Wob Wob Vervolg van pagina 3 KADASTRALE WILDGROEI BESNOEIEN! Als een onroerend goed in andere handen overgaat of bezwaard wordt met hypo theek, moet dat in het kadaster worden overgeschreven en geregistreerd. Dat hoort bij ons systeem en het is vanzelfspre kend dat daarvoor via de notaris kosten in rekening gebracht worden. Geen bezwaar ook als die kosten in de loop der jaren het algemene prijspeil volgen en dus hoger worden. Maar onverantwoord wordt het, als de kadastrale rechten exor bitant stijgen. Vorig jaar bedroeg de verho ging liefst 33% en in april van dit jaar kwam er weer een verhoging, die in geen verhouding staat tot wat in billijkheid no dig geacht kan worden. Wij vestigen hierop met name de aan dacht, omdat dergelijke verhogingen van kadastrale rechten juist tegenwoordig ex tra hard aankomen. De markt voor over drachten van huizen en andere onroerende goederen en bij gevolg ook voor hypothe ken staat allang onder grote druk (om niet van ingestort zijn te spreken). De extra las ten die de zeer sterk gestegen kadastrale rechten meebrengen, staan dwars op het streven naar meer doorstroming in huizen en vergroting van werkgelegenheid. De overheid voert aan, dat de gestegen kosten over de gebruikers van het kadaster moeten worden omgeslagen, maar ver geet daarbij dat zij zelf van hoog tot laag een der grootste gebruikers is: gratis, zon der iets aan het kadaster te betalen. Een dergelijke afwenteling van kosten op parti culieren is roofbouw. De groeiende weerstand daartegen bij het publiek achten wij begrijpelijk. Eveneens dat notarissen, die verhogingen mogen doorberekenen, dat nauwelijks plausibel kunnen maken tegenover hun cliënten. Vooral kleinere transporten worden zwaar getroffen. Het komt herhaaldelijk voor dat de verhoging van de kadastrale rechten het bedrag van de notariële kosten van de akte van overdracht (inclusief de oorspronkelij ke kadastrale rechten) overtreft! Als een simpele grenscorrectie, ruiling van strook jes grond tussen twee buren nu aan kosten van de akte van ruiling nog geen f140 vergt, dan kijken de partijen wel heel vreemd op als daar bovenop nog f550 komt wegens verhoging kadastrale kosten, vermeerderd met 6% overdrachtsbelas ting! Op die manier schrikt men voor een ruiling terug of zien partijen er voortaan vanaf dit officieel te regelen. Zij voeren het slechts feitelijk uit, hetgeen spot met de rechtszekerheid van ons onroerendgoed- svsteem. Het ruilen van landbouwgronden kan - te recht - gratis geschieden, althans voor re kening van het Rijk. Maar ook daar is de ka dastrale rompslomp in de praktijk enorm groot. De administratieve gang van zaken daarbij is niet alleen zeer bewerkelijk, maar vooral omslachtig, tijdrovend, onpraktisch en derhalve onnodig kostbaar. Een betere, praktische methode is zeker te vinden en zou zeer veel landbouwers ergernis bespa ren. Een kavelruil, waarbij het bedrijf van twee boeren gebaat is, duurt vaak één tot anderhalf jaar eer hij door de administra tieve molen heen zijn beslag kan krijgen! Wij menen dat het op de weg ligt van de betrokken ministers - die van Financiën en die van Landbouw - om de wildgroei bij de verhogingen van kadastrale rechten en bij de kadastrale voorbereiding van ruiling van landbouwkavels drastisch te besnoeien! Het is een wildgroei, die het gezonde maat schappelijke verkeer sterk belemmert. PRAKTIJK VERSUS 'PRAKTIJKEN' 'Banken ten onrechte impopulair', zo ci teerden de kranten deze zomer ABN-top- man de heer Langman. Wij geloven dat Langman met zijn uitspraak gelijk had, maar het is heel moeilijk vooroordelen weg te nemen. Openheid is de beste methode, maar juist de banken hebben weer te ma ken met de vertrouwelijkheid en geheim houding, waarmee ze de zaken van hun cliënten moeten behandelen. De VFN (Vereniging van Financieringson dernemingen in Nederland) heeft onlangs aangetoond dat er met openheid toch wel heel wat bereikt kan worden. Een door haar gecoördineerd wetenschappelijk onder zoek naar het consumentenkredietgedrag i bracht direct de omvang van de problema- j tiek tot reële proporties terug. Van de an- j derhalf miljoen mensen die geld geleend hebben verkeren er 54 000 in grote moei lijkheden. Dat is niet weinig, maar het aan tal dat vóór het onderzoek in de pers de ronde deed was bijna drie keer zo hoog! Gebleken is dat de meeste moeilijkheden zich voordoen wanneer iemand verschil lende kredieten op zijn naam heeft. En ook bleek dat mensen met één krediet, afgeslo ten met een dealer, agent of bemidde- laars, twee en een half keer vaker in de pro- blemen kwamen dan mensen die hetzelf- 1 de krediet bij een bank of een financie- ringsmaatschappij hadden betrokken. De voorzitter van de VFN, mr. J. M. Vul- lings, die directeur is van 'onze' De Lage j Landen, had dan ook een behoorlijk weer- woord op de grieven, die nog al eens tegen financieringsmaatschappijen worden in gebracht. 'Ja, je hoort vaak: die financiers j zouden eens dit of dat moeten doen. Maar in VFN-kring, van wie de leden vrijwel alle- j maal gelieerd zijn aan grote banken en ver zekeringsmaatschappijen, zijn in de afge lopen jaren al een heel aantal maatregelen genomen om te voorkomen dat de consu- ment met consumptief krediet in moeilijk heden raakt!' Vullings kon een indrukwekkend lijstje noemen: Geen lening wordt verstrekt als de primaire levensbehoeften in gevaar ko men. Ook moet de looptijd in overeen stemming zijn met het doel waar het geld I voor wordt gebruikt. Als er een tussenper- j soon bij een financiering optreedt krijgt de ze van de VFN-leden niet direct provisie, maar provisie al naar gelang wordt afge lost. Geen 'produktiejagerij', want ook voor de tussenpersoon is het van belang slechts verantwoorde financieringen tot stand te brengen. De VFN kant zich dan ook fel te gen misleidende advertenties. Samen met andere instellingen en de overheid finan ciert zij het NIBUD (Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting), waardoor de consument de beschikking krijgt over schema's voor het opstellen van gezinsuit gaven. In dit verband mogen wij met ere wijzen op Vullings' eigen maatschappij 'De Lage Landen', die al jaren geleden met haar eigen, voortreffelijke 'credit-score-sy-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1982 | | pagina 6