bank Nederland, zullen de inspanningen van ons en onze aangesloten banken in de jaren tachtig vooral gericht zijn. Om inzicht te krijgen in het beslissingspro ces van de vakantieganger werd aan het Nederlandse Research Instituut voor Re creatie en Toerisme (NRIT), te zamen met Interact, opdracht gegeven een uitgebreid onderzoek te doen naar de vakantiemarkt en de positie van de Rabobankorganisatie daarin. Uit de onlangs gereedgekomen studie blijkt dat de opbrengstenverhou ding in belangrijke mate positief kan wor den beïnvloed, als de Rabobanken er in sla gen meer evenwicht te brengen in het as sortiment reizen dat onze organisatie te bieden heeft. Het blijkt namelijk dat de aangesloten banken, in verhouding met de reisbureaus en andere reizenverkopende banken, veel relatief goedkope, maar min der renderende autovakantiereizen verko pen en te weinig 'pakketreizen' (vlieg-, bus-, trein- en vaarvakanties) waarop de verkoopmarges beduidend groter zijn. Uit het bovengenoemde onderzoek is ook gebleken, dat er iets hapert aan het 'imago' van de Rabobank als reisbemiddelaar. Veel mensen schijnen te denken dat je voor een eenvoudig produkt als de autovakan tiereis de Rabobank moet hebben, terwijl je voor een complexere reis, zoals een vliegvakantie, beter naar een reisbureau kunt gaan, omdat de deskundigheid daar van groter zou zijn en het reizenaanbod ge varieerder. De Rabobank scoort hoog op het punt van 'goede service' en 'gemakke lijk, was het dichtstbijzijnde kantoor', evenals 'betrouwbaar' in de zin van be trouwbaarheid van een bank als boekings instituut. Maar deze hoge score en het ar gument dat je voor alle vakantiezaken bij de Rabobank terecht kunt, wordt over schaduwd door de negatieve beoordeling op het stuk van diversiteit van reizenaan bod en deskundigheid. Het beleid in de ko mende jaren zal er dan ook heel sterk op gericht worden daar iets aan te doen. Wat de diversiteit betreft is al een belang rijke stap gezet, nu onze banken naast de uitbreiding met OAD-reizen ook de reizen van Neckermann gaan verkopen. Verder is het ondermeer de bedoeling om onze cliënten in de gelegenheid te stellen van voordeelaanbiedingen gebruik te ma ken, zoals bijv. 'de reis van de maand'. Voorts is men druk doende de cliënten een handje te helpen bij het kiezen uit de grote hoeveelheid van reisaanbiedingen door hen een overzicht te geven van vakantiebe stemmingen, gerubriceerd naar verschil lende prijsklassen. Meer inzicht zal worden gegeven aan onze reiscliënten omtrent kin derkortingen, interpretatie van de kleine letters (reisvoorwaarden) e.d. Ook ligt het in de bedoeling die aangesloten banken, welke te maken krijgen met een potentiële vraag naar bijzondere reizen van gespecia liseerde touroperators, van een daarop aangepast aanbod te voorzien. Ten einde een zo optimaal mogelijke des kundigheid van de reismedewerkers te be vorderen zal het opleidingstraject, dat zij moeten aflopen, worden geïntensiveerd. Volgens de heer De Groot ligt de nadruk op het opleiden van medewerkers voor het diploma van de SEPR (Stichting Examens en Proeven voor het Reisbureaubedrijf). Een sterkere produktgerichtheid zal te vens in de baliecursus tot uitdrukking moe ten komen, terwijl seminars over reisbe- middeling van start zijn gegaan, speciaal afgestemd op hettussenkadervan de aan gesloten banken. Door dit alles heen loopt dan nog de vierdaagse vaardigheidstrai ning voor reismedewerkers (een soort commerciële training) en een aantal spe cialistische reizencursussen. Daarnaast vinden studiereizen plaats en de jaarlijkse bijeenkomst van reismedewerkers op de Info Reizen. De heer De Groot is optimistisch gestemd over het welslagen van het beleid om met de hierboven geschetste instrumenten de Rabobank te profileren als boekingskan toor voor een uitgebreid assortiment rei zen. Het gegeven dat men bij de Rabobank voor alle vakantiezaken terecht kan, dient daarbij sterk op de voorgrond geplaatst te worden. De reismedewerkers zullen moe ten gaan optreden als de totale verzorgers van vakantiereizen, door hen ook bepaalde verwante diensten te laten verrichten. Al dus gaat, om eens een variant te gebruiken op een inmiddels bij heel wat Rabobanken al bekende figuur, onze organisatie in de jaren tachtig met de 'persoonlijke reisadvi seur' op weg naar de één miljoen verkochte reizen. JD

Rabobank Bronnenarchief

T04 | 1982 | | pagina 31