert de Nederlandse bank over de in gebreke gebleven afnemer. De weekein den meegerekend kan derhalve pas na 2 a 3 weken zekerheid van dekking van de cheque worden verkregen. Zeker in de handelssfeer wordt deze perio de als (te) lang ervaren. Evenals andere Ne derlandse banken tracht onze bank dit on zekerheidsmoment te verminderen, echter ook onze inspanningen worden beperkt en bepaald door de decentrale opbouw van de betalingscircuits in de Bondsrepubliek. Indien de marktpositie van de exporteur dit toelaat, doet hij er dan ook goed aan geen normale cheque maar een gegarandeerde bankcheque (de bank van de afnemer ga randeert de uitbetaling van het op de che que vermelde bedrag) te aanvaarden of bij de afnemer aan te dringen op het verkrij gen van een 'Lastschrift', een machtiging, waarmede de exporteur direct de bankre kening van zijn afnemer kan belasten. De Lastschrift biedt weliswaar geen garantie van betaling, maar de (Duitse) bank van de afnemer is echter verplicht de exporteur binnen twee dagen na ontvangst van de betalingsopdracht te informeren over de niet-honorering van de Lastschrift, b.v. wegens ontoereikend saldo. Het moge opmerkelijk maar ook gerust stellend zijn, dat ondanks (betalingsrisi co's, ongeveer de helft van de naar Duits land exporterende Nederlandse bedrijven het niet noodzakelijk achten zich van ze kerheidsstellingen te voorzien, op grond van hun ervaringen met de betalingsmo- raal en mentaliteit van hun Duitse afne mers.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1982 | | pagina 26