benadrukken, dat goede ondernemers
geen drempelvrees hebben. Zij laten zich
niet van de wijs brengen door allerlei richt
lijnen van de overheid, die vaak meer op
het maatschappelijk belang dan op het on
dernemersbelang zijn gericht. Niet dat al
deze richtlijnen zinloos zijn! Integendeel, er
zijn veel goede overheidsregelingen en
subsidies. Een broodnodige sanering kan
echter geen kwaad, hetgeen de overheid
nu zelf ook inziet.
Ondernemen doe je zelf. Een incidentele
duw in de rug door de overheid is welkom,
echter geen continue steun. Dus op eigen
benen staan. Deze zelfstandigheid impli
ceert ook een flexibel bedrijfsleven. In deze
tijd van vernieuwing en aanpassing past
geen starheid. Starheid leidt namelijk tot
ondergang. Een gezond bedrijfsleven telt
starters, blijvers en afvallers. Een levenscy
clus, die wij als maatschappij niet moeten
verstarren.
Wij hebben te lang het stopzetten van niet-
efficiënte produktieprocessen in stand ge
houden. Veel geld in het water gegooid
omwille van hét korte-termijneffect. Dit
geld had beter besteed kunnen worden
aan nieuwe activiteiten, of aan de gezonde
activiteiten van een onderneming, nadat de
in efficiënte produktietakken zijn afgesne
den.
In het recente verleden is stervensbegelei
ding en stervensuitstel door elkaar ge
haald. Wellicht een harde vergelijking,
maar de zuurstoftoevoer naar sommige
bedrijven is veel te lang gehandhaafd. Daar
is deze zuurstof te schaars voor. Nu zitten
wij dan ook in een periode met een inhaal
effect wat sanering betreft.
De steun die (te) veel bedrijven hebben
ontvangen van de overheid kan vaak con
currentievervalsend werken. Dit geldt ze
ker voor specifieke steun. Daarom kan de
overheid beter met een generiek beleid
voor de dag komen.
Voorlichting '001'
De huidige ondernemers en de potentiële
ondernemers zullen wel hun gezichtsveld
moeten verruimen en zonodig direct ge
bruik maken van allerlei adviesinstanties
om onnodige brokken te voorkomen. Dat
er in het verleden te weinig gebruik is ge
maakt van deze adviesinstanties, mag niet
alleen in de schoenen van de ondernemers
geschoven worden. In feite is het een woud
van instanties, regelingen, subsidies en
vergunningen geworden, dat de onderne
mer eerder kopschuw maakt dan nieuws
gierig. Vandaar dat het echt tijd wordt dat
dit woud uitgedund wordt en tot een over
zichtelijk geheel wordt gemaakt. Dit kan
niet binnen een paar maanden geschieden.
Rekening zal moeten worden gehouden
met gevestigde belangen en met overal
aanwezige kennis die niet verspild mag
worden. Met andere woorden, geen kinde
ren met het badwater weggooien.
Een reorganisatie kost dus tijd. Tijd die on
dernemers in feite niet meer hebben. Van
daar een overgangsoplossing. Er zijn na
melijk in ons land heel wat bijzondere tele
foonnummers, zoals 008 (informatie bin
nenland), 002 (tijdmelding) en 004 (klan
tendienst PTT). Waarom geen inlichtin
gennummer voor ondernemers, voor star
ters en gevestigden? Via dit nummer, bij
voorbeeld 001, waar men met zijn onder
nemersproblemen in eerste instantie te
recht kan, wordt men dan verwezen naar
de organisaties die voor het betrokken pro
bleem geëquipeerd zijn. Een telefonische
wegwijzer, dus die moet blijven functione
ren totdat het woud weer te overzien is.
Conclusie
Het midden- en kleinbedrijf, waar bijna de
halve beroepsbevolking werkt, heeft het
moeilijk. Gezien de belangrijke sociaal-
economische functie van het midden- en
kleinbedrijf is speciale aandacht van de
overheid gewettigd. Toch zal de onderne
mer zelf aan het werk moeten. Hij zal wel
op tijd '001' moeten bellen om onnodige
brokken te vermijden.
vaart, ondervond de invloed van ongunsti
ge prijs- en afzetontwikkelingen, zowel in
binnen- als buitenland.
De vijftig branches, die dit jaar in onze bro
chure Cijfers Trends zijn behandeld, ge
ven in grote lijnen hetzelfde beeld weer. Bij
14 branches kon weliswaar van een goed
resultaat worden gesproken, zoals bij de
juweliers, de groothandel in groenten en
fruit, de groothandel in bloemkwekerijpro-
dukten, de kappers en de landbouwme-
chanisatiebedrijven. Het merendeel echter
liet een resultaat zien dat min of meer te
wensen overliet. Toch dient hier met na
druk te worden vermeld, dat in goede bran
ches slechtlopende bedrijven voorkomen
en in slechtrenderende branches goede
bedrijven. In dit laatste geval hebben wij
Bedrijfsresultaat van de 50 branches uit
Cijfers Et Trends
goed
redelijk
stabiel
matig
slecht
aantal
branches
~r
10
15 20
met zeer goede ondernemers te maken.
De geschetste gang van zaken had vanzelf
sprekend ook invloed op de werkgelegen
heid. Het arbeidsvolume nam met 5% af,
hetgeen laat zien dat het midden- en klein
bedrijf niet alléén de oplossing kan bieden
voor de huidige economische crisis.
Qua inkomensontwikkeling wordt er mo
menteel overal ingeleverd. Het inleveren
door het midden- en kleinbedrijf slaat ech-
teralles met een daling van het overig inko
men - ruwweg te vergelijken met de (fisca
le) nettowinst - in de detailhandel met
16% en in het vervoer met 14%. Het ge
middeld overig inkomen per zelfstandige
in het totale midden- en kleinbedrijf nam
nominaal af met 9W Voor het reëel be
schikbare inkomen van een zelfstandige
resulteerde zo een daling van 1 1 Vi